*

kalevikamarainen

HSL:n Pisara-selvitys: ei uutta auringon alla

Helsingin seudun liikenne – kuntayhtymä julkaisi tänään selvityksen Pisara-radan vaikutuksista. Siinä luvataan yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista, jos tunnelisilmukka rakennetaan. Selvityksen ilmeinen puute todetaan kuitenkin tiivistelmän kolmannella sivulla:

”• Taloudellisten vaikutusten arviota täydennettiin päivittämällä Pisararadan laajemmat yhteiskuntataloudelliset vaikutukset huomioimalla mm. maankäytön muutokset

• Pisararadan sosiaaliset vaikutukset arvioitiin liikenteen ja maankäytön asiantuntijoiden toimesta

• Pisararadan vaikutuksista pitkän aikavälin liikennehankkeisiin arvioitiin asiantuntijoiden toimesta”.

Kysymyksenasettelu on siis ollut suljettu. Siksi on jäänyt selvittämättä, mitkä voisivat olla muiden ja kenties halvempien vaihtoehtojen taloudelliset vaikutukset (Liikennevirastonkin sivuilta on havaittavissa, että ongelmanratkaisua on selvitelty valikoivasti). Itse olen ehdottanut rata-alueiden osittaista päälle rakentamista ja tuoreessa Enemmistö-lehden pääkirjoituksessa esitetään niin ikään ulkomaisen esimerkin valossa uudenlaista ratkaisua ("Ei pisaraakaan", s. 2).

Maallamme ei pitäisi kerta kaikkiaan olla varaa tällaisiin kalliisiin liikennehankkeisiin, joiden valmistelu on oikeuskanslerin sekä Liikenne- ja viestintäministeriönkin mielestä ollut epäasianmukaista (s. 9). Maan tapaa kuvannee hyvin se, että tästä huolimatta meillä on ollut hanketta eteen päin vieviä  liikenneministereitä.     

Terveisin Kalevi Kämäräinen 

http://www.rautatiematkustajat.fi/

https://www.facebook.com/pages/Rautatiematkustajat/158345494253217

https://www.facebook.com/groups/108232592543581/?fref=ts

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Pisararadassa on oleellista se, että sen varten rakennettaisiin runsaasti asuntoja. Näin pääkaupunkiseudun asuntotilanne helpottuisi ja täällä voisi asua edullisemmin. Kyse pisara radassa on asuntopolitiikasta, ei liikennepolitiikasta.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Sanopas, missä kohti Pisara-radan varteen niitä asuntoja voisi rakentaa?

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Tarkennan, että lisää asuntoja voitaisiin rakentaa ratojen varteen, sillä Pisararata mahdollistaisi useampien junien käytön Helsingin alueella. Ongelmana on nyt, että Helsingin asemalle ei enää mahdu lisää junia, jonka vuoksi rataliikennettä ei voida lisätä, ja ratojen varteen ei kannata rakentaa lisää asuntoja.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #6

Kyllä asuntoja voi rakentaa ratojen varteen ilman Pisaraakin, koska junia mahtuu lisää Helsingin asemalle ihan Liikenneviraston omien selvitysten mukaan.
http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/hankke...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Sain juuri äsken viestin EU-komissiolta, joka koskee 26.2.2015 lähetettyä kirjettämme.
http://www.rautatiematkustajat.fi/pisara/SRM_Pisar...
http://www.rautatiematkustajat.fi/pisara/SRM_Pisar...

Kirjeessä todetaan:
"Dear Mr Kämäräinen,

As regards your request for access to documents (our ref. Gestdem 2015/1762), we have not yet received confirmation by the Finnish authorities that the documents they submitted to the 2014 calls can be made public after the completion of the evaluation, as per Article 4 of Regulation (EC) no 1049/2001 of the European Parliament and of the Council of 30 May 2001 regarding public access to European Parliament, Council and Commission documents.

As per Article 6.3 of Regulation (EC) no 1049/2001, we proposed to extend the delay and we invite you to accept a new deadline, on 7 June 2015. If this proposal is acceptable to you, please kindly advise by return of e-mail.

Best regards,

Matthieu Bertrand

Matthieu Bertrand
Policy Officer
DG MOVE Directorate B - European Mobility Network
Infrastructure Investment Strategy (B4)
European Commission"

Vaikutelmakseni jää, että hallituksellamme on jotain salattavaa asiassa.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän Tronic kuva
Lasse Kärkkäinen

Aivan järjetön hanke. Mielekkäämpi vaihtoehto olisi Rautatientori-Pasila-Pakila-Tammisto-Lentokenttä metrolinja, joka samalla täydentää ja paikkaa lentokenttää huonosti palvelevaa kehärataa ja muuta poikittaisliikennettä. Myös uusia tornirakennuksista koostuvia asuinalueita voitaisiin uuden metrolinjan välittömään läheisyyteen rakentaa, kunhan niille tehdään asemavaraukset.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Siinähän se: kun kaiken maailman vaihtoehdot selvitettäisiin avoimesti rahaakin todennäköisesti säästyisi.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset