*

kalevikamarainen

Kuljetusliitot sotajalalla Eduskuntaa vastaan

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin julkistama henkilöjunaliikenteen kilpailun toteuttamisesitys on saanut Veturimiesten liiton lisäksi sotajalalle myös muita kuljetusliittoja. Bernerin ideologisesta yksityistämisvimmasta jaksetaan muistuttaa samoin kuin rautatiekaluston siirtymisestä ylikansallisten toimijoiden käyttöön ja synergiaetujen menettämisestä. Kannanotto huipentuu uhkaukseen:

”Kuljetusliitot tukevat Veturimiesten liiton poliittista mielenilmaisua ja ovat jatkossa valmiita päättämään toimenpiteistä, joilla liikenne- ja viestintäministeriö sekä maan hallitus saadaan luopumaan suunnitelmistaan.”

LVM:n tuoreen esityksen tavoitteena on toteuttaa EU:n neljättä rautatiepakettia (s. 2), jota käsiteltiin myös Eduskunnassa. Liikenne- ja viestintävaliokunta antoi erikoisvaliokuntana asiasta lausuntonsa 23.4.2013, jonka Suuri valiokunta EU-asioiden varsinaisena päättäjänä hyväksyi 26.4.2013 (s. 5 ja 6 / 10). Rautatiekalustoa koskeva osa lausunnosta kuuluu (s. 5):

”Valiokunta toteaa, että riittävän juna- ja vaunukaluston sekä välttämättömien huolto- ja korjauspalvelujen ulottaminen tasapuolisesti kaikkien operaattorien saataville on käytännössä perusedellytys toimivan kilpailun aikaan saamiseksi kotimaisessa rautatieliikenteessä. Tätä koskevassa uudistuksessa on perustuslain takaamaa omaisuuden suojaa kunnioittaen löydettävä toimivat ratkaisut, joilla mahdollistetaan uusien operaattorien kaluston saanti, taataan kaluston omistajalle riittävä korvaus ja vältetään viime kädessä asiakkaille lisäkustannuksia kerryttävät päällekkäiset ja tarpeettomat kalusto- ja huoltoinvestoinnit. Asiantuntijakuulemisessa on esitetty yhtenä vaihtoehtona myös valtakunnallista junakalustoyhtiötä.”

Lausunnon viesti on varsin selvä, vaikka nimiä ei mainitakaan: VR:n kalusto voidaan ja lienee suotavaa saattaa myös toisten käyttöön, kunhan keinot täyttävät tietyt reunaehdot. Ja Bernerin esityksessä on mukana muun muassa VR:stä eriytettävä junakalustoyhtiö, kuten asiantuntijakuulemisessa on esitetty (ja kalustoa on myymisen sijasta tarkoitus vain vuokrata ulkopuolisille).

Jo 12 vuotta sitten valveutuneet kansalaiset kirjoittivat pamfletin, jossa kaivattiin kilpailua Suomen rautatieliikenteeseen. Yhtenä kritiikin kohteena oli VR:n harjoittama käyttökelpoisen kaluston romutus, joka ei ole ammattiliitoille kelvannut lakon perusteeksi ja jonka ”korjausliikkeeksi” esitettiin junakalustoyhtiötä (s. 99 - 104). Idea ei siis ole millään muotoa Bernerin keksimä eikä voi olla myöskään osa hänen ”ideologista yksityistämisvimmaansa”.

Ministeri Berneristä on mitä ilmeisimmin tullut joillekin tahoille ajattelukyvyn sokaiseva punainen vaate. Mitä tahansa ministeri esittää, sitä pitää vastustaa esittäjänsä takia ja asiaperusteista huolimatta. Kyllähän ne tunteetkin toki ihmisissä jylläävät. Kannattaisi nyt kuitenkin jonkun panna jäitä näiden kuumakallejen hattuun, kun kansanedustuslaitoksellakin halutaan pyyhkiä pöytää.      

Niin yllättävää kuin tämä onkin (eihän kysymys ole sen kummemmasta kuin rautatieliikenteestä), aihe tuntuu myös sekoittavan palautteen antajien päitä. Esimerkiksi peräsuolen ja henkilöjunaliikenteen välinen yhteys on sen verran kaukainen, että pitkään en blogissani enää katso vastaavia aiheen vierestä kirjoittavia: pysykää asiassa. 

Terveisin Kalevi Kämäräinen

www.rautatiematkustajat.fi

https://www.facebook.com/Rautatiematkustajat-158345494253217/

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Surullista kyllä, somessa on ollut paljon kommentointia ilman että ehdotukseen on lainkaan perehdytty. Sitä vastustetaan, koska Berner. Ja tietysti yhtiöittäminen on vastustajien mielestä vain häveliäs synonyymi sanalle yksityistäminen. Tähän yleistykseen kyllä sortuu oppositiokin tuon tuosta.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Eikä se rajoitu pelkästään someen (siten, että vain "rahvas" möläyttelisi asiasta), vaan "tautia" on Arkadianmäelläkin.
https://demokraatti.fi/sydan-sykkii-junalakkolaisi...
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän RaunoLintunen kuva
Rauno Lintunen

Bernerin esityksen mukaan VR pilkottaisiin kolmeksi omaksi yhtiökseen. On helppo arvata, että ne siirretään tulevaisuudessa sijoitusyhtiö Solidiumille ja myyntiin.

Tätä pilkkomisen ja yhtiöittämisen mallia on käytetty mm. Fortumissa ja Nesteessä. Nyt ne ovat myyntisuunnitelmissa niin, että valtio jää yhtiöissä vähemmistöosakkaaksi.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Se on sitten tulevien hallitusten päätös.

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Demarit ja muu oppositio eivät luota itseensä. Heti hallitukseen päästyään ne pelkäävät myyvänsä kaiken minkä irti lähtee, jos ne vain on "laitettu myyntikuntoon, so. yhtiöitetty".

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #5

Noin sen kyllä voi nähdä.

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen

Olen aktiivisesti yrittänyt kysellä vuodesta 2011 miksi Suomessa ei ole aloitettu seuraamaan EU liikennestrategiaa.

Vastausta tai keskustelua ei ole syntynyt.

Media vaikenee ...ja tutkimukset puuttuvat.

Eli meidän liikenteemme on minun tutkimuksieni mukaan kehittämisen kokonaisstrategia on pielessä . Alkaen liikennemoodi määrittelyistä Ja se sataa erityisesti meidän raideliikenteen laariin.

Tutkimukset voidaan aloittaa vaikkapa okv/4/50/2011 väylähankkeiden analysoinnista tehdystä ratkaisusta ,otsikon
Valtioneuvoston liikennepoliittisen selonteon ja valtiontalouden kehysten valmistelu -arviointi sivulta :

https://www.okv.fi/media/filer_public/9d/36/9d3634...

" Liikenne-
ja viestintäministeriön selvityksen mukaan seurauksena liikennepoliittisen selonteon
hankelistan tällaisesta ministeriön näkemyksen mukaan epäasianmukaisesta valmistelusta on
ollut, että hallitus on tehnyt vaalikauden liikennettä koskevat politiikkapäätöksensä keväällä
2012 epäselvien tietojen perusteella "

Eli kukaan Suomessa ei ole tarkastanut vielä, miksi meillä jätettiin liikennepoliittisessa selonteossa budjetit neljälle liikennemoodille vaikka EU:ssa on sovittu viiden liikennemoodin kehittämisestä ilmasto ,energia ja kestävän kehityksen mukaisen liikenne verkon rakentamiseksi.

Kysymys
Onko maailmassa toista valtiota jossa raideliikenteen osuus liikenneministeriön infra hanke-ja uudisrakentamisbudjeteista ylittää 50%, ja jossa raideverkosto on ainoastaan alle 6% valtion ylläpitämistä väylistä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset