*

kalevikamarainen

Karjalainen ennakoi tulevaa?

Liikenne- ja viestintäministeriö sekä VR Oy tiedottivat juhannuksen alla velvoiteliikenteen jatkoa koskevasta kaksivuotisesta sopimuksesta. VR:n henkilöliikennemonopoli jatkuu siis ainakin joulukuuhun 2019 asti ministeriön yhä mietiskellessä, kuinka päästää muitakin toimijoita yhteiskunnan kustantamalle rataverkolle (radanpito erotettiin liikennöinnistä vuonna 1995, jotta useat toimijat olisivat mahdollisia).  

Sanomalehti Karjalainen ilahtui pääkirjoituksessaan 29.6. jatkoajasta, vaikka toivottavana pidettiin pysyvää ratkaisua. Merkillepantavaa on, että Pohjois-Karjalan perinteisesti uhanalaisista yhteysväleistä mainitaan vain Joensuu – Pieksämäki eikä Nurmeksen junista hiiskuta mitään. Sattumoisin myös Pohjois-Karjalan maakuntaliiton edustaja ”kiiruhti” valittelemaan rataosan Nurmes – Kontiomäki toivottomuutta henkilöliikenteen kannalta pääkirjoitusta koskevassa facebook-avauksessa.

Karjalainen kertoi myös 14.6. välejä Joensuu – Nurmes ja Tampere – Vilppula koskevasta VR:n linja-autokokeilusta juhannuksena (”Ruuhkajunan oheen bussit”, luettavissa vain paperilehdestä). Toisaalta juuri äskettäin myös ministeriön edustaja on kehunut linja-autojen ”autuutta” vaihtoehtona, jos raiteilla ei kulje ”ihmismassoja” (vastaus koskee sisämaan yöjunien palauttamisesitystä). Mutta onko kysymys vain ”ruuhkahuippujen tasoittamisesta” kumipyörillä?

On toki mahdollista, että Karjalaisen pääkirjoitus on vain ilmiömäistä sähläilyä (esimerkiksi asioita ymmärtämätön kesätoimittaja vastaisi tekstistä). Mutta kun lukee muita ”taivaanmerkkejä”, lehti kenties vain ennakoi tiedossaan olevaa maakunnan henkilöjunaliikenteen ”kehitystä” eikä välitä pohjoisen suunnan huononnuksista.     

Henkilöjunaliikenteen parantamiseksi Joensuusta pohjoiseen on saatu lisää armonaikaa. Toivon, että tämän ajan kuluessa radanvarren vaikuttajat valveutuvat kyseenalaistamaan muun muassa maakuntaliiton tappiomielialaiset ”selvitykset”. Nykyinen umpilisäkkeen kaltainen reitti Nurmekseen voidaan muuttaa poikittaisyhteydeksi Ouluun, joka on yhtä mielekäs kuin Karjalaisen etusijalle laittama Pieksämäen suunta.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Valtuuston varajäsen

Nurmes

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset