kalevikamarainen

Ministeri Risikko välttelee vastuutaan (ja valehtelee taas)

Eduskunnan viime torstaisen suullisen kyselytunnin yhtenä aiheena oli henkilöjunavuorojen vähentäminen. Aloittamassaan keskustelussa mikkeliläinen kansanedustaja Pauliina Viitamies muun muassa peräsi toimia vähäkäyttöisten junavuorojen turvaamiseksi.

Näin ministeri Paula Risikko vastasi:

”Arvoisa herra puhemies! Mehän käymme jatkuvasti neuvotteluja VR:n kanssa, koska VR meillä operoi nämä junavuorot, ja näissä muutamissa tapauksissa on käynyt niin, että VR on lopettanut ne junavuorot. Valtiollahan on tällaista velvoiteliikennöintirahaa, jota on määrätty määrä, ja sitten katsotaan aina, onko mahdollista käyttää ja onko tarpeen käyttää nyt sitä rahaa, jolla velvoitetaan VR tekemään, ja meillä on tässä vaiheessa kaikki se raha käytetty. Mutta me emme voi sille mitään, jos VR lopettaa toimintaansa, meillä ei ole siihen mitään valtuutta. Me voimme vastata vain siitä velvoiteliikennöinnistä. Ja omistajaohjauksesta vastaava ministeri Paatero vastaa nimenomaan siitä VR:n toiminnasta.”

Ei tarvitse edes tutustua VR:n yksinoikeussopimukseen Risikon väitteen paikkansapitämättömyyden toteamiseksi. Riittää, kun käy lukemassa vaikkapa Liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) 10.11.2011 päiväämän tiedotteen (ja vilkaisee velvoitejunalistaa):

”- - -

Liikenne- ja viestintäministeriö käyttää sopimusaikana kaukoliikenteen ostoihin 135,6 miljoonaa euroa ja lähiliikenteen ostoihin 37,6 miljoonaa euroa. Sopimuksiin sisältyy junaliikenteen täsmällisyyttä koskeva bonus- ja sanktiomekanismi.

Sopimukset tulevat voimaan, jos eduskunta myöntää ensi vuoden talousarviossa niihin tarvittavan valtuuden ja määrärahan.

Lähi- ja kaukoliikenteen ostosopimusten yhteydessä lisättiin myös VR-Yhtymä Oy:lle henkilöliikenteen yksinoikeuden vastineeksi asetettua julkisen palvelun velvoitetta.”

 Viitamies toteaakin Risikon pakoilevan vastuutaan vierittäessään liikennepoliittisen asian omistajaohjausministeri Sirpa Paateron niskaan.  Itse olen jo aiemmin havainnut Risikon valehdelleen näissä kysymyksissä ja nyt se toistui. Tällä kertaa tosin on valehdeltu kansanvaltamme pyhimmässä paikassa eli Eduskunnan täysistuntosalissa.   

Jos hyväntahtoisesti tulkitaan, että Risikko vain antoi väärää tietoa suoranaisesti valehtelematta, jäljelle jää tärkeä kysymys: kuinka tämä on mahdollista? Ministerin tietämys hallinnonalansa asioista kun on kuitenkin osoittautunut varsin puutteelliseksi. Onko Risikko siis tehtäviensä tasalla?   

Pohjoismaissakin on (todellisia) demokratioita, joissa ministeri lähtee tehtävästään, jos jää kiinni kansanedustuslaitokselle valehtelusta. Mutta tapahtuuko täällä muuta kuin, että pari kansanedustajaa kertoo ministerin puhuvan pehmeitä? Syytä olisi, koska LVM on korruptionkäryisesti VR:n taskussa ministeri Risikkoa myöten.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

http://www.rautatiematkustajat.fi/

https://www.facebook.com/pages/Rautatiematkustajat/158345494253217

https://www.facebook.com/groups/108232592543581/?fref=ts

https://www.facebook.com/groups/1416510491944161/

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Asiat olisivat kohdallaan, jos voisimme lukea uutisen, jonka otsikko kuuluu "Eduskunta haluaa liikenne- ja viestintäministeri Risikolta selvitystä LVM:n ja VR:n suhteista".
http://www.hs.fi/talous/a1414201677014

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset