*

kalevikamarainen

Kevyehkösti kuormaulottumista

 

Täällä muuan kansanedustaja kirjoittelee painavasti kasvua Eurooppaan luovista liikenneyhteyksistä.

http://mirjavehkapera.puheenvuoro.uusisuomi.fi/163072-liikenneyhteyksilla-luodaan-kasvua-eurooppaan

Kävin blogissa korostamassa, että meikäläisen rautatiekuormaulottuman mahdollisuudet tulisi käyttää hyväksi ottamalla käyttöön double stack -vaunuja (sanotaan suomeksi vaikkapa tuplakonttivaunu). Kuormaulottuma näkyy käytännössä hyvin tässä videossa ja sen avartamisen kalleudesta voi saada käsitystä wikipedialinkin ensimmäisestä kuvasta.

https://www.youtube.com/watch?v=BAijVB8QSOk

http://en.wikipedia.org/wiki/Loading_gauge

 

Tuplakonttiratkaisu vaatii Suomessakin erikoiskalustoa (Britanniassa jopa yksikerrosratkaisu), mutta sähköistys ei ole esteenä. Muualla Euroopassa

”Low bridges and narrow tunnels in various locations prevent the operation of double-stack trains until costly upgrades are made.”

http://en.wikipedia.org/wiki/Well_car

 

Ulottumat meillä eivät ole suuri ongelma:

“Double stack requires a higher clearance above the tracks, or loading gauge, than do other forms of rail freight. Double-stack cars are most common in North America where intermodal traffic is heavy and electrification is less widespread; thus overhead clearances are typically more manageable. Nonetheless, North American railroads have invested large sums to raise bridges and tunnel clearances along their routes and remove other obstacles to allow greater use of double stack trains and to give them more direct routes.

CSX lists three clearance heights above top of rail for double stack service:[2]

  • Doublestack 1 — 18 ft 2 in (5.54 m)

  • Doublestack 2 — 19 ft 2 in (5.84 m)

  • Doublestack 3 — 20 ft 2 in (6.15 m)

The last clearance offers the most flexibility, allowing two high cube containers to be stacked.

- - -

Since electrification generally predated double stacking in Europe and New Zealand, the overhead wiring was too low to accommodate it. Many bridges and tunnels are too low for double-stacking, by far too expensive to rebuild for this reason. However, India is building some freight-only corridors with the overhead wiring at 7.45 m (24.4 ft) above rail, which is high enough.[11] In India (passenger), Pakistan (passenger), Finland, Russia, and Kazakhstan, 25 kV AC overhead wiring is at 6.5 m (21 ft) above rail.

- - -

Netherlands - The Betuweroute, a freight rail between Rotterdam to the German border built 2007 is prepared for double-stacking insofar that tunnels are being built to accommodate double stack trains to reduce the cost and time of any future upgrade to the network.[21] The current catenary wire is too low for double stack rail transport and the upgrade is dependent on the German section of the rail road connection.”

http://en.wikipedia.org/wiki/Double-stack_rail_transport

 

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Kalevi puhuu järkeä, mutta eihän järkipuhe täällä ketään kiinnosta, pitää olla vähintäin kikkelikuva tai äärisaarnaaja.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kiitokset, Ari!

Sanomani tosiaan on, ettei meillä paljon puutu kuljetuskustannusten pienentämismahdollisuuksista jos vain päättäjillä järkeä piisaisi. Mutta piisaako?

Terv. KK

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset