kalevikamarainen

Vaihtoehtoista henkilöjuna-ajattelua

VR:n toimista on viime aikoina saatu tuta valtakunnanlaajuisesti ”hallitsijan siunauksin”. Tuoreen ”hallitsija” Bernerin toinen kotimaa on kansanvallastaan kuulu Sveitsi, vaikka ei sitä hevin uskoisi. Tsaarinaikaiset tavat jylläävät ja siksi ministeriön virkamies on esimerkiksi saanut ylimielisesti tölväistä siuntiolaisten asuinpaikan valintaa ilman anteeksipyyntöjä. Toisinkin voisi olla, jos yhteyksiä läntisellä Uudellamaalla kehittäisi Hangon Junat Oy (HJ).

HJ ajaa henkilöjunia vähintään yhtä tiheästi välillä Hanko – Karjaa kuin VR. Lisäksi lakkautetut Y-junavuorot korvataan Helsinkiin asti ja yhtiö saa harkintansa sekä ratakapasiteetin rajoissa ajaa junia Hyvinkäälle sekä Turkuun ja vielä lisätä Helsingin vuoroja. Edistyksellisen yhtiön käytössä on modernia kalustoa, joka pystyy kulkemaan sekä sähköistetyllä että sähköistämättömällä radalla.

Yhtiö houkuttelee lippuhinnoittelullaan erityisesti kesäaikaan turisteja suoraan pääkaupunkiseudulta radanvarren turistikohteisiin. Lisäksi se voi jossain määrin kalastella kiireisiä matkustajia Kirkkonummen ja Helsingin välillä valikoivien pysähdysten ansiosta (Espoon keskus, Leppävaara, Huopalahti ja Pasila ennen Helsinkiä). Lippuyhteistyötäkin voitaisiin harkita HSL:n ja muiden operaattoreiden kanssa.   

Linja-autoliikenteessä vaihtoehtoajattelu ei liene vallankumouksellista, eikä sen pitäisi kiskoillakaan olla ”kapinallista”. Rataverkkoa on ylläpidetty kuten maanteitä jo yli 20 vuotta, vaikka VR:n on sallittu ”kukkoilla” kiskoilla. Onkin korkea aika yhtenäistää veronmaksajien kustantamien väylien käyttömahdollisuudet toisiinsa.

Jo tsaarin aikana toimittiin itse, jos valtiollisen rautatielaitoksen toimet eivät miellyttäneet. ”Ääripäänä” on kunnallisessa omistuksessa pitkään toiminut Rauman rautatie, mutta onpa Uudellamaallakin ollut osakeyhtiömuotoisia ratoja (epäonninen Hanko – Hyvinkää –rata ja yksityisenä pitkäikäisempi Keravan ja Porvoon välinen yhteys).

Jos ja kun VR ei palvele, luotakoon seudullisista lähtökohdista toimiva vaihtoehto. Kohtuullista tämä olisi, kun vaihtoehtoajattelu sentään oli mahdollista tsaarin aikanakin.      

Kalevi Kämäräinen

Puheenjohtaja

Suomen Rautatiematkustajat ry

Kirjoitus on julkaistu tänään Länsi-Uusimaassa. Aiheesta on kirjoitettu muutenkin runsaasti, tässä tuoreita esimerkkejä: Siuntion yössä (Kristian Parviaisen blogi 1.2.2016), Returbiljett för ministeriet (Västra Nyland 2.2.2016), VR ampuu alas siuntiolaisten toiveet (Länsi-Uusimaa 3.2.2016), Kirkkonummen ohittaminen ei käy järkeen (Helsingin Sanomat 3.2.2016), Y-junan korvaava minibussi sai heti haukut – näin VR perustelee ratkaisuja (Länsiväylä 3.2.2016), VR julkaisi uudet aikataulut − katso mitä tapahtuu Kirkkonummi-Turku -matka-ajalle (Länsiväylä 4.2.2016), SFP söker bättre lösningar än VR och ministeriet (Västra Nyland 5.2.2016), "Ei palvele kuin turkulaisia" – harvenevat junavuorot sapettavat Länsi-Uudellamaalla (YLE 8.2.2016) ja  Politikerna har missat en hel del i tågfrågan (Västra Nyland 8.2.2016).

Sivumennen sanottuna kaikille ostoliikennejunille olisi ollut järjestettävissä jatkoaikaa, ellei taustalla todennäköisesti ole jokin poliittinen lehmänkauppa. Ja vaikka esimerkiksi Rantaradan varrella ”lakkokenraalina” esiintyvä SDP:n kansanedustaja Feldt-Ranta ei olisikaan lehmänkauppaan osallinen, hänelle ja puoluetovereille moinen kulissintakainen kontrahti kyllä sopii. Arkadianmäen hiekkalaatikolla onkin omat leikkinsä, joissa kansalaisten etu saattaa jäädä kakkossijalle.    

Toisaalta varsin kuvaavaa on myös se, että vasta tuorein liikenneministeri on täysimääräisesti vaatinut VR:ltä toimia yhtiön hyväksi tehdyn yksinoikeussopimuksen nojalla. Vaikka ei Bernerkään saa läheskään täysiä pisteitä rautatiematkustajien edunvalvojana, edeltäjät ovat olleet surkimuksia häneen verrattuna.

Terveisin Kalevi Kämäräinen 

http://www.rautatiematkustajat.fi/

https://www.facebook.com/Rautatiematkustajat-158345494253217/

Kannattaa käydä täälläkin:

https://www.facebook.com/junaliikenneraiteilleen/

https://www.facebook.com/KiskobussiKuopioJoensuu/

Edit 14.05: poistettu kahden sanan toisto

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat