*

kalevikamarainen

M.o.t. – VR tuhoaa käyttökelpoista rautatiekalustoa

Kirjoitin viimeksi sunnuntaina VR:n politiikasta tuhota käyttökelpoista rautatiekalustoa omassa taloudellisessa intressissään poliittisten päättäjiemme seuratessa asiaa sivusta.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/134939-hyi-helvetti-etta-pistaa-vihaksi

Tämän viikon tiistaina liikenneministeri Kyllönen kävi tutustumassa VR:n Hyvinkään konepajaan, jossa hän keskusteli muun muassa ns. sinisten vaunujen uusimisesta. Aamuposti-lehden internetversion mukaan henkilökunnan vastaus myötäilee työnantajan etua:
”Kunnossapitoväen mukaan nostalgisten teräsvaunujen modernisoiminen ei olisi taloudellisesti kannattavaa.”
http://www.aamuposti.fi/artikkeli/227403-kyllonen-vilkuttaa-vihreaa-hangonradan-sahkoille

Uutisen pohjalta on muodostunut keskusteluketju Joukkoliikenneuudistus-nimisessä facebookissa. Keskusteluun osallistuu henkilö, joka on toiminut vuosina 2008 – 2011 VR:n suunnittelupäällikkönä, mutta on sittemmin eronnut yhtiön palveluksesta. Ensiksi hän toteaa:
”Kerran meiltä VR:ltä joku baltialainen rautatieyhtiö kyseli sinistä kalustoa Baltiaan. Sympatiaa tunnettiin, mutta päätimme pistää kaluston mieluummin "pataan", sillä aina olisi riski, että kalusto palaisi kilpailijalle takaisin Suomeen. Näinhän kävi ratatyökoneille.”

Hetkeä myöhemmin hän jatkaa:
”Toinen syy oli se, että ei olisi kovin johdonmukaista väittää kalustoa käyttökelvottomaksi jos joku käyttäisi sitä esim. Virossa. Siitä saisi sitten kaikenlaiset kalevikämäräiset taas uutta bensaa liekkeihin.”

Vieläköhän päättäjät haluavat vain seurata sivusta yhden yhtiön toimiessa puhtaasti oman etunsa nimissä? Mitähän ajattelee ministeri Kyllönen, joka on ymmärtänyt kilpailun ja kilpailuttamisen edut linja-autoliikenteessä vaan ei rautateillä?:
”- Joukkoliikenteessä on meneillään merkittävin muutos vuosikymmeniin, joten vastarinnan esiintyminen on sinänsä ymmärrettävää. Joukkoliikenteen käyttäjän ja veronmaksajan kannalta uudistus on kuitenkin positiivinen: se parantaa joukkoliikenteen palveluja ja toimivuutta ja tekee rahoituksesta läpinäkyvää, korostaa liikenneministeri Merja Kyllönen.”
http://www.lvm.fi/web/fi/tiedote/-/view/4141427
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/127616-ministeri-kyllonen-suuryritysten-lakeija
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/110855-%E2%80%9Dhyv%C3%A4t-veljet%E2%80%9D-rautatiekaluston-tuhoamisen-takana

Oma tekninen ymmärrykseni ei riitä tekemään linkkiä suoraan Joukkoliikenneuudistuksen keskusteluun, mutta tällä hetkellä se on aika lailla ylhäällä tämän takana:
https://www.facebook.com/groups/292234454161439/

Terveisin Kalevi Kämäräinen
http://www.rautatiematkustajat.fi/
http://www.facebook.com/pages/Rautatiematkustajat/158345494253217
http://www.facebook.com/groups/108232592543581/

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Sain äsken käsiini siteeraamani Aamupostin paperiversion, johon liittyy oma pikkujuttunsa:
”Kannattaako sinisiä vaunuja korjata?

Liikenneministeri Merja Kyllönen kyseli tiistaina VR:n konepajalla, kannattaako vanhoja sinisiä junanvaunuja kunnostaa liikennekäyttöön.

VR Yhtymän kunnossapitojohtaja Jari Hankala ja Hyvinkään konepajan päällikkö Jukka Suutarla vakuuttivat rasvanäppisten työntekijöidensä tukemana, että teräsrunkoisten vaunujen muokkaaminen nykyajan vaatimuksia vastaaviksi vaatisi runsaasti työtunteja ja tulisi kohtuuttoman kalliiksi.

- Niissä on huomattavia ruostevaurioita ja esimerkiksi käymälöiden pytyt aukeavat suoraan pohjan läpi raiteille. Tällaisista ratkaisuistahan ollaan pyrkimässä eroon, Suutarla sanoi.

Siniset vaunut kiinnostavat Kyllöstä, koska ministeriöön ja muihin päättäviin elimiin pitää säännöllistä yhteyttä pieni joukko vanhojen vaunujen puolustajia.

– Nyt heille on hiukan helpompi vastata, ministeri arveli hyvinkääläisten isäntien lahjoittama kypärä päässään.”

Iltapäivällä, ennen kuin siis olin nähnyt koko uutista, kommentoin Aamupostin keskusteluketjuun näin:
”Siteeraan VR:n 125-vuotisjuhliin liittyvää kuvateosta Vauhtia ja voimaa Valtionrautatiet 1862 – 1987 sivut 112 ja 113; Kirjayhtymä 1986:
”Vanhat matkustajavaunut korjataan ja uusitaan Turun konepajassa. Tässä työssä vaunut saatetaan riisua alkutekijöihinsä. Asianmukaisen käsittelyn jälkeen peruskorjauksen läpikäyneestä vaunusta tulee aivan uuden veroinen[kuvassa on ns. sininen vaunu].”

Kun vaunut myydään vain romuksi, toki on selvää, ettei kukaan voi kokeilla mahdollisuuksiaan modernisoida vaunuja taloudellisesti kannattavasti. Muualla maailmassa vastaava kyllä onnistuu paljon vanhempienkin vaunujen kanssa.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/110855-%E2%80%9Dhyv%C3%A4t-veljet%E2%80%9D-rautatiekaluston-tuhoamisen-takana”
http://www.aamuposti.fi/artikkeli/227403-kyllonen-...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Nyt sain myös suoran linkin Joukkoliikenneuudistuksen keskusteluketjuun:
http://www.facebook.com/groups/292234454161439/per...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Harva lie myös miettinyt, missä ominaisuudessa ministeri
Kyllönen on vieraillut Hyvinkään konepajassa (ei ainakaan Aamupostin toimittaja). Kysymyksessä lienee nimittäin jonkinlainen virkatehtävä, jolloin pitäisi kai noudattaa hyvän hallinnon periaatteita kuten vaikkapa objektiviteettiperiaatetta (edellyttää viranomaisilta asiallista ja puolueetonta toimintaa). Kuinkahan asialliselta ja puolueettomalta näyttää se, että ministeri varsin selvästi ilmoittaa vievänsä "isännän" tarjoamaa "viestiä" eteen päin ja vieläpä "isännän" lahjoittama kypärä päässään?

Sinänsä ei tämän asian selvittämiseksi mitään "totuuskomiteoita"
tarvittaisi. Kunhan omistaja ohjaisi VR:n myymään ylimääräistä kalustoaan eniten tarjoavalle ilman edelleenmyyntirajoituksia, asia olisi hoidettu.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

"Voin myös vahvistaa tuon, että eräs liikennöitsijä Virosta on jättänyt tarjouksensa sinisien vaunujen ostamisesta."
http://www.vaunut.org/kuva/81311?s=1

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset