*

kalevikamarainen

Pisara-rata ja EU-tuet: totuutta taloudellisesti

Hufvudstadsbladetin toimittaja Tommy Pohjola on saanut käsiinsä muun muassa Pisara-radan EU-tukea koskevan hakemusaineistonKuten jo aiemmin uumoilin, asioita on esitetty hankkeen kannalta parhain päin.

Pisara kyllä "maalaillaan" kauniisti (s. 2) (varsinkin kun tuoreet selvitykset ovat rajanneet sen enintään alueelliseksi):  

“The Global Project is the improvement of the Mediterranean–Scandinavian corridor in Finland. The Global Project in Helsinki is located in the node of two core network corridors: the Mediterranean–Scandinavian corridor and the North Sea–Baltic corridor, serving as a connection between Helsinki Airport and the centre of Helsinki and making the flow of passenger transport smoother to Helsinki’s harbours. Helsinki is an initial point for several Corridor sections mentioned in Annex I.2 to Regulation (EU) No 1316/2013. It also links to the improvement of the section Helsinki–Oulu which is mentioned in the Annex I.3 to Regulation (EU) No 1316/2013 as a section on the Core Network.- - -”

Kiirekin on kova (s. 19), vaikka Liikennevirasto on YLEn tietojen mukaan esittänyt Pisaran siirtämistä ensi vuosikymmenelle:

“- - - The project is mature and ready to be started in 2015. Described action is of vital importance for smooth traffic flows along the entire axis and would, if not completed within the agreed period time, reduce the benefits drawn from investments made on other sections of the axis.”

Reilusti alle yhden heikentynyt hyöty-kustannussuhdekin mainitaan (s. 29 – 31), mutta ei sitä, että aiemmin suhdeluku oli sentään 1,54. Tarkemmassa hyöty-kustannussuhdetta koskevassa liitteessä vaietaan myös hankkeen alentuneesta suhdeluvusta. Lukujen merkitys (ja kannattavan raja 1,0) pitää taas ymmärtää hakea erillisestä liitteestä. Mainintaa Liikenneviraston laskemasta 458 miljoonan euron yhteiskuntataloudellisesta tappiosta (s. 48) en hakemusaineistosta löytänyt.

”Rehellisyys maan perii” lienee yleisesti tunnettu sananparsi. Englanninkielinen "economical with the truth" lienee kuitenkin ollut Pisaran EU-tukihakemuksen laatijoille tätäkin tutumpi fraasi.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Puheenjohtaja

Suomen Rautatiematkustajat ry

http://www.rautatiematkustajat.fi/

https://www.facebook.com/pages/Rautatiematkustajat/158345494253217

https://www.facebook.com/groups/108232592543581/

Läpikäyty aineisto:

http://files.strafica.fi/CEFpisara/2014_application_form_part_b_The%20Helsinki%20Rail%20Loop.pdf

http://files.strafica.fi/CEFpisara/2014_application_form_part_c_The%20Helsinki%20Rail%20Loop.pdf

http://files.strafica.fi/CEFpisara/2014_application_form_part_d_final_draft_Helsinki%20Rail%20Loop.pdf

http://files.strafica.fi/CEFpisara/Annex%2014.%20Cost-Benefit%20Analysis_Helsinki%20Rail%20Loop.pdf

http://files.strafica.fi/CEFpisara/proposal_2014-FI-TM-0145-W.pdf

http://files.strafica.fi/CEFpisara/Liitteet/Annex%201.%20EIA_report.pdf

http://files.strafica.fi/CEFpisara/Liitteet/Annex%202.%20EIA%20programme.pdf

http://files.strafica.fi/CEFpisara/Liitteet/Annex%203.%20%20Consultation%20with%20authorities%20and%20public,%20EIA%20report.pdf

http://files.strafica.fi/CEFpisara/Liitteet/Annex%204.%20Consultation%20with%20authorities%20and%20public,%20EIA%20programme.pdf

http://files.strafica.fi/CEFpisara/Liitteet/Annex%205.%20SEA%20summary%202015.pdf

http://files.strafica.fi/CEFpisara/Liitteet/Annex%206.%20SEA%20assessment%202011_abstract.pdf

http://files.strafica.fi/CEFpisara/Liitteet/Annex%207.%20Acceptance%20of%20the%20SEA%2029.3.2011.pdf

http://files.strafica.fi/CEFpisara/Liitteet/Annex%208.%20Acceptance%20of%20the%20SEA%2019.4.2011%20by%20municipalities.pdf

http://files.strafica.fi/CEFpisara/Liitteet/Annex%209.%20Natura%202000%20areas.pdf

http://files.strafica.fi/CEFpisara/Liitteet/Annex%209.%20Natura%202000%20areas.pptx

http://files.strafica.fi/CEFpisara/Liitteet/Annex%2010.%20Map%20of%20the%20Helsinki_rail_loop.pdf

http://files.strafica.fi/CEFpisara/Liitteet/Annex%2011.%20Acceptance%20of%20the%20SEA%2019.4.2011%20by%20municipalities.pdf

http://files.strafica.fi/CEFpisara/Liitteet/Annex%2011.%20Map%20with%20coordinates.pdf

http://files.strafica.fi/CEFpisara/Liitteet/Annex%2012.%20GIS%20City_rail_loop_railway.zip

http://files.strafica.fi/CEFpisara/Liitteet/Annex%2013.%20Summary%20of%20the%20General%20Plan.pdf

http://files.strafica.fi/CEFpisara/Liitteet/Annex%2015.%20General%20guidelines%20for%20the%20appraisal%20of%20transport%20network%20projects%20in%20Finland%20%E2%80%93%20Executive%20summary%20of%20the%20benefit-cost%20analysis.pdf

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Linkkien toiminnan "kehityksen" yhteenveto on täällä.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset