*

kalevikamarainen

Näin pelastetaan Malmi ja Vartiosaari

Helsingin vihreä pormestariehdokas Anni Sinnemäki kertoi joitakin päiviä sitten toivovansa, että vielä enimmäkseen luonnontilassa ja virkistyskäytössä oleva Vartiosaari jätettäisiin rakentamatta. Hän myös kaipaa reipasta asuntorakentamista Kehä I:n sisäpuolella ja pitää mahdollisena, että Vartiosaari jätettäisiin rauhaan, jos valtuustoryhmät pääsevät asiasta sopuun keskenään. Olennaista Sinnemäen sanomassa on, ettei yleiskaava ole kiveen hakattua totuutta.

Toinen varteenotettavista pormestarikisaajista, Jan Vapaavuori, on taas jo aiemmin ilmoittanut valmiutensa neuvotella Malmin lentoasemasta, jos riittävän korkea-arvoinen valtion ”viskaali” sitä esittää. Hän on myös kaivannut Helsingille maamerkkiä jo olemassa olevista matkailukohteista oivaltamatta sitä, että pääkaupungillemme voitaisiin luoda aivan uusi ja todellinen maamerkki. Toisaalta pääministeri Juha Sipilä on viimeksi tänään toistanut toiveensa Malmin lentoaseman säilyttämisestä.  

Helsingin kunnallisvaaliehdokkaista Atte Kaleva on kirjoittanut ansiokkaasti aiheesta. Jatkan hänen ajatteluaan ja teen kokoavan esityksen, jonka avulla säästettäisiin sekä Malmin lentoasema nykyisessä käytössään (kts. s. 117 ja 119) että Sinnemäen ”lemmikki” Vartiosaari, eikä Keskuspuistoonkaan tarvitsisi koskea (potentiaalisia uusia käyttäjiä sen sijaan tulisi runsaasti). Ja vaikka toteutuminen vie vuosia, idean ehtisi vielä jotenkin ympätä osaksi Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlallisuuksia.   

Idea lyhykäisesti: järjestetään kansainvälinen arkkitehtikilpailu Ilmalan ratapiha-alueen kattamiseksi ja päälle rakentamiseksi. Keskipisteeksi tulisi Eliel Saarisen Chicago Tribunen pilvenpiirtäjäkilpailussa toiseksi tullut, mutta kovasti ylistetty esitys. Ympärille suunnitellaan Saarisen tornitalon kanssa esteettisesti yhteensopivia korkeita asuin- ja/tai toimistorakennuksia ja näin saadaan aikaiseksi modernia urbaania kaupunkia Kehä I:n sisäpuolella.  

Ilmalassa lienee pilaantunutta ja poistettavaa maa-ainesta kuten Keski-Pasilassa. Mutta onkin ehkä vain jopa kätevää, jos ratapiha (ja siten myös kansi) alenisi tasossa vaikka kahden kerroksen verran. Oletan, että junat pystyvät vielä nousemaan moisesta ”kuopasta” eli pituuskaltevuus ei olisi ongelma.    

Rautatien kattamisidea saattaa myös olla jatkettavissa Pasilasta Helsingin päärautatieasemalle asti. Vaikka kannen päälle rakennettaisiin ainakin paikka paikoin taloja, sinne mahtunee nauhamainen viherväylä New Yorkin High Linen tapaan. Ja kaiken järjen mukaan päärautatieaseman ratapihan päälle voidaan myös rakentaa varsin paljon, koska niin osataan tehdä muualla maailmassa ja meilläkin sentään Turussa ja Tampereella.   

Enkä pitäisi täysin mahdottomana sitäkään, aseman ympäristön uusista rakennuksista huolimatta, että kaksiraiteinen rata pystyttäisiin yhä rakentamaan Baanan alla mutta kuitenkin lähellä maan pintaa Jätkäsaareen. Näin helpotettaisiin sataman henkilöliikennettä ja päärautatieaseman kapasiteettiongelmia.

Jos Suomen valtio ja Helsingin kaupunki osoittautuisivat niin kädettömiksi, etteivät saa esitystä aikaiseksi (vaikka kykenevät yhteistyöhön joitakin satoja metrejä etelämpänä), kansalaisetkin voivat ”varmistaa selustaa” kunnallisella puolella. Helsingin kaupunginvaltuusto ei voi tyrmätä tällaista kuntalaisaloitetta sillä perusteella, että asia olisi vanhan toistoa (ensimmäisessä aloitteessa ei esitetty vaihtoehtoja).  

Tämän asian yhteydessä voisi hyvällä syyllä myös pöyhiä suomalaista ”maan tapaa” sekä valtiollisen että kunnallisen päätöksenteon kannalta. Mutta mikäli päättäjiemme kypsyys ei moiseen riitä, olisihan se nyt sentään puoli voittoa, että vältytään kulttuuriskandaalilta.

Terveisin Kalevi Kämäräinen 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Ja siksi päättäjien mielestä vissiin väärin esitetty...

Terv. KK

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Elämää ja erotiikkaa - junia ja juridiikkaa!

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset