kalevikamarainen

Miksi junan pilli ei soi tasoristeyksessä?

Suomen rataverkolla viheltämistä koskeva ”liikennemerkki” tunnetaan enää vain museaalisesti käytetyllä Porvoon radan osalla (s. 4/4 ja liite 4 3(5)). Toisaalta tasoristeysturvallisuuden parantamiskeinoja on mietitty ja niille on annettu jopa turvakertoimia (taulukko 2 sivulla 10). Näin toteaa Onnettomuustutkintakeskus vuonna 2007 (s. 230):

”Kanadassa laki määrää, että tasoristeystä lähestyvän junan on aina annettava äänimerkki. Myös Norjassa ja USA:ssa äänimerkin antaminen tasoristeyksessä on yleistä. Suomessa päinvastoin äänimerkin antamista tasoristeyksessä on vähennetty ja viheltämismerkki on poistettu RAMO:n osasta 17 Radan merkit vuonna 2006 ja ne ovat poistumassa kokonaan radan varresta.

Suomen äänimerkin antamiseen liittyviä käytäntöjä tulisi tarkastella kriittisesti ja tehdä selvityksiä äänimerkin vaikutuksesta. Kanadassa tehty tutkimus puoltaa äänimerkin käyttöä.”

Vuonna 2012 näkemys on kuitenkin kirkastunut ilman selvityksiä (s. 236/256):

”Suositus S220

Useissa maissa veturin antama äänimerkki on keskeinen turvallisuuselementti. Joissain maissa viheltäminen on jopa pakollista ja joissain maissa on tapana viheltää kaikissa tasoristeyksissä. Toisaalta viheltimet aiheuttavat meluhaittaa sekä niiden kuuluvuudesta ja huomionherättävyydestä ei ole suomalaista tutkimustietoa.

Viheltimien käytöstä tasoristeyksissä tulisi tehdä tutkimus.

Päiväys 18.8.2011

Tila EI TOTEUTETA

Kommentit Koska tiheillä rataosilla vihellin soisi koko ajan.”

Harva meistä lienee eri mieltä siitä, että Suomi on harvaan asuttu maa. Olisikohan sittenkin syytä analysoida hiukan tarkemmin viheltimen soimista ”koko ajan” yhtenä turvallisuustekijänä muiden joukossa? Se kun olisi halpa käyttääkin kalliina pidettyjen ihmishenkien turvaamiseksi. Ja ainakin muualla maailmassa viheltimen käytöstä ja sen korvaamisesta muilla keinoin osataan tehdä selvät säännöt.  

LISÄYS: tasoristeysturvallisuutta käsitellään myös karuselliin nostetussa Ilmari Schepelin blogissa:

http://ilmari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/245074-turvallisuuden-priorisoint...

Terveisin Kalevi Kämäräinen 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (24 kommenttia)

Käyttäjän AleksiParkkinen kuva
Aleksi Parkkinen

Siitä on paha kommentoida olisiko äänimerkki auttanut kun ei tiedetä yrittikö pv:n kuski jarruttaa mutta silti liukui raiteille.

Siitä ei tosin haittaa olisi jos ääninerkit otettaisiin tavaksi.

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo

Parempi olisi punainen pyörivä valo,mikäli junan ensimmäinen akseli ylittää vaikkapa 300 m etäisyyden risteykseen. Valo sammuu taas viimeisen akselin ylittäessä risteyksen. Ei mekaanisia komponentteja,ei luulisi maksavan maltaita nykyaikana.Ainoa vaatimus virransaanti.

ps Jo 70-luvulla riitti rautakanki kiskosta toiseen saamaan puomit alas tasoristeyksessä. Rautakanki vastaa junan akselia....

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

#2

Valoa minäkin ehdottaisin. Nykyäänhän on vaikka minkälaisia valoja kaupan, tuskin maksavatkaan paljoa.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Meillä on jo koekäytössä aurinkoenergialla toimiva huomiovalolaite, jonka hinta on 10.000 euroa eli kymmenesosa perinteisen puolipuomilaitoksen hinnasta (jostain syystä Ylen Ajantasassa äsken haastateltu Liikenneviraston turvallisuuspäällikkö kuitenkin puhui vähintään 100.000 euron kustannuksista). Ei liene mikään suuri tekninen ongelma korvata vilkkuva valo pyörivällä, jos hyväksi havaitaan.
http://www.jet-tekno.fi/tuotteet/tasoristeysten-hu...
https://www.liikennevirasto.fi/-/tasoristeysonnett...
https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/lr_2015_...

Muualla maailmassa myös puomilaitos on saatu toimimaan aurinkoenergialla ja kaiken järjen mukaan sekin on nykymuotoista ainakin 100.000 euroa maksavaa versiota halvempi. Kun kerran meillä onnistuu aurinkoenergian käyttö tasoristeyksen huomiovalolaitteessa, miksi ei myös puomien käytössä?
https://www.youtube.com/watch?v=4Z7KLt4GyQ0
https://www.youtube.com/watch?v=nb5PxlEv0vo

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Ei ole monta vuotta siitä, kun joku alan ammattilainen ehdotti oranssia vilkkuvaloa asennettavaksi vetureihin. Virkamies tyrmäsi idean muistaakseni työturvallisuusriskinä veturinkuljettajille. Valitettavasti pikaisella haulla ei tärpännyt nettiuutista aiheesta, mutta kyllä siitä valtamediassa kerrottiin ja kyllä idea tunnetaan maailmallakin.
http://www.irm.org/cgi-bin/image.pl?conf=img800&im...

Tasoristeyksessä sijaitsevaan kiinteään vilkkuvaloon palaan kohta.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Jari Rahkonen

Haastattelun mukaan junan kuljettaja kertoi soittaneensa pilliä ja että masikuski ei ollut reagoinut mitenkään. Masin ohjaamo ei ole ihan hiljaisin paikka eikä liikenteessä yleensäkään kaikilla ihmisillä ole kuuloa, joten lienee valot varmin varoituskeino.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Viheltimen sääntömääräinen käyttö ei ole mikään "patenttiratkaisu". Mutta blogini perustuukin siihen, miksi vihellintä ei käytetä yhtenä keinona muiden joukossa - sehän on myös varsin halpa ratkaisu.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Hyvä kysymys otsikossa. Vihellyksistä varmaan luovuttiin silloin, kun pääradalla oli tasoristeyksiä pilvin pimein. Nyt Pääradat on tasoristeyksistä siivottu, joten vihellystä olisi huomattavasti vähemmän jos se otettaisiin takaisin käyttöön tasoristeyksissä.

Kyseiseen tapaukseen joku sanoi, että vihellys tapahtui, mutta se tapahtui vasta siinä vaiheessa kun paska oli jo housuissa. Joku asiantuntija töllössä sanoi, että ko tasoristeyksen näkyvyys toiseen suuntaan on hyvä ja toiseen lähes olematon. Tulisiko vihellyssääntöä käyttää vain tässä pimeällä puolella?

Ja toinen asia joka ihmetyttää, että tutkintaa tehdää taas vuosi ja sitten annetaan ehkä joku pieni tiedonanto asiasta. Mikään ei muutu ja homma jatkuu. Suomessa on tasoristeyksissä kuollut jo liiana monta. Niitä vuosia olisi ollut jo paljon takanapäin jolloin tutkia asiaa.

Tottahan on, että ihmiset pistävät aina hanttiin kun tasoristys suljetaan käytöltä. Kyse on rahasta. Jos säästetään kustannuksissa on turha sillin puhua korvaamattomista ihmishengistä samalla suulla.

Jos ihmisen henki olisi korvaamaton olisi joka tasoristeys jo tunnelissa tai sillan avulla poistettu käytöstä.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Periaatteeksi ei vartiomattomia tasoristeyksiä, eli joku konsti käyttöön tai suljetaan.

Käyttäjän velitakanen kuva
Veli Takanen

Tasoristeyksiä on monenlaisia. On vilkkaita kaupumkialueiden, teollisuusalueiden ja satamamien tasoristeyksiä ja toisaalla kesämökkiteitä, joilla ajetaan vaan muutamia kertoja viikossa ja talvella ei laisinkaan.

Jokaiseen erityyppiseen risteykseen olisi löydettävä hintasuhteeltaan juuri siihen ympäristöön paras ratkaisu. Useassa paikassa nopein ensiapu olisi tasoristeysalueen muokkaaminen sellaiseksi, ettei risteys olisi kummulla tai sitä ei lähestyttäisi radan suuntaisesti. Samoin näkyvyyden lisääminen tasoristeyksen alueella.

Ajoneuvon kuljettajan oma vastuu on tietysti ensisijainen asia. Erilaisten varosysteemien rajaton lisääminen tekee kuljettajista usein täysin niihin luottavia. Mikään automatiikka ei kuitenkaan koskaan ole täysin luotettavaa.

Teknisiä ratkaisuja on varmasti jo nyt riittävästi. Kysymys on ainoastaan rahasta ja halusta.

ps. Kuukausi sitten matkustin Kanadassa Montrealista Ottawaan. Olin valinnut junamatkan siksi, että saisin nukkua matkalla pari tuntia. Eihän siitä mitäänm tullut, kun pilli soi jatkuvasti. Eli matkustusmukavuuteen pilli ainakin vaikuttaa.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Esittämäni tekninen ratkaisu on erittäin edullinen, vaikka ei joka paikkaan sovellukaan.

Ja kyllähän ne Pohjois-Amerikan mantereella tosiaan osaavat vihellintä käyttää. Varsin usein vihellystä kuulee amerikkalaisissa televisiosarjoissa ja elokuvissakin taustaäänenä.

Toisaalta voihan asiaa siltäkin kantilta pohtia, onko parempi jotakin "nukkujaa" vihellyksellä herätellä kuin antaa optio ikiuneen viheltämättä jättämisellä.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän velitakanen kuva
Veli Takanen

Olen menneinä vuosina jopa vuosikymmeninä satamissa ollut mukana erilaisissa tasoristeyksien turvallisuuskokeiluissa. Isoissa satamissa tasoristeyksiä on lukuisia. Ongelmat ja ratkaisut olivat samanlaisia esim. Suomessa ja Saksassa.

Vaikka junien vauhdit eivät siellä ole suuria, on massa sellainen, että rekka-auto tai 60 tonnin trukki kaatuu ihan kevyesti.

Onnettomuudet olivat lähes poikkeuksetta sellaisia, että rekka tai työkone ajoi kiskojen suuntaisesti ja kääntyi eteen. Toinen yleinen syy oli, että turvalaite oli jostain syystä epäkuntoinen. "Lamppu" palanut, kaivinkonen katkaissut piuhan ja muita vastaavia. Tällaisessa tilanteessa kuljettaja ajaa junan eteen, koska on tottunut varoitusjärjestelmään. Tämä tuli ihan tutkinnassa esiin.

Satamissa käytettiin tasoristeyksessa poikkeusluvalla kiinteää sinistä vilkkua, koska kaikissa työkoneissa oli keltaiset vilkut. Keltainen vilkku junassa saattaisi sotkeutua eilisenkin kaltaisessa tilanteessa aura-auton vastaavaan.

Eikä esittämässäsi ratkaisussa ole sinänsä mitään vikaa.

Pilliin puhaltelu on myös kilpailullinen tekijä. Vastaavassa tilanteessa Kanadassa valitsen seuraavalla kerralla lennon, että saan nukkua edes tunnin.

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo

Jos rataosuus sähköistetty, ajolankaan yläpuolelle punainen valosarja joulukuusivalon tapaan. Sähköttömälle pieni tuulimylly ja aurinkopqaneli akustolla,kerrankin kansa hurraisi tuulimyllylle. Seuraavaan lupaan perustaa tuulipuisto ihmisten kiusaksi, velvoite hoitaa vartioimattomat risteykset 10 km säteelläjoka myllystä.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Varmaan tyhmä kysymys mutta: Miksi vartioimattomalle tasoristeykselle ei voisi tienkäyttäjille panna Stop-merkkiä?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kyllä niinkin tehdään, mutta en tiedä kuinka systemaattisesti soveltuvat tasoristeykset on käyty läpi.
http://www.vtt.fi/medialle/uutiset/vtt-suosittelee...
http://www.tasoristeys.fi/risteyshaku?crossingId=3174
http://www.tasoristeys.fi/raporttihaku?reportId=28448

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Itse ajan säännöllisesti Turusta Kustavintietä Uuteenkaupunkiin ja heti Raision jälkeen siinä on tasoristeys. Näkyvyys on normaalisti tosi hyvä mutta jännästi nopeusrajoitus nousee 50:stä 70:een vähän ennen tasoristeystä.

Olen miettinyt että jos ajaa lujempaa, todennäköisyys joutua junan törmäämäksi on tietenkin pienempi kun ehtii nopeammin alta pois.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #15

Ei ehkä kannata kuitenkaan kokeilla...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan

Huomasin Viipuriin matkatessani että valtakunna rajan jälkeen Allegron pilli soi kovaa ja säännöllisesti, mitä ilmeisimmin risteyksissä ja ehkä myös taajamien kohdalla missä asutusta on radan varrella.
Venäjällä on valittu meluhaitta, meillä ei.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Ei soi, kun ei kuulu umpioituun autoon ja ärsyttää radanvarren asukkaita.

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan

Muistelen että tieliikennelaissa on jotakin kuulemisesta ajettaessa autoa.
Aikoinaan ajokorttia suorittaessani opin, että vartioimaton tasoristeys ylitetään pienellä vaihteella ajaen.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Aamulehden eilisen uutisen mukaan viheltimen käyttövelvollisuus olisi pohdinnassa.
https://www.aamulehti.fi/uutiset/veturinkuljettaji...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Junien nykyisillä nopeuksilla tulisi pilliä soittaa ainakin kolme kilometriä ennen risteystä jotta sillä olisi ennakoiva vaikutus.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset