*

kalevikamarainen

Linja-autoliitto vs. Neuvostoliitto


Yhden käytetyn kalustoyksikön yritys Onnibussi Oy on saanut vipinää aikaiseksi
linja-autoalalla. Alan vakiintuneet yhtiöt ovat valittaneet uudelle yrittäjälle myönnetyistä liikenneluvista.

http://www.hs.fi/kotimaa/Halpabussiyhti%C3%B6n+luvasta+useita+valituksia+hallinto-oikeuteen/a1305582368166


”Sukuoikeuksien” kunnioittamisen lisäksi asiasta tuumataan Onnibussi Oy:ssä näin:

”Onnibusin toimitusjohtaja Pekka Möttö syyttää VR:ää taktikoinnista.

- Kaikki tietävät, että merkittävä osa halpabussien matkustajista on junan käyttäjiä, jotka ovat valinneet halpabussin hinnan takia, Möttö sanoo.

Möttö epäilee, että VR on käynyt hyökkäykseen Onnibusia vastaan myös siksi, että yhtiö suunnittelee laajentavansa toimintaansa myös junaliikenteeseen sitä mukaa, kun VR:n yksinoikeudet rautateillä umpeutuvat.

- Ensimmäinen virstanpylväs tulee olemaan vuoden 2018 alku, kun pääkaupunkiseudun lähijunien operointi vapautuu, Möttö sanoo.

- Me olemme julkisesti kertoneet, että aiomme haastaa VR:n myös rautateillä, hän jatkaa.”


Kaikkien vanhojen yritysten ajattelua valottanee Pohjolan Liikenne Oy:n edustaja
(VR-lisällä):

”Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko sanoo, että valituksen tarkoituksena
on tarkistaa, onko vanhoille bussiyhtiöille annettu riittävä valmistautumisaika uuteen kilpailutilanteeseen. Hän korostaa, ettei Pohjolan Liikenne halua vääristää kilpailua.”

_ _ _ _ _

”Pohjolan Liikenteen Alanko kiistää jyrkästi VR:n osallisuuden valitukseen.

- Kyllä tässä on kysymys ihan pelkästään linja-autoliikenteen uuden lainsäädännön soveltamisesta tähän tilanteeseen, että onko se mennyt oikein vai väärin, Alanko sanoo.”

http://yle.fi/uutiset/vraa_syytetaan_sekaantumisesta_halpabussisotaan/6213781


Valituksista raportointi on poikinut joukkoliikenneaiheiseeen naamakirjaan kommentin:

”Kuinka moni ois arvannu 80-luvulla, kumpi menee aiemmin vapaaseen markkinatalouteen Neuvostoliitto vai Linja-Autoliitto?”

https://www.facebook.com/groups/292234454161439/


Kommentissa vedetään ehkä liian suora yhtäläisyysviiva LAL:n ja sen jäsenjärjestöjen välille, mutta vertaus tuo kuitenkin jotain mieleen. Meillä ”vapaassa markkinataloudessa” tuomioistuinlaitos kertoo aikanaan liikenneluvista ”että onko se mennyt oikein vai väärin”. Kiskoilla puolestaan elämme yhä ”neuvostoaikaa”, mikä merkitsee muun muassa sitä, että VR saa toimia omassa asiassaan sekä tutkijana, syyttäjänä että tuomarina:

”VR-Yhtymä Oy on todennut liikenne- ja viestintäministeriölle, että se käyttää kalustonsa
loppuun asti niin, että kalusto ei enää olisi vaatimusten mukaista ja siten se eräitä varaosien uusiokäyttöä lukuun ottamatta kelpaa vain romutettavaksi.”

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_496_2012_p.shtml

 

Neuvostoliiton syntyyn johtanut kehitys alkoi liki tismalleen sata vuotta aiemmin kuin Onnibus Oy:n haaveileman henkilöjunaliikenteen vapautumisen tulisi toteutua. Lieköhän tuo "neuvostoaika" lopulta sitten kaatunee joskus 2090-luvulla.


искренне ваш Калеви Кямяряйнэн

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Yritys on nimeltään Onnibus Oy, ja kyllä sillä jonkin verran kalustoa pitää olla, kun aikatauluja katselee. Kävin juuri firman bussilla Tampereelta Porissa, ei valittamista.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

No niinpä virallinen nimi onkin Onnibus Oy. Omaa kalustoa on vain yksi linja-auto, muuten homma hoidetaan yhteistyösopimuksin.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset