kalevikamarainen

Pisara jäätyi – eikös jo haudatakin?

Hallitus julkisti tällä viikolla luettelon kuluvalla hallituskaudella rahoitettavista liikennehankkeista. Niitä ovat Luumäki – Imatra -rataosuuden kehittäminen, valtatie 4:n parannus välillä Oulu – Kemi, valtatie 5:n parannus välillä Mikkeli - Juva, valtatie 12:n parannus (Lahden eteläinen ohikulkutie), Raide-Jokeri Helsingissä ja Espoossa, Tampereen raitiotie ja nopean ratayhteyden suunnittelu välillä Helsinki – Turku.  

Suuria intohimoja herättänyt Pisara-ratahanke puuttuu luettelosta. Teoreettinen MAL-takaportti kyllä on, vaikka sitä samanaikaisesti rajataan:

”Kaupunkiseutujen kanssa neuvotellaan maakäytön, asumisen ja liikenteen sopimuksista (MAL-sopimukset). Niillä toteutetaan hallitusohjelman kärkihankkeita. MAL-sopimuksilla lisätään valtion ja kaupunkiseutujen välistä yhteistyötä. Valtio edellyttää kasvukeskuksissa toteutettavien suurten infrahankkeiden ehtona kaupunkien tontti- ja asuntotuotannon lisäämistä. Valtioneuvoston periaatepäätös MAL-sopimuksista tehdään kevään aikana. MAL-sopimuksilla edistetään myös tietoon perustuvien liikennepalvelujen syntymistä.

- - -

MAL-neuvottelujen yhteydessä ratkaistaan vielä valtion mahdollinen osallistuminen Turun kehätien ja Klaukkalan ohikulkutien rahoitukseen.”

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Matti Vanhanen ottaa kuitenkin Suomenmaa-lehden blogissaan niin vahvasti kantaa Pisaraan, että voitaneen pitää varmana sen todellakin olevan jäässä niin pitkään kuin nykyhallitus on vallassa:

”ESIMAKUA saatiin jo mittavista, eri puolilla Suomea kohdistuvista ja työllisyyttä palvelevista liiken­ne­hank­keista.

- - -

Kannatin vahvasti tätä päätöstä ja samalla teimme valinnan siitä, että kallis Helsingin Pisara-rata ei nyt etene. Jos se joskus toteutuu, on se sitten sen ajan päättäjien asia. Kasvun näkökulmasta puolustan tehtyä linjausta vahvasti.”

Blogia valmistellessani törmäsin jälleen kerran häkellyttävään yksityiskohtaan: virallisissa tiedotteissa ei kerrota hankkeiden pituutta ja tietojen kerääminen eri lähteistä osoittautui yllättävän vaikeaksi. Siksi kilometrimäärät puuttuvat, mutta joka tapauksessa hallituksen 911 miljoonalla eurolla saadaan moninkertaisesti enemmän liikenneväyliä kuin sijoittamalla kahdeksan (8) kilometrin pituiseen Pisaraan, jonka kustannusarviot vaihtelevat samankin lähteen mukaan (vrt. 956 miljoonaa euroa ja ”arviolta 900 miljoonaa euroa”).

Tässä ei auta muu kuin kerrata fakta: Liikenneviraston näkemyksen mukaan Pisara-rata (tai joku sen korvaava hanke) on tällä tietoa tarpeen toteuttaa joskus 2030-luvulla. Lisäksi tiedetään, että suurhankkeiden kustannuksilla on veronmaksajien ”iloksi” tapana nousta (edesmenneen Espoon kaupungin teknisen toimen johtajan Pisara-arvio parin vuoden takaa on 1,4 miljardia euroa).  

Olen jo aiemmin esittänyt, että Pisara voidaan korvata kiinteistöjalostuksella, johon nyt voitaisiin myös koplata Malmin lentoaseman pelastaminen (itse asemarakennuksestakin voisi saada jotain hienoa). Ylitsepääsemätöntä ratapihan päälle rakentaminen ei voi olla, koska sellaiseen on pystytty jo yli sata vuotta sitten (kannattaa katsoa erityisesti New Yorkin Grand Central Terminalin rakentamiskuvia sekä kuvaa 36 tuoreemmista tunnelitöistä). Helsingin asemarakennuksen oma erityisongelma lienee puupaalutus, mutta ihmettelenpä jos insinöörit eivät siihenkin ratkaisua keksi.    

Museovirasto on hyväksynyt suojeltuun asemarakennukseen kiinteästi liitetyt modernit laiturikatokset. Siksi minun on vaikea kuvitella, että ratapihan päälle rakentaminen hiukan kauempana rakennuksesta voisi aiheuttaa suojeluongelmia. Lisäksi äskettäiset uudisrakennukset ovat jo pitkälti muuttaneet maisemaa: esimerkiksi kansanvaltamme sydän Eduskunta on lähes kokonaan matkustajien katseilta piilossa toisin kuin ennen. En näe suurta menetystä siinä, että matkustajalaiturit olisivat (ainakin osittain) rehellisesti maan alla. 

Kun verrataan Keski-Pasilaan rakennettavaa Triplaa ja Ilmalan varikkoa, on helppo havaita, että Ilmalan alueet ovat laajat. Kaiken kaikkiaan käytettävissä on kolminumeroinen luku hehtaareita. Vertailun vuoksi USA:n pääkaupungissa Washington DC:ssä aiotaan rakentaa 14 eekkerin eli reilun viiden hehtaarin laajuisen ratapihan päälle

Eli eikös panna insinöörit miettimään uudenlaisia haasteita totutun tunnelinporauksen sijaan (sitäkin kun on luvassa)? Rohkenen olettaa, että näin toimimalla Pisara voidaan haudata ja sen tavoitteet toteutetaan edullisemmin laadun siitä kärsimättä. Vaihtoehtojen miettiminen kannattaisi aloittaa jo nyt, mutta onko nykypäättäjiemme perintö seuraajilleen ja meille kansalaisille Pisaran hirttosilmukka?    

Terveisin Kalevi Kämäräinen

http://www.rautatiematkustajat.fi/

https://www.facebook.com/Rautatiematkustajat-158345494253217/

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset