*

kalevikamarainen

Pohjalaisia ei pelota

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin esitys henkilöjunaliikenteen kilpailusta on herättänyt kauhua monissa piireissä. Poliittisista päättäjistä pisimmälle pelotteluissaan on mennyt kansanedustaja ja VR:n hallintoneuvoston puheenjohtaja Ville Tavio, jonka mielestä pyrkimys käyttää suomalaista rautatiekalustoa mahdollisimman tehokkaasti on kumarrus ulkomaisille suuryrityksille ja kansallisomaisuuden tuhoamista. Veturimiesliiton mielestä taas parhainta vaikuttamista on riistää rautatiematkustajilta mahdollisuus junan käyttöön yli vuorokaudeksi.  

Yksi ilahduttava valopilkku tässä maailmanlopun maalailussa on yritteliäällä Pohjanmaalla ilmestyvä Pohjalainen, joka näkee ministeri Bernerin aikeet mahdollisuutena:

”- - - Pohjanmaalle uutinen on hyvä. Esimerkiksi Vaasan seutu on vuosi toisensa jälkeen joutunut jännittämään, kuinka VR kohtelee henkilöjunaliikennettä lakeuksilta rannikolle. Välillä on tullut pieniä torjuntavoittoja, välillä karvaita tappioita.

Pohjanmaan maakuntien kannattaa ottaa uudistuksesta kaikki hyöty irti. Ihmiset risteilevät työn perässä yli maakuntarajojen. Paikallisjunaliikenteen pitkäjänteinen kehittäminen lisäisi varmasti myös tuikitarpeellista yhteistyötä maakuntien välillä.”

Pari vuotta sitten kirjoitin minäkin Vaasan yhteyksistä otsikolla VR:n tilalle Vaasan Junat. Tilanne on toki hiukan elänyt, mutta olen minä ajastaan jälkeenjääneempiäkin kirjoituksia tehnyt. Ja kun kerran pohjalaiset eivät yrittämistä pelkää, eikö olisi kohtuullista antaa heille ensikäden optio muuttaa suomalaista henkilöjunaliikennettä, vaikka muutos poikkeaisikin omasta esityksestäni?

”Rautateiden (VR) matkustajamäärät supistuvat lähes kaikkialla Suomessa. Pahin pudotus on 20 prosenttia välillä Iisalmi - Kontiomäki, mutta selkeästi väheneviä lukuja on myös ruuhka-Suomessa esimerkiksi rataosilla Helsinki - Turku, Turku - Toijala ja Tampere - Pori (vähennys 8-19 prosenttia).

Toisaalta edes harvat positiivisen kehityksen rataosat eivät ole suojassa junavuorojen lakkauttamisilta. Yksi tällainen on Vaasan rata (viiden viime vuoden kasvu 17 prosenttia).

VR:n vahva tase mahdollistaisi kyllä asiakkaista taistelun, mutta linjana onkin heistä luopuminen.

VR:n henkilöjunaliikenteen monopolin piti varmistaa monilukuisemmat, luotettavammat ja korkealaatuisemmat palvelut kuin mitä pelkästään markkinaehtoisesti voitaisiin tarjota. Lisäksi yksinoikeussopimuksen taustamuistion mukaan ”on mahdollista pitkäjänteisesti kehittää junaliikennettä ja lisätä esimerkiksi alueellista liikennettä, mikä nykytilanteessa on mahdotonta ostomäärärahojen riittämättömyyden takia”. Sopimus toimii siis juuri päinvastoin kuin sen piti.

Päättäjien pitääkin nyt miettiä vaihtoehtoja turmiolliselle VR:n yksinvaltiudelle. Keskustanuorten varapuheenjohtaja Risto Lahti osallistuu tähän keskusteluun esittämällä Vaasan rataa kokeilukentäksi (Suomenmaa 2.9.). Koska pohjalaiset ovat tunnetusti yritteliäitä, ”ajaisin komiasti” saman tien Helsinkiin asti Vaasan Junat Oy:n (VJ) kyydissä.

VJ saisi henkilöliikenteen yksinoikeuden välille Vaskiluoto - Seinäjoki, oikeudet kaikkiin nykyisiin suoriin junavuoroihin rataosalla Vaasa - Helsinki, Seinäjokea alku- tai loppupisteenä nyt (IC 173 ja IC 40) sekä 25.10. jälkeen pitävät vuorot (IC 43 ja IC 48). Näin voitaisiin luoda yhteensä viisi päivittäistä suoraa junavuoroparia Vaasan ja pääkaupungin välillä muiden yhä edellyttäessä vaihtoa Seinäjoella.

Tällainen järjestely mahdollistaisi sekä paikallisjunakokeilun että jossain määrin myös kaukoliikenteen hintakilpailun. Koska VJ:llä olisi yksinoikeus Vaasan rataan, paikallisliikenteen kehitys olisi yhtiön innovatiivisuudesta kiinni. Toisaalta kokemusta saataisiin myös kilpailusta erityisen vilkkaalla mutta taantuvalla rataosalla Tampere - Helsinki (toki myös parkanolaisilla ja seinäjokelaisilla olisi mahdollisuus hyötyä VJ:n junista).

Vuonna 2025 päättyvä VR:n yksinoikeus on myrkkyä henkilöjunaliikenteelle ja siksi siitä pitää päästä eroon mahdollisimman nopeasti. Irtautumisprosessissa voidaan kokeilla vaihtoehtoja, mutta kokeilujen pitää olla rohkeita eikä näennäisiä ja lopputulokseltaan ennalta arvattavissa olevia VR:n aseman pönkittämisyrityksiä tyyliin lättähattuosakeyhtiö Alatölviö - Ylitölviö. Vaasan Junat olisi tässä suhteessa riittävän rohkea kokeilu, kunhan yksityiskohdat käydään läpi.”

Terveisin Kalevi Kämäräinen

www.rautatiematkustajat.fi

https://www.facebook.com/Rautatiematkustajat-158345494253217/

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (13 kommenttia)

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Pohjalaisella joukko(rahoitus)voimalla on näytön paikka.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Onhan hallitus jo luvannut maksaa tappiot eli mitään riskiä ei kilpailijat ota.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Rautatiet kuten postikin, on luotu kansan verovaroin kansalaisia palvelemaan, ei voittoa tuottamaan. Lipputuloilla on ainakin osittain kustannuksia minimoitu. Yksityistäminen tietää sitä, että tulee verovaroille välistävetäjät koska ratojen hoito edelleen jää yhteiskunnalle.
Lisään. Hankitaan Kämätäinen omat resiinat välille Joensuu Nurmes.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Montakohan kertaa se pitää sanoa, että tässä ei ole kysymys yksityistämisestä? Suosittelen asiaan perehtymistä.
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=...

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Montakohan kertaa se pitää sanoa, että tässä ei ole kysymys yksityistämisestä?"

On tässä kyse palvelun ja samalla rahastamisen yksityistämisestä.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #5

Yhteiskunnan rahoittamalla maantieverkollakin on yksityisiä toimijoita, eikä sitä pidetä ollenkaan kummallisena (ja tässä rautatiekalusto pidetään yhteiskunnan omistuksessa puhumattakaan rataverkon omistussuhteiden muutoksesta).

Pieteettiä vaativa hautausalakin taitaa olla sataprosenttisesti yksityinen. Mikähän tässä on sitten niin kummallista? Olisiko sinulla muuten kommenttia itse blogin aiheesta?

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #6

"(ja tässä rautatiekalusto pidetään yhteiskunnan omistuksessa puhumattakaan rataverkon omistussuhteiden muutoksesta)"

Eli valtio ja valtionyhtiö VR huolehtii kustannuksista. Ongelma on vuokrien liikesalaisuus jolla voidaan perustella koko toiminnan yksityistämisestä vastoin kansantaloudellisia etuja. Tästä huonosta yksityistämisestä Suomessa on niin paljon näyttöjä että epäilys on perusteltua. Autokatsastustoiminnan (Palvelun) yksityistäminen käy yhdeksi esimerkiksi vaikka ei ole suoraan vertailtavissa:

"Entinen liikenneministeri Kimmo Sasi (kok) kehuu yhä valtion 2003 tekemää kauppaa, jossa se sai katsastusyhtiönsä osakkeista 59 miljoonaa euroa. Vain kolme vuotta myöhemmin samat osakkeet myytiin eteenpäin sadoilla miljoonilla euroilla ja valtion leivistä yksityiseen kelkkaan lähteneet viisi johtajaa tienasivat vuonna 2006 yhteensä yli 44 miljoonaa euroa."

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #7

Ei taida Makkonen kyetä kommentoimaan itse asiaa, joten hyvää jatkoa vaan.

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi Vastaus kommenttiin #5

Olen monta vuotta katsonut tätä nykyistä palvelua, jossa junat ajavat ohitse vanhan aseman harvakseltaan pysähtymättä, niin ei sitä voi oikein voi kutsua palveluksi.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Blogini käsittelee Pohjanmaata henkilöjunaliikenteen pilottina eikä Henrik Välimäen peräsuolta.

Yhteys blogin aiheeseen on niin kaukainen, että toivotan Välimäelle hyvää jatkoa varoitusta antamatta (vaikka tarkkaavaiset lukijat ovat ehkä tajunneet kaipaavani kommentteja asiasta eikä asian vierestä).

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Kaikesta huolimatta näyttää siis siltä, että Sipilän ja Bernerin touhuissa on jotain tolkkua. Tai kuten olen sanonut, parasta alkiolaisuutta on antaa ihmisille mahdollisuus tulla itse toimeen.

Nyt siis näyttää, että Pohjanmaalla ainakin jotkut näkevät tilanteen mahdollisuutena, ei uhkana. Sellaiset asiat, joita valtio ja valtiollinen toimija ei pysty järjestämään, kannattaa tehdä itse. Siihen vain vaaditaan, että ryhdytään tekemään, ei pelkästään pyytämään valtiolta rahaa.

Vaikka pääosin kalusto vuokrattaisiinkin VR:lta, ei kai mikään estä, että yhtiö hankkisi myös omaa kalustoa, ellei VR:lla ole tarjota riittävästi tai riittävän laadukasta...

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kyllä minulle todellakin sopisi, että kokeilut aloitetaan siellä, missä on rohkeutta eikä lampaita.

Ja muualla maailmassa osataan myös modernisoida ellei nyt peräti modifioida olemassa olevaa kalustoa (osasipa laitos-VR:kin aikoinaan kokeilemisen taidon).
https://www.youtube.com/watch?v=DX2lsTYMEfA&t=8s
http://vaunut.org/kuva/951

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset