kalevikamarainen

VR:n monopoli on purettava

Nykyisellä Suomen henkilöjunaliikenteen kartalla näkyy enimmäkseen punaisia viivoja vähenevien matkustajamäärien merkkinä. Pahin pudotus on 20 prosenttia välillä Iisalmi - Kontiomäki. Matkustajia kaikkoaa kuitenkin myös ruuhka-Suomessa, esimerkiksi väleillä Helsinki – Turku, Turku – Toijala ja Tampere – Pori vähennys on 8 – 19 prosenttia. Toisaalta edes yksi harvoista nousevien käyrien rataosista, Savonlinna – Parikkala, ei säästy lakkauttamisaikeilta. Tuolla osuudella viiden viime vuoden kasvu oli 11 prosenttia.

VR:lle vuonna 2009 myönnetyn yksinoikeuden ja siihen olennaisesti kuuluvan julkisen palvelun velvoitteen piti varmistaa monilukuisemmat, luotettavammat ja korkealaatuisemmat palvelut kuin mitä pelkästään markkinaehtoisesti voitaisiin tarjota. Lisäksi sopimuksen valmistelumuistion mukaan ”on mahdollista pitkäjänteisesti kehittää junaliikennettä ja lisätä esimerkiksi alueellista liikennettä, mikä nykytilanteessa on mahdotonta ostomäärärahojen riittämättömyyden takia”.

Viimeistään nyt kaikille pitäisi olla selvää, että yksinoikeus toimii juuri päinvastoin kuin sen tarkoitus oli, vaikka VR:llä on taloudellisia rahkeita taistella junavuoroistaan ja tehdä pienimuotoisia kokeilujakin. Esimerkiksi rataosalla Savonlinna – Parikkala löysä veturijunien kaudelta periytyvä aikataulu sallisi matkustajien houkuttelemisen lisäämällä pysähdyksiä vaikkapa Särkisalmella ja Putikossa, jossa tätä onkin aktiivisesti vaadittu.  

Poliittisen päätöksentekokulttuurimme parantamiseksi pitäisi myös tonkia yksinoikeuden taustoja, koska sopimusta eikä sen jatkoakaan vuoteen 2025 tuotu ollenkaan parlamentaariseen keskusteluun. Lisäksi sopimuksen teorian ja käytännön näin suuri poikkeama tuo mieleeni kaksi mahdollisuutta: laatijat ovat olleet täysin VR:n ”taskussa” ja kirjoittaneet perustelut aivan miten huvittaa tai sitten toteutus on mennyt pieleen hyvästä tarkoituksesta huolimatta. Vaikka selitys olisi joku muu, syyt on selvitettävä.  

Poliitikkojamme vaivaa liki uskonomainen luottamus VR:ään. Niinpä pari Savonlinnan seudun kansanedustajaakin kävi vaihtamassa ajatuksensa VR:n omiksi yhtiön herrojen palaverissa. Valppaat kansanedustajat voisivat kuitenkin kysyä ministeriltä eikä VR:ltä, miksi julkisen palvelun velvoitettakin tulkitaan yhtiölle suopeasti. Sopimusteksti ei nimittäin valikoi junavuoroja sovellettaessa 1 – 3 vuoden siirtymäaikoja niitä lakkautettaessa. Miksi monien junien lakkauttaminen on ministeriölle sittenkin vain ilmoitusasia?   

Joka tapauksessa yksinoikeus on purettava hallitusti vaihtoehdot avoimesti miettimällä, mutta määrätietoisesti ja nopeasti. Siinä välissä esimerkiksi kaikille Savonlinnan ja Parikkalan välisille junavuoroille pitää antaa jatkoaikaa yksinoikeussopimuksen matkustajamyönteisen tulkinnan perusteella. Liikenneministeri Bernerkin kantaa tässä vastuuta: niin kauan kuin VR on yhtä kuin koko liikennelaji eli kaupallinen henkilöjunaliikenne Suomessa, sen ongelmat eivät ole pelkästään yhtiön sisäinen asia.

Kalevi Kämäräinen

puheenjohtaja

Suomen Rautatiematkustajat ry

Kirjoitus on julkaistu 15.9.2015 Itä-Savon paperiversiossa hiukan eri kappalejaolla (sattumoisin myös lehden toimittaja Ossi Tynkkynen käsittelee samaa aihetta kolumnissaan Kilpailu piristää). Toinen kirjoitukseni julkaistiin 15.9.2015 Pohjalaisessa, jossa mainittu Risto Lahden ehdotus on niin ikään  luettavissa internetissä. Olen myös käsitellyt aihetta 8.9.2015 Suomenmaassa julkaistuun mielipidekirjoitukseen perustuvassa blogissa sekä blogeissa, joissa esitän toimia monopolin lopettamiseksi hyvässä järjestyksessä ja kyseenalaistan yksinoikeussopimuksen tulkinnan.

Tuoreet LVM:n ja VR:n yhteisuutiset ostojunaliikenteen vähennyksistä eivät ainakaan vähennä tarvetta käydä keskustelua VR:n asemasta sekä päättäjien (muun muassa liikenneministeri Anne Bernerin) suhtautumisesta yhtiöön.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

www.rautatiematkustajat.fi   

http://www.facebook.com/pages/Rautatiematkustajat/158345494253217

https://www.facebook.com/groups/108232592543581/

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Nina La

Siinä, että saadaanko VR toimimaan ja tarjoamaan palveluja kansalle, niin on kysymys pelkästä tahdosta.

Jos tämän hetkinen VR-yhtiön hallitus päättää laskea lippujen hintoja ja nostaa käyttäjämäärää, niin se voi niin tehdä.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Se vaan ei niin tee. Kyllä on jo sinisilmäisimpienkin tajuttava, että VR-uskovaisuus ei tätä hullutusta lopeta.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Nina La

Sitten pitää varmaan äänestää eduskuntaan sellaisia, jotka haluavat uudistaa VR:ää.

Käyttäjän NinaPalomki kuva
Nina La
Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Olisiko kalevi kämäräisetä perustamaan junayhtiötä keski-suomeen jossa raideliikenne uhkaa loppua ensivuonna melkein kokonaa? Sama vaivaa täällä myös bussi ja lentoliikennettä. Surkuhupaisaa vain on että asiakkaita olisi vaikkei tämän kilpailun ja säästämisen mielestä tarpeeksi esim jyväskylä-keuruu-seinäjoki linja yleensä tupatentäynnä opiskelu ja tango aikaan.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Firman hallintobyrokraatiksi saattaisi olla ainesta, mutta hiukan olen odotellut kotimaisten linja-autoyrittäjien heräämistä (brittiavusteinen Onnirailhan jo on aputoiminimenä olemassa). Ei se liikennöinti kiskoilla kuitenkaan ole kuin yö ja päivä kumipyörillä ajamiseen verrattuna.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Eipä ole busseissakaan heräämisen vaan hiipumisen merkkejä. En tiedä onko vika halukkaissa matkustajissa va bussiyhtiöiden kilpailusta mutta liikenne keskisuomessa on hiipunut kun kannattava toiminta vaatisi joka kunnassa pysähtymisen, täällä päin kun on totuttu siihen ettei lähdetä huristelemmaan yksityisautolla jyväskylään, tampereelle, lahteen, tai kuopioon päästäkseen matkustamaan linjurilla. Sama periaatteessa vaivaa myös raideliikennettä (asemalle ei lähdetä jos matka on pitkä) ja paikallisliikenteitä (pysäkille ei lähdetä jos matka on pitkä). Onnibussi ajaa harmiksi vain suurten kaupunkien väliä eikä välillä ole pysäkkejä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset