*

kalevikamarainen

Sinnemäki iloitsee maan tavasta

 

Apulaiskaupunginjohtaja Anni Sinnemäki iloitsi viime torstaina siitä, että Helsingin yleiskaavaesitys menee kaupunginhallituksen käsiteltäväksi. Esityksen pilareista täydennysrakentamista seuraa bulevardisointi:

”Toinen kolmannes yleiskaavan tuomasta kerrosalasta syntyy kantakaupungin laajentuessa kaupunkibulevardien vyöhykkeelle. Suuria moottoritiemäisiä sisääntuloväyliä muutetaan kaupunkibulevardeiksi. Kyse on ensi sijassa kaupunkirakenteen parantamisesta eikä yksinomaan liikenneratkaisusta. Bulevardisoinnin ansiosta kokonaisia uusia kaupunginosia voidaan rakentaa nykyisen kantakaupungin jatkeeksi.”

Sinnemäen esitys ei kuitenkaan sisällä mitä ilmeisintä kaupunkirakenteen parantamismahdollisuutta eli aivan kaupungin keskustaan asti ulottuvaa ja leveydeltään moottoritiemäistä väylää vastaavaa rautatietä. Muualla maailmassa on jo aikoja sitten osattu käyttää samanlaista tilaa ilman railoja ja siten, että junat yhä tulevat keskustaan asti. Meillä Pasilassa ideaa on sovellettu siten, että kiskot poistettiin rakennusten tieltä. Potentiaalisia maa-alueita on kuitenkin yhä Ilmalan ratapihalla sekä välillä Käpylä – Helsinki.

Pisara-uskonsa Sinnemäki on tunnustanut jo kansanedustajana ollessaan:

”– Raideliikenteen lisäämisen kannalta on välttämätöntä parantaa Helsingin ratapihan välityskykyä rakentamalla Pisara-rata. Ilman Pisara-rataa esimerkiksi Seinäjoelle tai Joensuuhun ei pystytä lisäämään yhtään junavuoroa, sanoo Vihreiden puheenjohtaja, työministeri Anni Sinnemäki.

- - -

Nykyisin Pasilan ja päärautatieaseman välille ei ruuhka-aikaan mahdu yhtään uusia junavuoroja. Jatkossa suurin osa Kehäradan, Leppävaaran ja Tikkurilan liikenteestä voisi kulkea Pisarassa. Päärautatieasema varattaisiin kauko- ja taajamaliikenteelle. Tämä lisäisi merkittävästi junaliikenteen kapasiteettia ja toimintavarmuutta.”

Usko ei ole kaupunginjohtaja-aikanakaan horjunut, vaikka Pisara-radan kannattavuuslaskelmat ovat pettäneet pahasti ja paraikaa tuskaillaan toisen suurhankkeen eli Länsimetron kustannusylityksiä sekä venyvää aikataulua

Yleiskaavaesityksen kolmantena pilarina on Malmin lentoaseman tuhoaminen siitä huolimatta, että muun muassa Museovirasto ja kaupungin teettämä ympäristöhistoriaselvitys puoltavat säilyttämistä toimivana kokonaisuutena. Ulkomaalaisten ja maan tapaa rasittamattomin silmin lentoaseman on myös arvioitu kelpaavan jopa UNESCOn maailmanperintökohteeksi. Kulttuuriarvot tuntuvatkin olevan Sinnemäelle kuin helmiä sioille, vaikka lentoaseman luontoarvot hän kyllä ymmärtää.

Vihreitä edustava apulaiskaupunginjohtaja Sinnemäki on jo valtakunnanpoliitikkona ehtinyt tottua yhteisten asioiden hoitotapaan tässä maassa. Tuolloisen niin ikään helsinkiläisen päättäjäkollegansa Jan Vapaavuoren kanssa käydyn ravintolaillallisen johtopäätöksistä hänellä ei ole ollut poikkipuolista sanaa:

”Ministeri Vapaavuori ei halua kertoa tapaamisen sisällöstä eli minkä takia ministerit istuivat yhdessä pitkän ja kostean illan perinteikkäässä taiteilijaravintola Elitessä Töölössä.

- Se on totta, että julkisuuslaki koskee myös meidän kuitteja, mutta onneksi julkisuuslaki ei kuitenkaan koske ministerien keskinäisiä keskusteluja. Kyllä siinä illan mittaan tuli käytyä läpi useampi asia.”

Sinnemäen oppi-isät kahlitsivat joitakin vuosikymmeniä sitten itsensä kaivinkoneisiin maailmaa parantaakseen, vaikka sittemmin ovatkin sulautuneet yhteiskuntamme päätöksentekojärjestelmiin. Nykyään yhteiskunta mahdollistaa kansalaisaktivismin ilman käräjien sakkolappujakin. Esimerkiksi Lex Malmi on mitä ilmeisimmin tarpeen, kun kerran maailmanparantajatkin omaksuvat vanhan maan tavan.  

Terveisin Kalevi Kämäräinen 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Laajan maan väestön ahtaaminen suhteellisen pienen Helsingin rajojen sisäpuolelle on typerää.

Helsingin kaupungille pitää antaa tunnustusta kuitenkin yleiskaavan helppokäyttöistä ja havainnollista kartoista.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset