*

kalevikamarainen

Malmi-sarja: kuka se politikoikaan luku 1 Haatainen

Kansanedustaja ja Helsingin kaupungin pormestariehdokas Tuula Haatainen on noussut varpailleen pääministeri Juha Sipilän Malmin lentoaseman suojelua ymmärtävistä lausunnoista. Hänen mielestään Sipilä tekee asiassa kuntavaalipolitiikkaa. Haatainen kyseenalaistaa luottamuksen valtakunnan hallitukseen Helsingin kaupungin näkökulmasta:

”Helsingin pitää pystyä suunnittelemaan rakentamista ja kaavoitusta hallitusti ja suunnitelmallisesti, se ei ole mahdollista tällaisessa tempoilussa, mitä Sipilä on tässä esittänyt. Haluamme tietää mitä on edessä ja voiko hallitukseen luottaa.”

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta antoi vajaa vuosi sitten Malmin lentoaseman kehittämistä puoltavan lausunnon:

”Lentokenttien osalta valiokunta pitää tärkeänä, että niin sanottua verkostoperiaatetta noudatetaan jatkossakin. Tämän mukaan esimerkiksi Finavian kaikkien kenttien osalta tulosta katsotaan yhtenä kokonaisuutena, jolloin verkostossa voi olla sekä tuottavia että tappiollisia kenttiä. Tämä periaate ja sen noudattaminen ovat keskeisiä Suomen lentokenttäverkoston ylläpitämiselle. Maakuntakenttien toimintamahdollisuuksia tulee myös kehittää strategian yhteydessä erityisesti mielessä pitäen myös suorat ulkomaanlennot ja jopa kaukolennot sekä lähempänä keskustaa olevien pienien lentokenttien, kuten Malmin ja Bromman, toimintamahdollisuudet.”

Kansanedustaja (?) Haatainen siis huolehtii yhden suomalaisen kunnan intresseistä eikä häntä kiinnosta se, miksi hallitus alun perin viittasi kintaalla Eduskunnan toimielimen näkemyksille (nythän pääministeri vain haluaisi noudattaa ylimmän päättäjämme tahtoa). Kukapa se siis tekeekään politiikkaa – Sipilä vaiko Haatainen?

Tämä on ensimmäinen osa Malmin lentoasemaa koskevasta kirjoitussarjasta. Enpä tässä vaiheessa uskalla arvella kirjoitusten määrää, mutta lukuja riittänee.

Terveisin Kalevi Kämäräinen 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Sipilä on itse ilmailun harrastaja ja pitää kaveriensa puolta. Asunnottomat saakoot nukkua yönsä vaikka yleisissä vessoissa.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Pantakoon tämä alaviritteinen kommenttini myös yön piikkiin, mutta näkemyksesi on vessasta kotoisin. Et perustele näkemystäsi mitenkään.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Aholan kommentista ymmärrän, että Malmille olisi tulossa asuntoja asunnottomille. Epäilenpä.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Asunnottomat saakoot nukkua yönsä vaikka yleisissä vessoissa.

Helsingin pinta-alasta noin 90% vielä on rakennettavissa vaikka yleisiä vessoja varten.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Jos ei ihan näkö ja äly petä, Helsingin pinta-ala on 214.21 km2 ja väestöä on 629.512 henkilöä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Helsinki

Macaossa väestöä on 650.900 henkilöä alueella, jonka pinta-ala on 30.5 km2.
https://en.wikipedia.org/wiki/Macau

Yleisiä vessoja sekä jokusia Malmin lentokenttiäkin taitaa Helsingissä riittää...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #5

Rakennusmaan puutteeseen vetoaminen on Suomessa aina höpöpuhetta. Jos harpin kärki isketään Rautatientorille ja piirretään puoliympyrä, jonka säde on 40 km, sisäpuolelle jää maata 2500 km2. Sinne voidaan asuttaa 6,5 miljoonaa ihmistä jos pitäysytään Helsingin nykyisessä asukastiheydessä.

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo

Silloin kun addressia koottiin malmin lentokentän säilyttämiseksi, joku perusteli säilyttämistä Malmin ainutlaatuisuudella Euroopassa (lähes keskustassa oleva pienlentokenttä yms). Alueelle voisi lisäksi perustaa ilmailumuseon ja vastaavia, jolloin toiminnallinen kokonaisuus korostuisi ulkoilmatilaisuuksilla jne. Tällä perusteella allekirjoitin addressin.

Jos Malmi puretaan. sitä tullaan katumaan tulevaisuudessa, jolloin se on myöhäistä, ulosteet ei poistu katumisella. Parasta olisi hankkia neitseellinen tontti,jonka rakentaminen tulisi aloittaa kellarikerroksesta (kaavoitussuunnitelma) huoltotunneleineen ja kaapelikanavineen energian, hulevesien jätevesien ja muitten materiaalivirtojen hallitsimiseksi, traktorikaivurien tarve täten poistuisi eikä asfalttia tarvitsisi turmella joka vuosi-tyyliin. Älkää antako sosialistien ja vihreiden pilata valmista infraa pelkästä kateudesta.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Kaupunkisuunnittelun näyttää valitettavasti vallanneen jonkinlainen uus-70 -lukulaisuus. Uudet alueet on alettu jälleen suunnitella periaatteella korkeampaa, ahtaampaa, rumempaa. Samaan aikaan hävitetään arvokkaita kohteita, joista Malmi on erinomainen esimerkki. Historiaton näköalattomuus oli silloin vallitsevaa ja se tauti näyttää palanneen.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Huhtikuussa on syytä olla erityisen tarkkana, kenelle äänensä kuntavaaleissa antaa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset