kalevikamarainen

Pisara-rata: virallista kuolinilmoitusta vailla?

Viime päivinä tiedotusvälineissä on ollut Pisara-rataa vähintään toteuttamisaikataulultaan kritisioivia kirjoituksia (sama uutinen lisäksi ainakin Aamulehdessä ja Kainuun Sanomissa). Toisaalta uutisissa on myös arveltu hankkeen saavan rahoitusta hallituksen tuoreessa lisätalousarvioesityksessä.

Tähän mennessä tapahtumaketju on huipentunut uutiseen, jossa Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston jäsen Matti Saarinen kertoo vaikutelmiaan päivän kokouksesta. Kokoukseen osallistui myös liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko, joka ei ole vaivautunut vastaamaan tiedotusvälineen yhteydenottopyyntöön.     

Saarinen toteaa, ettei Pisara saa rahaa ainakaan esitellyn lisätalousarvion kautta, vaikka hän pitää hanketta välttämättömänä ja toivoo sen vielä lähtevän liikkeelle ennen jo häämöttäviä vaaleja. Toisaalta Saarinen arvelee, ettei toive toteudu ja että ratahankkeesta tulee vaaliteema asetelmalla pääkaupunkiseutu vastaan muu Suomi.

Olen samaa mieltä, että Pisara kelpaa vaaliteemaksi, mutta asetelmalla huono hallinto ja "maan tapa" vastaan hyvä hallinto. Suunnittelusta vastaava Liikennevirastokin on jo häveliäästi esittänyt hankkeen lykkäämistä ensi vuosikymmenelle, jolloin siitä olisi ”enemmän hyötyä”.

Itse olisin jo valmis allekirjoittamaan kuolintodistuksen koko projektille, koska halvempia ja nykyistä palvelutasoa heikentämättömiä ratkaisuja on, jos ne vain avoimesti kaivetaan esille (vrt. s. 8 New Yorkissa löydettyjen vaihtoehtojen lukumäärä). Säästeliäs lähestymistapa aikaistaisi varmasti myös kansanedustaja Saarisen kaipaamaa Hanko – Hyvinkää –rataosan sähköistämistä. 

Terveisin Kalevi Kämäräinen

http://www.rautatiematkustajat.fi/

http://www.facebook.com/pages/Rautatiematkustajat/158345494253217

http://www.facebook.com/groups/108232592543581/


 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (38 kommenttia)

Reijo Tossavainen

Hallituksen sisällä käydään parhaillaan kovaa kädenvääntöä. Rinne kannattaa ja Risikko vastustaa.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

On siinä meillä valtiovarainministeri - hankkeen yhteiskuntataloudellisen tappion nykyarvoksihan 30 vuoden ajalta on laskettu "vain" 458 miljoonaa euroa. (s. 48)
http://portal.liikennevirasto.fi/portal/page/porta...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Tero Virtanen

Tuli sellainen ajatus mieleen, että jos joku Helsingin kantakaupunkilainen lähtisi rinta rottingilla järjestelemään vaikkapa Nurmeksen raideliikennettä uuteen kuosiin ne se saattaisi Nurmeslaisista tuntua aivan oudolta.

Yhtä oudolta mahtanee tuntua Helsingin kantakaupunkilaisesta tai lähiössä asujasta kun Nurmeksesta tullaan rinta rottingilla järjestelemään pääkaupungin raideliikennettä.

Hoiretahan oma tontti ensin, eikä kuseksita vierahiin pöytiin, mielestäni.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #15

Kaikkien yhteisten varojen järkevästä käytöstä tässä on kysymys (ja ns. maan tavan kritisoimisesta, mikä on kommenteissa jäänyt aika vähälle huomiolle).

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Tero Virtanen Vastaus kommenttiin #16

Kuitenkin helsinkiläinen veronmaksaja maksaa Nurmeksenkin palvelut?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #18

Pisaraan on tarkoitus upottaa paljon muidenkin kuin helsinkiläisten verovaroja.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Tero Virtanen Vastaus kommenttiin #19

Nurmeksesta päin tuskin on kovin viisasta antaa minkäänlaista neuvontaa verovarojen käyttöön, nimittäin kunnan talous on täysin kuralla.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #20

Onkos Virtasella kommenttia itse aiheeseen eli rakenteelliseen korruptioon?

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Tero Virtanen Vastaus kommenttiin #21

Minä kun parka luulin, että puhutaan pääkaupunkiseudun raideliikenteestä.

Mutta jos raideliikenteestä keskustelu on keppihevosena jollekin toiselle agendalle niin sitten olen ymmärtänyt keskustelun väärin.

Mieleeni juolahti, mahtaneeko Nurmeksessa päin olla s-market ja k-market vastakkaisilla tonteilla tien toisilla puolin? Nimittäin tuo kuntakaavoitus on käsittääkseni kovin korruptoitunutta. Siinä riittäisi työsarkaa innostuneelle tutkijalle.

Mutta sen oman tontin hoito tuppaa olemaan joskus kovin vaikeeta, vai mitä.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #22

"Olen samaa mieltä, että Pisara kelpaa vaaliteemaksi, mutta asetelmalla huono hallinto ja "maan tapa" vastaan hyvä hallinto. Suunnittelusta vastaava Liikennevirastokin on jo häveliäästi esittänyt hankkeen lykkäämistä ensi vuosikymmenelle, jolloin siitä olisi ”enemmän hyötyä”."

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Tero Virtanen Vastaus kommenttiin #23

Minun mielestäni Nurmeksen kunnan rahankäyttöön tulisi toimittaa erityistilintarkastus, koska valtionosuuksien käytössä on paljon epäselvyyksiä.

Olisi selvitettävä onko rahaa mennyt korruptioon ja onko takaisinperittävää.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #24

Virtanen saa jatkaa vastedes omalla sivuraiteellaan asiasta.
https://www.youtube.com/watch?v=THnlY_vSjRE

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #24

Siinä mielessä Virtanen on oikeassa, ettei mikään puolue ole maan tavasta vapaa (jos tätä yritettiin viestittää).

Nyt nosteessa olevan Keskustapuolueenkin ministereitä on sotkeutunut "maan tapaan" (joko yksinkertaisuuttaan tai muista syistä).
http://yle.fi/uutiset/vehvilainen_vaatii_pisara-ra...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Mauri Skön Vastaus kommenttiin #20

Montakohan valtion suojatyöpaikkaa Nurmeksessa on? Veikkauksen pääkonttorin siirto Nurmekseen saisi kunnan asiat varmaankin kuntoon.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #35

Olisikohan kommenttia itse asiaan?

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Petri Muinonen

Tästä ei tarvitse tehdä edes asetelmaa pääkaupunkiseutu vastaan muu Suomi. Riittää asetelma Helsingin kantakaupungin omaan kuplaansa käpertyneet asemansa pönkittäjät vastaan terveen monikeskuspääkaupungin edistäjät. Toivon todella, että Uudenmaan ja Helsingin vaalipiireissä meitä jälkimmäiseen ryhmään kuuluvia valikoituu myös eduskuntaan. Kyllä tässä on tarjolla yksi noin miljardin arvoinen vaaliteema - sinne vaan sekin säästöjen sankoon!

Uusien raideliikenneyhteyksien luominen on järkevää, kun se toimii samalla yhdyskuntakehityksen ja kaupunkisuunnittelun tukena ja tuo uusia asuinalueita tai rakennuskehityskelpoisia alueita tämän kestävän liikennemuodon piiriin. Pisararata ei toteuttaisi mitään näistä tavoitteista.

Pääkaupunkiseudulla nykyisen raideliikenteen käyttöasteen korottamiseen voidaan vaikuttaa parhaiten tariffijärjestelmän kautta. Matkansa osin omalla autolla suorittavien asukkaiden tarpeet on huomioitava. Siihen ei tarvita edes positiivista syrjintää autonomistajia kohtaan. KAIKILLE raideliikenteen käyttäjille voitaisiin suunnata kausimatkakortin tariffivaihtoehto, jossa seutualueella junaan nouseva tai siitä pois jäävä pääsee matkustamaan sisemmän vyöhykkeen/Helsingin tariffilla (tai sitä hiukan korkeammalla hinnalla) kunhan ei käytä seutualuella linja-autoja. Näin ratayhteyksien lähellä kannustetaan ihmisiä kävelemään/pyöräilemään asemalle ja toisaalta kauempana radasta asuvat saavat jotain hyötyä siitä, että ajavat autonsa radanvarsiparkkiin - siis sen sijaan, että päättävätkin sitten jatkaa omalla autolla perille saakka, ruuhkia muodostaen.

Edellisessä tariffimallissa ratayhteydellä jatkettu matkustusalue siis ikäänkuin pistää ulospäin sisemmästä matalamman kausihinnan vyöhykkeestä, joko samanhintaisina kuin se tai kuitenkin selvästi edullisempina kuin busseineen täyden seutualueen kattava kausilippu.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

"Helsingin kantakaupungin omaan kuplaansa käpertyneet asemansa pönkittäjät" lienee yhtä kuin se huono hallinto ja "maan tapa", jota kritisoin.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Petri Muinonen

No aika pitkälle juuri näin. "The Big Picture" katoaa ja oman korttelin asioista tulee valtakunnan tärkeimpiä.

Koska omistettujen kiinteistöjen arvo ja kaupan pitäminen vanhojen tekijöiden käsissä: sama klikki estää poikittaisliikenteen kehittämisen HSL:n alueella ja ahdistaa julkisen liikenteen käyttäjiä koukkaamaan päivittäin Helsingissä vähintään Pasilan, tai jopa "Kampin IKEA-polun" kautta.

Koska muille taas rata=vihreys on mantrana vahvempi kuin minkään selvityksen karu Pisara-vastainen lopputulema.

Koska stadin pitää käyttää stadiin se budjettivara mitä jää kun on kerätty miljardeja infran kunnostusvelkaa eikä ajoissa luovuttu ALV-vapauksia tuetuista-liikelaitoksista (Helsingin Energia), kuten EU-direktiivi edellyttää

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Koska en osaa paremminkaan kommentoida, niin linkkaan puheenvuoroon, joka osaltaa kertoo yhden (myös Pisara)ongelman alkusyistä:

http://johanneshirvaskoski.puheenvuoro.uusisuomi.f...

Pisara on ratkaisu vain, jos hyväksytään tavoitteeksi äärimmäinen keskittyminen.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Sanoisin lisäksi näin: Pisara on ratkaisu vain, jos hyväksytään suomalainen rakenteellinen korruptio. Nykyhallituksella tuntuu siihen olevan valmiutta ja mikäpäs ettei - onhan hanketta jo evästelty oikein laivaseminaareja myöten (pari vuotta ennen Liikenneviraston "katumusselvityksiä").
http://www.rakli.fi/klinikat/pisara-rata.html
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Petri Muinonen

Esimerkiksi jo täällä Vantaalla ollaan äärimmäistä keskittymistä vastaan. Ymmärtääkseni vielä varsin laajalla rintamalla. Pitkässä juoksussa monikeskusmallin mukainen pääkaupunkiseutu on ilman muuta se tervein ratkaisu niin työpaikkojen sijoittumisen, keskimääräisten työmatkojen, asumisen hintatason kuin ympäristönkin kannalta. Se vain vaatii ihan uudenlaista valmiutta avata mm. HSL:n reitistö- ja tariffirakenne ja tukeutua entistä vahvemmin useamman kaupunkikeskuksen yhtäaikaiseen vahvistamiseen, sitä myös julkisen liikenteen säteittäisreitistö-ratkaisuin tukien.

Käyttäjän yorka kuva
Atte Rätt

Monikeskusmalli toimii vain, jos on riittävästi väestönkasvua, mikä mahdollistaa säilyvät palvelut ja toimivat liiketilat. Pääkaupunkiseudun nykyisellä kaavoitus- ja rakennustahdilla lähiöiden väkimäärä vähenee, palvelut katoavat, ja työikäiset siirtyvät muutamille kasvualueille, jossa palveluita on saatavilla. Tätä kehitystä ei yhtään helpota ainakaan se, että lähiöiden kaupunginosayhdistykset järjestään vastustavat asuinalueiden tiivistämistä.

Mitä Pisaraan tulee, niin pääkaupunkiseudun sisäiseen liikenteeseen tuolla ei ole juuri mitään vaikutusta, sillä sehän on täysin päällekkäinen linja ratikoiden ja metron kanssa. Pikemminkin tuo palvelisi -- jos palvelee -- niitä pendelöijiä, jotka tulevat pitemmän matkan päästä päärataa pitkin Helsingin keskustaan töihin. Näin helsinkiläisenä näen Raide-Jokerin paikallisesti paljon tärkeämpänä hankkeena, ja se samalla tukisi lähiöiden kehittymistä ja tiivistymistä, kun raidepysäkkien läheisyys suorastaan pakottaisi tiiviiseen rakentamiseen.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Johan vaan rakoilevat hallituspuolueidenkin rivit lisää.
http://harrijaskari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/18699...

Mutta ei Jaskarikaan puutu taustalla piilevään maan tapaan.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän TinoVlkki kuva
Tino Välkki

Olen ihmetellyt, mikseivät kaukojunat voisi jäädä Pasilaan. Pasilasta Helsinkiin jatkuva sukkulointi muutaman minuutin välein. Onhan sitä muissakin Eurooppalaisissa kaupungeissa useita juna-asemia. Nykyinen ratapiha ja kiskokapasiteetti riittäisi vallan mainiosti, mikäli kaukojunien päätepysäkki olisi Pasilassa.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kyllä kaikki junat saadaan perille asti kunhan järjestellään (kaukobussitkin tulevat ydinkeskustaan).

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän vturunen kuva
Ville Turunen

Syy tähän on yksinkertaisesti se, että kaukojunat, taikka junat ylipäätään on paljon helpompi kääntää päärautatieasemalla kuin Pasilassa, sillä Päärautatieasemalla on paljon enemmän raiteita, raidekujat ja suora raideyhteys Ilmalan varikolle.

Itse asiassa nykyisellään Pasilassa ei ole edes kapasiteettia junien kääntöihin, vaan junien täytyy mennä aseman läpi käyttäen mahdollisimman vähän laituriaikaa. Eikä tarpeellisia vaihteitakaan ole, kun Pasilaa ei ole koskaan edes ajateltu pääteasemaksi. Eli tarvittaisiin Pasilan aseman laajennus, jonka hinta helposti olisi sadoissa miljoonissa euroissa.

Miksi ihmeessä pitäisi laittaa valtava määrä rahaa palvelun huonontamiseksi? Päärautatieaseman potentiaalinen kapasiteetti on vielä kaukana maksimistaan.

Käyttäjän TinoVlkki kuva
Tino Välkki

Kyse onkin siitä, onko niiden tarve tulla keskustaan asti. Nyt kun kehärata valmistuu, niin suuri osa kuitenkin vaihtaa jo Tikkurilassa lentokentän suuntaan. Pasila on oikein hyvä pääteasema kaukojunille. Voidaan tiivistää lähijunat ratapihalle niin, että kaikki kulkevat Helsinkiin asti, eikä puoliväliin Pasilaa niinkuin tällä hetkellä. Tärkeämpää olisi kaupunkiradan jatkaminen Espoossa.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Tuo on kuitenkin huononnus nykytilaan verrattuna. Kyllä kaukoliikenteen busseistakin matkustajia jää matkan varrelle, mutta keskustaan asti bussit kuitenkin tulevat.

Liikennevirastokin varmasti keksii Helsingissä nykyistä pidemmälle ulottuvia raiteita, kun ovat miettimään ryhtyneet Pisara-laivaseminaarien pidon sijasta.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän timouotila kuva
Timo Uotila

En ole perehtynyt tähän Pisara-rataan tarpeeksi syvällisesti voidakseni ottaa kantaa siihen, kannattaisiko se rakentaa juuri tässä muodossa ja näillä kustannuksilla. Järkeviä pitkän aikavälin infrastruktuuri-investointeja kuitenkin tarvitaan. Ne olisivat paras tapa johtaa Suomi ulos tästä nykyisestä kysyntätaantumasta.

Nyt ei ole oikea aika säästää eikä tehdä leikkauslistoja. Nyt pitää elvyttää ja tehdä järkeviä investointeja. On pötypuhetta, että Suomi olisi liiaksi velkaantunut. Japani on moninkertaisesti velkaantunut ja pärjäilee kuitenkin hyvin.

Yhdysvallat selvisi taantumasta reippailla investoinneilla. Kysykää vaikka talouseksperteiltä Paul Krugmanilta, Pertti Haaparannalta - taikka presidentti Obamalta.

Vaikka Pisara-rata hyllytettäisiinkin, tärkeintä olisi ensi tilassa yhdistää Helsinki, Espoo, Kauniainen ja Vantaa yhdeksi kaupungiksi. Muuten suurista ja tärkeistä investoinneista ei päästä järkeviin ratkaisuihin. Pisara-hankettakin haittaa ratkaisevasti noiden pääkaupunkiseudun kaupunkien kyttäily, kotiinpäinveto ja kyräily.

http://timouotila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/186813-...

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Järkeviä pitkän aikavälin infrastruktuuri-investointeja kyllä tarvitaan, mutta Pisara ei kuulu kategoriaan.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Valtiovarainministeri Rinne on Helsingin Sanomien mukaan tunnustanut demokratiakäsityksensä Pisara-hanketta käsiteltäessä: Eduskunnan on nautittava ministereiden luottamusta eikä päinvastoin. Sellaistahan se meidän "parlamentarismimme" täällä Länsi-Venäjällä on toisin kuin länsimaissa.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1423815348939?jako=f9810...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Toisella lukukerralla huomaan, että Rinne kytkee koko puolueensa "maan tapaan". Haluaakohan SDP todella leimautua tällaisen suhmuroinnnin kannattajaksi?

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän hautakangas kuva
Ville Hautakangas

Tunneli Tallinnaan sentään lisäisi taloutta. Pisara on vain puutteellinen lääke itseaiheutettuun ja itse ylläpidettyyn ongelmaan, joka ratkeaisi paljon nätimmin oikoraiteella.

http://hautakangas.puheenvuoro.uusisuomi.fi/180894...

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Tallinnan tunnelia en suoralta kädeltä tyrmäisi kunhan suunnitelmat tehdään mahdollisimman suuri hyöty mielessä. Sittenkään ei taida kuitenkaan olla ihan huomispäivän hanke.
http://mattiniiranen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1868...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Päivän Hesarissa on myös uutinen raitiovaunujen ongelmista Länsisataman "laukkumeren" takia. Yksi Pisaran vaihtoehto voisi olla rata Baanan alla Länsisatamaan (kts. s. 8).
http://www.rautatiematkustajat.fi/Pisaralausunto_L...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän TimoNyman kuva
Timo Nyman

HELSINKILÄINEN RAITEILLA MATKUSTAVA
PISARA-rata on hanke jota en voi millään hyväksyä. Ensinnäkin kustannukset ovat järjettömät. Toisaalta lopputulos heikentäisi oleellisesti raideliikenteen palvelua. Matkustusaika pitenisi ja osalle matkustajista tulisi vielä junan vaihto Pasilassa. Ihan tuomittava ja haudattava hanke.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kyllähän se suomeksi sanottuna näin on. Saa nyt nähdä, ajaako hallitus todella tämän suhmuroinnin loppuun asti.
http://www.hs.fi/kaupunki/a1423886843362?jako=4684...

Terv. KK

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset