*

kalevikamarainen

Kiinteistöjalostuksesta Malmin lentoaseman pelastaja

Olen aiemmin kirjoittanut siitä, kuinka Malmin lentoaseman tuhoamisvimmassa on jotakin hämärää, eikä asiasta täällä kirjoittava kaupunginvaltuutettu vaivaudu edes kiistämään moista tosiseikkaa. Ja onpahan joku journalistikin kiinnittänyt asiaan huomiota (Iltalehti 31.3.2016 ”Pötypäätöksiä pötypuheilla”).

Hämäryyden alkujuuria voi hakea vaikkapa vuonna 2006 julkaistusta Helsingin Sanomien uutisesta (”Malmin lentokenttä saattaa säilyä Sipoon ja Helsingin rajansiirtojen takia”). Uutissiteerauksessa ääneen ajattelee muun muassa tuolloinen Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jan Vapaavuori:

”Helsingin kaikissa poliittisissa ryhmissä on ryhdytty harkitsemaan, pitäisikö Malmin lentokentän muuttamisesta asuinkäyttöön tässä vaiheessa luopua. 

Syynä kannanmuutokseen on Helsingin mahdollisuus hankkia lisämaata Lounais-Sipoosta. Jos rajansiirto onnistuu, uudelle alueelle voidaan rakentaa samanlaisia pientaloja kuin on suunniteltu Malmille. 

Päätöksen mahdollisista rajansiirroista tekee valtioneuvosto ensi talvena. 

"Suoranaisesti Malmin lentokenttä ei ole millään tavalla ollut kytköksissä tähän", Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen (kok) kiisti. 

Pajunen joutuu kuitenkin asettamaan sanansa varovasti, jottei vaaranna rajansiirtoa. 

"Tietenkin siinä vaiheessa, kun lähdetään suunnittelemaan Sipoon läntisten osien rakentamista, niin silloin Helsingin yleiskaava 2002:n lähtökohtia pitää tarkastella uudelleen kokonaisuutena." 

Helsinki omistaa lentokentän maa-alueen, joka on vuokrattu valtiolle vuoteen 2034 asti. Ilmailulaitos tutkii paraikaa, onko kentän jatkolla toimintaedellytyksiä. Selvitys valmistuu vuodenvaihteeseen mennessä. 

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jan Vapaavuori (kok) katsoo, että Malmin kentän merkitys on juuri pientalorakentamisessa. "Läntisen Sipoon mahdollinen liittäminen Helsinkiin muuttaisi olennaisesti tämän asetelman." 

"Tässä yhteydessä olisi viisasta, että kaupunkisuunnitteluvirastossa otettaisiin aikalisä Malmin lentokentän suunnittelun suhteen. Näillä on kiistatta liittymäkohtia toisiinsa." 

Itse lehtijuttua en löydä netistä, mutta näiden lähteiden perusteella olen vakuuttunut sen olemassaolosta: sitaatti sivulta 15/398 ”Malmin Lentoasema elää, ikuisesti”, viesti flightforumilla 6.7.2006 klo 22.33 ja blogikirjoitus ”Kuka haluaa Malmin kentän rakennusmaakseen? 15.7.2008”.

Tilastokeskuksen mukaan pientalo on ”omakotitaloja, paritaloja sekä kaksikerroksisia omakotitaloja, joissa on kaksi asuntoa.” Alun perin Malmin kehittämissuunnitelmat (10.000 asukasta) ovat ehkä vastanneet pientalorakentamisen ihanteita, mutta 25.000 asukasta tarkoittanee jo jotain aivan muuta (Helsingin kaupungin tarpeita varten on myös räätälöity oma pientalomallisto). Asumisen tiivistäminen onkin siis nähtävästi tarkoituksena, vaikka Helsinki on saanut Sipoolta noin 30 neliökilometriä maa-aluetta eli suunnilleen kymmenkertaisesti Malmiin verrattuna.   

Tästä hämäryyden vyyhdestä olisi kuitenkin mahdollista luoda rakentava etenemistapa. Olen jo aiemmin esittänyt, että kiinteistöjalostusta käytettäisiin Pisara-radan (ja maan tavan) vaihtoehtona. Nyt olisi mahdollista lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja ympätä projektiin Malmin lentoaseman pelastaminen: jos ja kun Helsingin kaupunki haluaa tiiviyttä, käytäköön ennakkoluulottomasti läpi kaikki valtion omistamat rautatiealueet (sekä muut valtion omistukset) rakentamisen kannalta.  

Kun kerran muuallakin osataan rakentaa toimivien ratapihojen päälle, miksi ei harkita myös Ilmalan ratapihatoimintojen jättämistä tornitalojen alle? Jos upottava maasto ei Malmilla ole rakentamisen este, ei se voi olla Ilmalassakaan muuta kuin ratkaistavissa oleva tekninen kysymys. Henkilöjunaliikennekin mitä ilmeisimmin hyötyisi, koska rautatiekalusto olisi suojassa talven viimoilta ja tuiskuilta.     

Toteutus edellyttäisi kaavoittamisen lisäksi sopimusjärjestelyitä valtion ja Helsingin kaupungin välillä. Näiden yksityiskohdilla en tässä vaiheessa viitsi vaivata päätäni mainintaa enempää. Lähtökohtana olisi kuitenkin Malmin lentoaseman säilyttäminen nykykäytössään (mikä sallinee rajoitetun, mutta todellisen pientalorakentamisen lähiympäristössä) ja tiiviiseen asuntorakentamiseen soveltuvien alueiden tarjoaminen Helsingin kaupungille.

Näen tässä ainakin seuraavia hyötyjä:

1. Helsingin rautatieaseman kapasiteettiongelmat saadaan rahoitettua Pisara-rataa halvemmalla.

2. Malmin lentoasema saadaan arvonsa mukaisesti säilytettyä toimivana kokonaisuutena.

3. Helsingin kaupunki saa alueilleen lisää tiivistä ja todella suurkaupunkimaista rakennuskantaa.

4. Helsingillä säilyy myös yllin kyllin maa-alaa keppihevosena käytettyä pientalorakentamista varten.

5. Grynderitkin (joiden juoksupoikina Helsingin kaupunginvaltuuston enemmistö toiminee) saavat mukavasti töitä.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän TimoNyman kuva
Timo Nyman

EN OLE VIELÄKÄÄN SAANUT SELVILLE MISTÄ TÄSSÄ ON KYSYMYS
Yleensä kun isoista rakennusprojekteista on kyse niin hyötyvät osapuolet on selvästikin tunnistettavissa. Toki ne ovat tässäkin tapauksessa, mutta mikä tekee tästä hävittämisvimmasta intohimojen taistelutantereen? Säilyttämisen kannattajat ovat tunnistettavissa, mutta hävittämisfanaatikot mumisevat ympäripyöreitä ja erään suuren puolueen sisälläkin on tilanne melko tasan. Onko aiempina vuosina luvattu jotain jollekin taholle ennakkoon tai jälkikäteen? Tietyt ryhmät haluavat yleensä maan alle suojaan rakentamista,(metro, bulevardien kannet, Pisara ym) jotkut taas mahdollisimman korkeita ja toiset matalia rakennuksia. Nyt on kyse vaan siitä, että kenttä on saatava pois ehdottomasti. Kukaan ei voi väittää ettei Helsingissä olisi muuallakin rakennusmaata suurina alueina julkisen liikenteen varrella. Siis miksi juuri kenttä on valittu hävitettäväksi. Poliitikot itse tuskin tulevat asumaan näissä asunnoissa. Ketkä ovat muuten ne asukkaat jotka sinne ovat aikanaan muuttamassa? Asuvatko He Suomessa tänään? Onko Heillä työpaikkoja? Infrakin tarvitsee kohennusta jos 25000 napsahtaa tuonne. kentälle. Jotenkin vaikuttaa että intohimo ajaa hävittämään ja sitten jos se onnistuukin niin aletaan miettimään miten jatkettaisiin!

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Intohimo on kyllä kova. Ehkäpä joku meidän (harvalukuisista) tutkivista journalisteista saisi asian tähän puoleen tolkkua.

Terv. KK

Käyttäjän JuhaKrapinoja kuva
Juha Krapinoja

Osmo Soininvaara kirjoitti 25.10.2014: "Osmon kanta on nyt ja on ollut aina, että lentokenttä ei sovi kaupungin keskelle. Asumiseen. Paitisi että se on maan haaskausta, kenttä on myös vahvasti tappiollinen. Jokin raja sillekin on oltava, mitä kaikkea verovaroin on subventoitava. En ymmärrä, miksi minun pitää veroissani maksaa toisten ilmailuharrastuksesta."

Vaikka tuossa esitetyt perustelut (harrastus, verovaroin subventoitavuus, tappiollisuus) eivät pidäkään yksiselitteisesti paikkaansa, on riittävän keskeisellä paikalla istuvan henkilön vaikutusvalta tällaisissa asioissa varmasti melkoinen, riippumatta siitä, onko hän tarkastellut kaikkia asiaan liittyviä aspekteja laajakatseisesti ja faktoihin perustuen, vaiko vain nimbyillyt ilman sen kummempia perusteita - tai paikkansa pitämättömin perustein.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #3

Kas kun se muuten Brysselissä sopii "kaupungin keskelle": Zaventem on vain hiukan kauempana keskustasta kuin Malmi ja Belgian maapinta-ala on kymmenesosa Suomen maapinta-alasta.
http://www.brussels.info/airport-to-brussels/
https://www.finavia.fi/fi/helsinkimalmi/kulkuyhtey...

Iltalehden Parkkonen toteaa hyvin: "Hauskaa yhtälössä on se, että vihreät (vihr) jaksoivat vollottaa metsähallituslain suhteen, että hallitus toimii demokratian vastaisesti, kun se ei kuuntele kansan mielipidettä, mutta Malmin kohdalla sama kansa oli vihreille vain ärsyttävä nyanssi oman valtapolitiikan tiellä."
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016033121348003_u...

Terv. KK

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Miksi tuhlata Malmi rakentamalla pientaloja, se kertoo vain siitä että helsingissä ei ole pulaa asunnoista. Jyväskylässäkää ei ole vuokra-asuntojen pulaa saatu ratkaistua rakentamalla omistusasuntoja ja kaavoittamalla omakotitaloalueita. Jos haluavat käyttää Malmin ketän hyväksi niin rakentakoon sitten sinne 20-500 kerrosta korkeita taloja vai onko Malmi liian soista uli kaksikerroksisille taloille?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

No joo, ei taida Helsingissä olla pulaa asunnoista eikä gryndereiden kavereista.
Suomen suurin ilmapallo?

Terv. KK

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset