*

kalevikamarainen

Toisenlainen Pisara-visio

Rautatiematkustajan kannalta lienee Helsingissäkin tärkeintä se, että kiskoilla pääsee keskustaan asti kuten linja-autoilla, joiden maanalainen keskusasema sijaitsee varsin lähellä Helsingin rautatieasemaa. Toissijaista taas lienee se, että kiskot näkyvät keskustaan asti. Lähestyn aihetta tästä näkökulmasta esittämällä vaihtoehdon, josta saa luotua useita variaatioita. 

Poistetaan itäisimmät kolme raidetta, jotka ulottuvat aseman itäpuolella vain Kaisankujan tasolle asti ja laajennetaan Kaisaniemen puistoa siirtämällä Kaisaniemen Puistokuja kulkemaan ratapohjaa pitkin. Rakennetaan muita raiteita kahteen tasoon niin, että ainakin maanalaisella tasolla läntisimmät raiteet ulottuvat yhtä pitkälle kuin aseman siipirakennusten välissä sijaitsevat raiteet.

Katetaan nykyinen ratapiha suunnilleen Kaisankujalta pohjoiseen (toimisto)rakennuksilla jotakuinkin sinne, jossa nyt sijaitsee pohjoisin toimistorakennus ratapihan länsipuolella ennen Töölönlahden ratasiltaa. Yhtenä rajapaaluna voisi miettiä perinteistä ravintola Kaisaniemeä, jonka näkymiä Töölönlahden suuntaan taitavat jo nykyrakennukset rajoittaa. Lisäksi katetaan Linnunlaulun leikkausta jonkin matkaa betonikannella ja luodaan jonkinlainen yksinkertainen puistikko päälle.

Mietitään uudistusten edellyttämät raideratkaisut Töölönlahdelta pohjoiseen. Yksi vaihtoehto henkilöliikennekapasiteetin maanpäälliseksi lisäämiseksi voisi olla huoltoraiteiden siirtäminen kulkemaan maan alla Ilmalaan (henkilöliikennetunneleiden turvallisuusratkaisut ovat selkeästi muita kalliimpia). Toisaalta voisi miettiä myös kaikkien raiteiden upottamista maan alle (kahteen tasoon) mutta esimerkiksi kahden raiteen säilyttämistä ”pinnalla”, jolloin merkkivieraat tai vaikkapa höyryjunat voisivat vielä saapua perille kuin ”ennen vanhaan”.

Kattamisen ei välttämättä tarvitse rajoittua Helsingin asemalle. Yhtä lailla voisi miettiä ratakuilun päälle rakentamista Helsinginkadun ja Nordenskiöldinkadun välillä. Maapohjan omistanee kauttaaltaan Liikennevirasto, joten kiinteistönjalostus hyödyttäisi valtiota ja vaikka rahat menisivät muodollisesti ”pohjattomaan kirstuun”, niitä voitaisiin laskennallisesti pitää rataprojektin kustannusten vähentäjinä.

Poliitikot vetoavat usein suomalaisiin ”erityisolosuhteisiin” rautatieasioista puhuttaessa. Esimerkiksi tässä tapauksessa se tarkoittaisi sitä, että suomalaiset (diplomi-)insinöörit ja arkkitehdit ovat ilmeisesti ulkomaalaisia kollegoitaan tyhmempiä. Mitähän on mieltä todennäköinen seuraava pääministerimme, DI Juha Sipilä? On maamme (järjeltään) köyhä ja siksi jää? 

Liikenneviraston ylijohtaja Kari Ruohonen tekisikin meille kaikille (niin hallintoalamaisille kuin päättäjille) palveluksen selvityttämällä kaikki Pisara-radan vaihtoehdot avoimesti sen sijaan, että tarkoitushakuisesti vain yhden puolueen ratakritiikki nostetaan tikun nokkaan (kriitikoita löytyy helposti ainakin neljästä suurimmasta puolueesta). Fakta on nimittäin yhä se, ettei kaikkia ratahankkeen vaihtoehtoja ole vieläkään selvitetty, vaikka ongelmien paikkausehdotuksia on sittemmin esitetty.

Asioiden avoin selvittely voisi muun muassa säästää yhteiskunnalta (niin Helsingiltä kuin valtiolta) pitkän pennin, eikä valtion tarvitsisi kokeilla kepillä jäätä onnistuuko tukihuijausyritys EU:lta, vaiko ei. Win-win sanoisi vissiin jenkki. 

Terveisin Kalevi Kämäräinen

http://www.rautatiematkustajat.fi/

https://www.facebook.com/pages/Rautatiematkustajat/158345494253217

https://www.facebook.com/groups/108232592543581/?fref=ts

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Lauantai-iltaisen saunasession jäljiltä tarkennan kahden pintaraiteen säilyttämismallia. Pintaraiteille voisi ohjata kaikki Venäjän junat (10 päivässä), jolloin kansainväliset matkustajat saisivat pääkaupungistamme "valoisan" kuvan (riippumatta siitä saapuvatko vai lähtevätkö) ja näin raiteilla olisi säännöllistä käyttöä erikoistapausten lisäksi.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Nyt vasta huomasin, että joitakin viikkoja ennen tätä blogiani on myös Enemmistö-lehdessä ehdotettu kaksitasoratkaisua Pisaran korvaajaksi (s. 2 Ei pisaraakaan).
http://enemmisto.fi/wp-content/uploads/2014/10/ene...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset