kalevikamarainen

Pietarista Haaparantaan Vuonislahden viertä

Vuoden 2016 viime päivinä tuli voimaan uusi Venäjän ja Suomen välinen rautatieyhdysliikennesopimus. Tähän asti meillä on valtaa pitänyt valtiollinen VR Oy (aikoinaan Valtion Rautatiet), jonka erityisosaamisena on jo vuosikymmeniä ollut sanoa ei kaikille uusille junayhteysehdotuksille myös länsinaapurimme suuntaan. 

Nyt sekä itään että jo aiemmin länteen sallittu liikenne mahdollistaisi esimerkiksi pikajunayhteyden Pietari - Sortavala – Joensuu – Kontiomäki – Oulu – Haaparanta, jolla olisi suurempaa potentiaalia kuin tähän asti kaivatulla Petroskoi – Joensuu ”lättähatulla”.  Pitkän pikajunan on ehkä vaikeata pysähtyä Vuonislahdessa, mutta yhteydestä olisi varmasti kuitenkin hyötyä.

Jo nykyisin Vuonislahteen tulee venäläisiä, sekä suomalaisiin majoitusliikkeisiin, että venäläisomistuksessa olevaan hotelliin, joten lyhyt liityntäkuljetus tuskin heikentää kylän matkailullista vetovoimaa. Jokainen, joka on saapunut Kolille Sibeliuksen tavoin Pielisen yli tietää, että tämä on Se Oikea Reitti kansallismaisemaamme.

Joensuun ja Oulun välisen henkilöjunayhteyden palauttamisen esteenä on vuosikymmenet ollut radan huono kunto. Vuokattiin asti rata kuitenkin perusparannettiin reilu puoli vuosikymmentä sitten ja nyt myös väli Vuokatti – Kontiomäki on Liikenneviraston korjauslistalla (tätä kirjoitettaessa jo kuukauden saatavilla ollut tieto ei kuitenkaan tunnu tiedotusvälineitä eikä maakuntapäättäjiä kiinnostavan; kts. Rataverkkoselostuksen 2018 liite 13 / 6 (7)).

Monelta on niin ikään jäänyt huomaamatta, että Suomeen on perustettu uusi rautatiekaluston valmistusta aikova yritys. Ensimmäisenä suunnitelmissa on olemassa olevasta dieselistä kehitettävä veturi, joka voisi kulkea sekä sähköistetyillä että sähköistämättömillä radoilla. Yhtiön toimitusjohtaja on kertonut minulle, että VR:n käytöstä vapautuneista sähkömoottorijunista (Sm 2) voitaisiin tehdä yhtä lailla ”kaksineuvoisia”.

Kovan tappelun ja osittaisten katkojen jälkeen maakunnan junayhteydet Pieksämäelle ja Nurmekseen suurin piirtein säilyivät. Nyt uusia yhteyksiä olisi luotavissa valtiorajat ylittämällä sekä toivottavasti mahdollisimman pian myös valtionsisäisesti jonkun muunkin kuin VR:n toteuttamina. Monipuolista kalustoakin olisi saatavilla uutta halvemmalla vanhaa uudistamalla.

Tämä kuitenkin edellyttää asennemuutosta!

Kunnallisten luottamushenkilöiden ei pidä miettiä kunnan saavutettavuutta vain linja-autovuorojen tarjoushintojen perusteella. Maakuntatasolla pitäisi ymmärtää miettiä sähköistystä halvempia vaihtoehtoja junien kulkemiseksi. Jos meillä muuten olisi aikoinaan ollut Valtion Linja-autot VL, Pielisen Kumi Oy (s. 1, 193) ei olisi saanut palvella vuonislahtelaisia.

Kalevi Kämäräinen

Puheenjohtaja

Suomen Rautatiematkustajat ry

Lisämietteitä Oulu – Joensuu -henkilöjunayhteydestä voi lukea Suomen Rautatiematkustajat -yhdistyksen sivulta: http://www.rautatiematkustajat.fi/Jns_Ol_sn_100_maakuntaliitot_Hpa.pdf

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *

Kirjoitus on julkaistu kuvien kera Vuonislahden kyläseura ry:n Vuonislahti-lehdessä 1 / 2017 ilman hyperlinkkejä, joiden takia blogitekstissä on pieniä lisäyksiä taustoituksen vuoksi asiasisällön pysyessä samana (lisäksi vieressä mainostetaan VR:n aikatauluihin sovitettuja laivayhteyksiä).

Laatiessani lisämietteitä Oulu – Joensuu -henkilöjunayhteydestä, varmuutta ei vielä ollut itäisen rautatieliikenteen muutoksista ja siksi esimerkiksi Pietariin asti ulottuva aikataulupohdinta puuttuu. Lehtijutussa mainitun reitin vaihtoehtona voisi toisaalta olla Pietari – Viipuri – Imatra - Joensuu - Kontiomäki – Oulu – Haaparanta.

Koska uusiin junavuoroihin liittyy aina kalustokysymys, en voi olla mainitsematta taas uutta esimerkkiä vanhan uudistamisesta tällä kertaa Japanissa. Sikäläisittäin pienyritys Shinano Railway on muuttanut teräskorisia alun perin Japanin VR:lle nähtävästi vuonna 1978 valmistettuja sähkömoottorijunia (115-1000) turistikäyttöön. Kannattaa katsoa pallomerta myöten käytettyä sisustusmateriaalia ja tarjontaa muutoinkin.

Meillähän on uskottu, että rautatiekalusto kelpaa vain romuksi, kun vaikkapa liikenneministeri VR:n konepajalla VR:n kypärä päässään niin hokee. Kuluvalla hallituskaudella joidenkin päättäjien silmät ovat avautuneet samalla kun lisää vaunuja vapautuu VR:n käytöstä ja teräskorisiakin sähkömoottorijunia seisoo käyttämättömänä.

Seuraavaksi VR:lle kannattaisikin ”vihjata”, että ylijäämäkaluston myyntiä tai vuokraamista varten voisi perustaa oman yksikön, ellei sitten omaa yhtiötä. Kun moinen onnistuu etelämpänä Euroopassa ja Ruotsissa, kai sitten meilläkin, kunhan täällä idässä oikein kovasti älyllisesti pinnistellään.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

www.rautatiematkustajat.fi

https://www.facebook.com/Rautatiematkustajat-158345494253217/

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Ei taida Ruotsissa olla intoa moisia suunnitelmia ryhtyä kannattamaan ihan juuri nyt?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

No eipä sieltä Pietarista mitään miehitysjoukkoja pikajunalla tulisi ja pysytäänhän me täällä Länsi-Venäjällä yhä puskurivaltiona ;-).

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän arirusila kuva
Ari Rusila

Itse aikoinani pyrin myös edistämään poikittaisliikennettä joskin tavarankuljetukseen keskittymällä. Ideana tällöin oli yhdistää Haaparanta Sallan radan kautta Murmannin rataan mm malmikuljetuksia varten. Haaparantaan puolestaan oli tarkoitus rakentaa telinvaihtoasema kuljetusten jatkamiseksi etelään tai Norjan rannikolle. Toinen malli oli vetää itäisen leveyden raide Haaparannasta Luulajan satamaan lisättynä mahdollisella telinvaihdolla.

Henkilöliikenteen osalta em yhteyden vauhdittamiseksi hankittiin kerran erikoisjuna viemään päättäjiä Haaparannasta Pietariin yhteisseminaariin. Ratahankkeeseen toivottiin vauhditusta myös Koillisväylän potentiaalisesta hyödyntämisestä. Joka tapauksessa jos poikittaisyhteys saataisiin aikaan tavaraliikenteen tarpeisiin niin mikään ei estäne väylän hyödyntämistä myös henkilöliikenteessä koska nopeuden sijaan junamatkasta on tehtävissä myös elämys sinänsä.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Joka tapauksessa nyt joku muukin kuin VR voisi kokeilla onneaan.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset