kalevikamarainen

VR:n tilalle VJ

Rautateiden (VR) matkustajamäärät supistuvat lähes kaikkialla Suomessa. Pahin pudotus on 20 % välillä Iisalmi – Kontiomäki, mutta selkeästi väheneviä lukuja on myös ruuhka-Suomessa esimerkiksi rataosilla Helsinki – Turku, Turku – Toijala ja Tampere – Pori (vähennys 8 – 19 %). Toisaalta edes harvat positiivisen kehityksen rataosat eivät ole suojassa junavuorojen lakkauttamisilta. Yksi tällainen on Vaasan rata (viiden viime vuoden kasvu 17 %). VR:n vahva tase mahdollistaisi kyllä asiakkaista taistelun, mutta linjana onkin heistä luopuminen. 

VR:n henkilöjunaliikenteen monopolin piti varmistaa monilukuisemmat, luotettavammat ja korkealaatuisemmat palvelut kuin mitä pelkästään markkinaehtoisesti voitaisiin tarjota. Lisäksi yksinoikeussopimuksen taustamuistion mukaan ”on mahdollista pitkäjänteisesti kehittää junaliikennettä ja lisätä esimerkiksi alueellista liikennettä, mikä nykytilanteessa on mahdotonta ostomäärärahojen riittämättömyyden takia”. Sopimus toimii siis juuri päinvastoin kuin sen piti.

Päättäjien pitääkin nyt miettiä vaihtoehtoja turmiolliselle VR:n yksinvaltiudelle. Keskustanuorten varapuheenjohtaja Risto Lahti osallistuu tähän keskusteluun esittämällä Vaasan rataa kokeilukentäksi (Suomenmaa 2.9. ”Raideliikenteen kumous käyntiin alueellisella kokeilulla”). Koska pohjalaiset ovat tunnetusti yritteliäitä, ”ajaisin komiasti” saman tien Helsinkiin asti Vaasan Junat Oy:n (VJ) kyydissä.

VJ saisi henkilöliikenteen yksinoikeuden välille Vaskiluoto – Seinäjoki, oikeudet kaikkiin nykyisiin suoriin junavuoroihin rataosalla Vaasa – Helsinki, Seinäjokea alku- tai loppupisteenä nyt (IC 173 ja IC 40) sekä 25.10. jälkeen pitävät vuorot (IC 43 ja IC 48). Näin voitaisiin luoda yhteensä viisi päivittäistä suoraa junavuoroparia Vaasan ja pääkaupungin välillä muiden yhä edellyttäessä vaihtoa Seinäjoella.

Tällainen järjestely mahdollistaisi sekä paikallisjunakokeilun että jossain määrin myös kaukoliikenteen hintakilpailun. Koska VJ:llä olisi yksinoikeus Vaasan rataan, paikallisliikenteen kehitys olisi yhtiön innovatiivisuudesta kiinni. Toisaalta kokemusta saataisiin myös kilpailusta erityisen vilkkaalla mutta taantuvalla rataosalla Tampere – Helsinki (toki myös parkanolaisilla ja seinäjokisilla olisi mahdollisuus hyötyä VJ:n junista). 

Vuonna 2025 päättyvä VR:n yksinoikeus on myrkkyä henkilöjunaliikenteelle ja siksi siitä pitää päästä eroon mahdollisimman nopeasti. Irtautumisprosessissa voidaan kokeilla vaihtoehtoja, mutta kokeilujen pitää olla rohkeita eikä näennäisiä ja lopputulokseltaan ennalta arvattavissa olevia VR:n aseman pönkittämisyrityksiä tyyliin ”Lättähattuosakeyhtiö Alatölviö – Ylitölviö”. VJ olisi tässä suhteessa riittävän rohkea kokeilu, kunhan yksityiskohdat käydään läpi.    

Kalevi Kämäräinen

Puheenjohtaja

Suomen Rautatiematkustajat ry

Kirjoitus on julkaistu 15.9.2015 Pohjalaisessa hiukan eri kappalejaolla ja muutaman sanan erolla. Siinä viitattu Risto Lahden kirjoitus on luettavissa internetissä. Olen myös käsitellyt aihetta 8.9.2015 Suomenmaassa julkaistuun mielipidekirjoitukseen perustuvassa blogissa sekä blogeissa, joissa esitän toimia monopolin lopettamiseksi hyvässä järjestyksessä, kyseenalaistan yksinoikeussopimuksen tulkinnan ja kritisoin ministeri Anne Bernerin passiivisuutta.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

www.rautatiematkustajat.fi   

http://www.facebook.com/pages/Rautatiematkustajat/158345494253217

https://www.facebook.com/groups/108232592543581/

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Tuoreiden uutisten johdosta VJ:n reviirille on lisättävä rataosat Seinäjoki - Haapamäki - Jyväskylä ja Haapamäki - Orivesi - Tampere.
http://www.lvm.fi/tiedote/4444943/junien-ostoliike...
http://www.lvm.fi/c/document_library/get_file?fold...
http://www.lvm.fi/c/document_library/get_file?fold...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Ja tarkkaan ottaen listalle kuuluu vielä rataosa Vilppula - Mänttä.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Toimituksen poiminnat