kalevikamarainen

Pisara-rata osana TEN-T-verkkoa tai jotain muuta EU:n rahoitusohjelmaa, osa 2

  • Pisara-rata osana TEN-T-verkkoa tai jotain muuta EU:n rahoitusohjelmaa, osa 2

Lähetimme viime helmikuussa kirjeen EU-komissiolle, jossa epäilimme, ettei Suomen valtio ole ollut täysin rehellinen hakiessaan tukia Pisara-radalle. Komissio käsitteli kirjeemme asiakirjatilauksena ja toimitti hakemusasiakirjat meille kesäkuun alussa. Analysoituamme aineiston voimme todeta, että tuolloinen hallitus olisi todellakin voinut olla hiukan rehellisempi. Ratahankkeen nyt selkeästi alle kannattavuusrajan 1,0 jäävä hyöty-kustannussuhde todetaan ja merkityskin selitetään. Mutta mainitsematta jää, että suhdeluku oli aiemmin 1,54 ja että hankkeen yhteiskuntataloudelliseksi tappioksi on arvioitu 458 miljoonaa euroa. Mielestämme nämä puutteet ovat merkittäviä.

Vaikka Pisara yritetään "maalata" "yleiseurooppalaiseksi" hankkeeksi, hakemuksessa ei kuitenkaan edes yritetä selittää, miten se täyttäisi vaadittavat edellytykset alhaisella hyöty-kustannussuhteellaan. Hankekuvauksen teossa on myös otettu ”taiteellisia vapauksia”. Siinä väitetään esimerkiksi, että Pisara parantaa yhteyksiä Helsingin (matkustaja)satamiin, vaikka yksikään suunnitelluista asemista ei ole lähelläkään niitä. Aineistosta ilmenee myös, että esitetyt vaatimukset Pisaran vaihtoehtojen selvittämisestä on jätetty suunnitteluprosessissa huomiotta.

Keskusta on suurin toukokuussa nimitetyn hallituksen puolueista. Viime syksynä puolueen vielä ollessa oppositiossa kaikki sen kansanedustajat esittivät Pisara-radan suunnittelun jäädyttämistä hankkeen suurten kustannusten ja niiden kohoamisriskin takia. Keskustaa edustava liikenneministeri teki kuitenkin lehmänkäännöksen heti hallituksen nimittämispäivänä toteamalla, että Pisara-rata on "tärkeä" ja "erittäin hyvä" hanke. Tämä viittaa siihen, että hyvän taloudenpidon kanssa huonosti yhteensopiva ”on sovittu”              -päätöksentekokulttuuri yhä elää ja voi hyvin maassamme.

EU:n komissio on äskettäin ilmaissut huolensa Suomen talouden vakaudesta. Kiinnitämme huomiota siihen, ettei nyt julkaistun hakemusaineiston perusteella voi mielestämme mitenkään vilpittömästi tulkita Pisara-radan täyttävän EU-tuille asetettuja vaatimuksia. Hankkeen mahdollista lisärahoituspäätöstä voidaan mielestämme myös pitää Suomen valtion harjoittaman huonon taloudenpidon epäsuorana hyväksyntänä.

Meillä ei ole mitään sitä vastaan, että EU-rahoitusta myönnettäisiin kustannustehokkaiden Pisara-radan vaihtoehtojen selvittämiseksi ja tarkemmaksi suunnittelemiseksi. Itse asiassa Suomen jättämässä hakemuksessa on kaksi tällaista kohtaa. Ne ovat Helsingin ratapihan kehittäminen, jonka hyöty-kustannussuhde on 1,0 ellei enemmänkin ja Pasilan läntisen lisäraiteen suunnittelu, jonka hyöty-kustannussuhde on 1,3. Pisaralle (hakemuskohdat 1 – 6) ei sen sijaan mielestämme pitäisi myöntää senttiäkään lisää EU-varoja.

Olemme tänään lähettäneet EU-komissiolle englanninkielisen kirjeen, jossa tuomme esiin tässä mainitut seikat.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Puheenjohtaja

Suomen Rautatiematkustajat ry

www.rautatiematkustajat.fi

http://www.facebook.com/pages/Rautatiematkustajat/158345494253217

http://www.facebook.com/groups/108232592543581/

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän AOBrusi kuva
Antti Brusi

Kataisen pöydälle taitavat paperinne lopulta päätyä ja punakynä jauhaa siihen malliin, että Pisara on kannattava hanke, rakentajille.

Rataverkon kehittäminen maan laajuisesti on aito sijoitus tulevaisuuteen. Moottoriteitä ei käytännössä kannata enää rakentaa. Juna/auto yhdistelmät ovat tulevaisuutta omalta osaltaan....

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Suomalaispäättäjiltähän on turha odotella vastauksia, mutta katsotaanpas nyt niitä EU:n toimintatapoja.
http://www.rautatiematkustajat.fi/SRM_Pisarakirje.pdf

Sain muuten äsken kansanedustaja Satu Hassilta palautetta tähän EU-kirjeeseen (on ensimmäinen, joka viestiin vastaa):
"Kiitos viestistänne

Rautatiematkustajana pidän Pisara-radan rakentamista hyvin toivottavana.

yst terv Satu Hassi"

Puuttuvat vain perustelut, miksi Pisara on niin toivottava hanke.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset