*

kalevikamarainen

Pohjanmaasta henkilöjunareformin alkupiste?

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin esitys henkilöjunaliikenteen kilpailusta on saanut monet piirit pois tolaltaan. Poliitikoista hurjinta retoriikkaa on käyttänyt kansanedustaja ja VR:n hallintoneuvoston puheenjohtaja Ville Tavio. Hänen mielestään pyrkimys käyttää suomalaista rautatiekalustoa mahdollisimman tehokkaasti on kumarrus ulkomaisille suuryrityksille ja kansallisomaisuuden tuhoamista.

Veturimiesliiton mielestä parhainta vaikuttamista taas on riistää mahdollisuus junan käyttöön yli vuorokaudeksi. Protestien laimeudesta päätellen VR:n johtokin pitänee työväkensä lakkoilua tässä tilanteessa hyvänä asiana, koska intressit (oman aseman säilyttäminen eli muutosvastarinta) ovat yhteiset.    

Vaasassa ilmestyvä Pohjalainen kuitenkin näkee pääkirjoituksessaan 12.8. (”Pohjanmaa hyötyy ministeri Bernerin pilkkomasta VR:stä”) esityksessä mahdollisuuksia, koska Vaasan seutu on vuosittain joutunut jännittämään, kuinka VR kohtelee sikäläistä henkilöjunaliikennettä. Välillä on saatu pieniä torjuntavoittoja ja välillä karvaita tappioita. Siksi Pohjanmaan maakuntien kannattaa lehden mukaan ottaa muutoksesta kaikki hyöty irti ja paikallisjunaliikenteen pitkäjänteisen kehittämisen arvellaan lisäävän myös maakuntien välistä yhteistyötä.

Pari vuotta sitten myös minä kirjoitin Pohjalaiseen otsikolla VR:n tilalle Vaasan Junat. Tuolloin Vaasan rata oli yksi harvoista positiivisen kehityksen rataosista, mutta siitä huolimatta junavuoroja karsittiin (VR:n vahva tase olisi kyllä mahdollistanut toisenlaisenkin lähestymistavan). Kirjoituksessani tein konkreettisen esityksen Vaasan henkilöjunista.

Liikennöitsijä saisi henkilöliikenteen yksinoikeuden välille Vaskiluoto - Seinäjoki, oikeudet kaikkiin nykyisiin suoriin junavuoroihin Vaasa – Helsinki sekä Seinäjokea alku- tai loppupisteenä pitävät junavuorot. Vaasan ja pääkaupungin välillä olisi tällä tavoin suoria yhteyksiä muiden edellyttäessä vaihtoa ja liikennöitsijöiden välistä yhteistyötä Seinäjoella. Näin toteutuisi paikallisjunakokeilu ja jossain määrin myös kaukoliikenteen hintakilpailukokeilua vilkkaalla rataosalla Seinäjoki - Tampere – Helsinki.  

Koska pohjalaiset eivät tunnetusti yrittämistä pelkää, minusta olisi kohtuullista antaa heille ensikäden optio muuttaa suomalaista henkilöjunaliikennettä. ”Paketin” ei tarvitse olla juuri ehdottamani kaltainen, mutta olisin kuitenkin valmis suomaan heille tämän ”esikoisoikeuden”.

Kalevi Kämäräinen

Puheenjohtaja

Suomen Rautatiematkustajat ry

Tarjosin tätä muunnelmaa blogistani Helsingin Sanomien yleisönosastolle viime viikon lauantaina eli kahdeksan päivää sitten. Lienee jo pääteltävissä, ettei lehti sitä julkaise, joten laitanpa maailmalle omassa blogissani.

Jos ideaa haluaa kehittää, Vaasan Junien ”reviiriksi” voisi laajentaa myös välin Seinäjoki – Haapamäki – Jyväskylä. Tällöin vaasalaiset voisivat tarjota kotikaupunkiinsa suoria yhteyksiä myös Keski-Suomesta yli sata kilometriä pitemmän reitin Jyväskylä – Tampere – Seinäjoki – Vaasa sijasta. Pohjois-Suomeen matkustaviakin reitti saattaisi kiinnostaa Tampereen ”kierrätyksen” sijasta (kts. kartta). 

Tässä yhteydessä suosittelen myös lukemaan toimittaja Heikki Ikosen monessa lehdessä ilmestyneen kirjoituksen ”VR:n kalustosta on saatava käypä vuokra”. Harvoin olen lukenut henkilöjunaliikenteen kilpailua koskevaa kirjoittelua, joka pysyttelee jalat maassa ja ampuu alas eri intressitahojen väitteitä syyllistymättä itse pelotteluun.   

Kehotan edelleen palautteen antajia miettimään kahdesti, jos aikeissa on tarjota peräsuolen (olkoonpa oma tai vieras) ja henkilöjunaliikenteen kilpailun välistä koplausta. Tämän asian tiimoilta on kirjoitettu jo aivan riittävästi soopaa, enkä minä sellaista enää blogissani siedä.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

www.rautatiematkustajat.fi

https://www.facebook.com/Rautatiematkustajat-158345494253217/

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset