*

kalevikamarainen

Pilvi Torsti ja maanalaiset yhteydet

Kansanedustajaehdokas ja Helsingin kaupunginvaltuutettu Pilvi Torsti kannattaa innokkaasti Pisara-rataa. Hanke on ollut hänen suosiossaan sekä ennen kuin sen kannalta epäsuotuisia tietoja julkistettiin että tietojen julkistamisen jälkeen viime loppuvuodesta. Varsinaisen rumputulituksen Pisaran puolesta Torsti aloitti nykyhallituksen pantua sen käytännössä jäihin helmikuussa.

Eilisessä blogissaan ”Listan kärjessä: lisää asuntoja ja Pisara” Torsti avaa ajatteluaan näin:

”Näkökulmaero on yhtenä syynä siihenkin, että Lehtomäki ei kannata Pisara-rataa kuten ei myöskään paneelissa mukana ollut perussuomalaisten Mika Niikko. Oman näkemykseni mukaan se olisi tärkeä osa Helsingin kasvun solmujen avaamiseksi.”

Kansanedustaja Ari Jalonen luonnehtii nykyistä poliittista ”kulttuuria” oivallisesti Helsingin Sanomissa 16.11.2014 (”Pisararadan kannattavuus romahti ja vastustus kasvaa”): 

”Liikennevaliokunnan jäsen Ari Jalonen (ps) sanoo, että tässä taloudellisessa tilanteessa "ei ole mitään järkeä tehdä noin kallista kiinteistöhanketta".

"Tämä on tyypillinen hanke. Kun jotain on hallitusohjelmassa päätetty, hakataan päätä seinään."”

Torstin johtamat Stadin demaritkin ovat valmiita ”hakkaamaan päätä seinään” (muita Pisaran hallitusohjelmaan nostajia en ole vielä havainnut). Tässäkään yhteydessä Torsti eivätkä Stadin demarit esitä vaihtoehtolaskelmia ratahankkeen virallisille yhteiskuntavaikutusarvioinneille eivätkä liioin Liikenneviraston suositukset ja näkemykset tunnu missään.

Pisaraa on jo vuonna 2012 ”rakennettu” oikein laivaseminaarissa. Liikenneviraston tuolloisen pääjohtaja Juhani Tervalan mielestä hankkeen yhtenä ”haasteena” on ”kiinteistökehityksen hyödyntäminen” (s. 4). Muun muassa asuntotuotanto lienee Tervalan tarkoittamaa (liike)toimintaa.

Torstin sinnikäs ja faktoista piittaamaton Pisara-kannatus saattaa johtua silkasta ymmärtämättömyydestä (lienee mahdollista myös valtiotieteiden tohtorille, mutta tietämättömyyttä epäilen joka tapauksessa). Toisaalta siihen saattaa mahtua muutakin maanalaista kuin hankkeilla oleva ratatunneli. Mutta sehän onkin meillä vain maan tapa.  

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

Saton keskustelutilaisuudessa 8.4. Lasipalatsissa Rkp:n Björn Månsson sanoi että Pisaralla tavoiteltu liikennehyöty saavutetaan myös paremmalla atk:n käytöllä Helsingin ratapihalla. Nyt raiteita on koko ajan tyhjillään.

Tämä on uusi näkemys ja asiaväite. Vaatii vakuuttavan vastauksen.

Samassa tilaisuudessa Pisaraa vaatimalla vaati Pilvi Torsti (sd), hän vaati päätöstä jo kesäkuussa, samoin kokoomuksen/EK:n Kai Mykkänen, vihreiden Tuomas Rantanen, ehkä Arhinmäkikin. Jyrkimmin Pisaraa vastusti Mika Niikko (ps), hänen ohellaan siis Månsson sekä Paula Lehtomäki.

Helsingin keskustaahan liu'utetaan kohti Pasilaa ja Kalasatamaa. Miksi ihmeessä hiljentyvään 'kantakaupunkiin' enää pitäisi tunnelikierukoita kaivaa!

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Månsson tarkoittanee HELRAA, joka on tutkittua tietoa, tulee Pisaraa halvemmaksi ja vaatii siis Pisaran puolustajilta todella vakuuttavan vastauksen (jollaista ei taida löytyä).
http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/hankke...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset