kalevikamarainen

Junaliikenne oikeille raiteille

Timo Hennala kirjoitti asiaa myrkyllistä hedelmää kypsyttävästä VR:n henkilöjunaliikenteen monopolista (Suomenmaa 26.8. ”Junaliikenne väärillä raiteilla”). Yksi virhe tekstiin tosin sisältyi. Ministeri Merja Kyllönen ei ole ongelmien äiti, vaan ”kunnia” kuuluu ministeri Anu Vehviläiselle (Kyllönen tosin jatkoi ongelman olemassaoloa vuoden 2024 loppuun asti). 

Yksinoikeuden piti varmistaa monilukuisemmat, luotettavammat ja korkealaatuisemmat palvelut kuin mitä pelkästään markkinaehtoisesti voitaisiin tarjota. Lisäksi sopimuksen taustamuistion mukaan ”on mahdollista pitkäjänteisesti kehittää junaliikennettä ja lisätä esimerkiksi alueellista liikennettä, mikä nykytilanteessa on mahdotonta ostomäärärahojen riittämättömyyden takia”. ”Kehittäminen” on nyt kuitenkin supistamista, eli sopimus toimii juuri päinvastoin kuin sen piti. Taloudellisia rahkeita VR:llä olisi kuitenkin vastakkaiseenkin toimintamalliin.  

Jos lukijoilla olisi mahdollisuus katsoa Suomen henkilöjunaliikenteen karttaa, siinä näkyisi enimmäkseen punaisia viivoja vähenevien matkustajamäärien merkkinä (pahin pudotus on 20 prosenttia välillä Iisalmi - Kontiomäki). Trendi ei kuitenkaan rajoitu ”syrjäseuduille”; selkeästi väheneviä matkustajamääriä on esimerkiksi väleillä Helsinki – Turku, Turku – Toijala ja Tampere - Pori. Toisaalta edes harvat nousevien matkustajamäärien rataosat eivät ole suojassa lakkauttamisilta. Esimerkiksi väleiltä Savonlinna – Parikkala (viiden viime vuoden kasvu 11 prosenttia) ja Seinäjoki – Vaasa (viiden vuoden kasvu 17 prosenttia) on tarkoitus vähentää junavuoroja.

Liikenneministeri Anne Berner on jo ehättänyt voivotella voimattomuuttaan yksinoikeuden takia. Julkisen palvelun velvoitettakin tulkitaan VR:lle suopeasti sopimuspykälistä huolimatta; esimerkiksi 1 – 3 vuoden siirtymäajoille junavuoroja lakkautettaessa viitataan kintaalla.  Mutta niin kauan kuin VR on ainoa kaupallisen henkilöjunaliikenteen toimija, ongelmat eivät ole pelkästään yhtiönsisäisiä: VR on yhtä kuin koko liikennelaji. Yhtiö ei voi olla kuin eräänlainen United Fruit Company, joka pyöritteli kokonaisia valtioita latinalaisessa Amerikassa. 

Keskustanuorten varapuheenjohtaja Risto Lahti mainitsee rataosan Seinäjoki – Vaasa vaihtoehtojen kokeilukenttänä (Suomenmaa 2.9. ”Raideliikenteen kumous käyntiin alueellisella kokeilulla”). Kehitän ideaa: annetaan yritteliäiden pohjalaisten perustaa Vaasan Junat Oy (VJ), joka saa henkilöliikenteen yksinoikeuden välille Vaasa – Seinäjoki, oikeudet nykyisiin suoriin junavuoroihin Vaasa – Helsinki – Vaasa sekä Seinäjokea alku- tai loppupisteenä pitävän vuoron (IC 173 ja IC 40). Näin saataisiin myös hiukan kokemusta hintakilpailusta erityisen vilkkaalla mutta taantuvalla radalla (Tampere – Helsinki).    

Poliitikkojamme on vaivannut liki uskonomainen luottamus VR:ään junaliikenteen hyväntekijänä. Viimeistään nyt tämä asenne on hylättävä ”kerettiläisenä” ja yksinoikeudesta pitää päästä eroon mahdollisimman nopeasti alkuperäisen tarkoituksensa vastaisena. Rataverkon ylläpito erotettiin jo vuonna 1995 liikennöinnistä nimenomaan kilpailun mahdollistamiseksi. Mitä hyvää on siinä, että sallimme yhden toimijan tuhota kokonaisen liikennelajin vain siitä ”ilosta”, että kyseessä on valtionyhtiö? 

Kalevi Kämäräinen

puheenjohtaja

Suomen Rautatiematkustajat ry

Kirjoitus on julkaistu 8.9.2015 Suomenmaassa hiukan eri kappalejaolla. Siinä viitattu Timo Hennalan mielipide on omani tapaan vain lehden paperiversiossa, mutta Risto Lahden kirjoitus on luettavissa internetissä. Olen myös äskettäin käsitellyt aihetta blogeissa, joissa esitän toimia monopolin lopettamiseksi hyvässä järjestyksessä, kyseenalaistan yksinoikeussopimuksen tulkinnan ja kritisoin ministeri Anne Bernerin passiivisuutta.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

www.rautatiematkustajat.fi   

http://www.facebook.com/pages/Rautatiematkustajat/158345494253217

https://www.facebook.com/groups/108232592543581/

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Toimituksen poiminnat