*

kalevikamarainen

Soromnoo, sanoo venäläinen (ja) Vapaavuori

  • Soromnoo, sanoo venäläinen (ja) Vapaavuori
  • Soromnoo, sanoo venäläinen (ja) Vapaavuori
  • Soromnoo, sanoo venäläinen (ja) Vapaavuori
  • Soromnoo, sanoo venäläinen (ja) Vapaavuori
  • Soromnoo, sanoo venäläinen (ja) Vapaavuori
  • Soromnoo, sanoo venäläinen (ja) Vapaavuori
  • Soromnoo, sanoo venäläinen (ja) Vapaavuori
  • Soromnoo, sanoo venäläinen (ja) Vapaavuori
  • Soromnoo, sanoo venäläinen (ja) Vapaavuori
  • Soromnoo, sanoo venäläinen (ja) Vapaavuori
  • Soromnoo, sanoo venäläinen (ja) Vapaavuori
  • Soromnoo, sanoo venäläinen (ja) Vapaavuori
  • Soromnoo, sanoo venäläinen (ja) Vapaavuori
  • Soromnoo, sanoo venäläinen (ja) Vapaavuori
  • Soromnoo, sanoo venäläinen (ja) Vapaavuori

Ei nyt rakennusvaiheeltaan vielä Iisakinkirkkoa vastaavan Länsimetron liikennöintiä odotellessa suosittelen tutustumaan tuoreeseen ja erikoiseen metroyhtiön hallintoa koskevaan erityistilintarkastukseen. Kuten toimeksisaaja Ernst & Young Oy toteaa:

”Suorittamamme toimenpiteet eivät muodosta tilintarkastusstandardien mukaista tilintarkastusta eivätkä yleisluonteista tarkastusta koskevien standardien mukaista yleisluonteista tarkastusta, emmekä ilmaise edellä mainittujen standardien mukaista varmuutta. Jos olisimme suorittaneet lisätoimenpiteitä, tilintarkastuksen tai yleisluonteisen tarkastuksen, tietoomme olisi saattanut tulla muita raportoitavia seikkoja. Selvityksen laatimiseksi toteutetut toimenpiteet on suoritettu siinä tarkoituksessa, että Länsimetro Oy:n omistajat voisivat niiden perusteella arvioida toimeksiannon mukaisesti metron ensimmäisen vaiheen rakentamisprojektin toteuttamista.”

Ernst & Youngin selvityksen nojalla yhtiöoikeuteen perehtynyt asianajaja Manne Airaksinen on antanut oman lausuntonsa metrorakentamiseen liittyvästä päätöksenteosta. Lausunnon kahden alaviitteen rajaukset ovat paljonpuhuvia. Alaviitteen 1 mukaan

”EY:n [Ernst & Young Oy] Selvitys on suurelta osin kirjoitettu passiivissa, joten sen perusteella ei yleensä voida selvittää, kuka on vastuussa tietystä toimenpiteestä tai laiminlyönnistä. Selvityksessä ei käsitellä Yhtiön osakkeenomistajien tietoisuutta tai osallisuutta Yhtiön päätöksentekoon. Selvityksessä ei myöskään eritellä yksittäisten toimenpiteiden tai laiminlyöntien mahdollisesti aiheuttamia vahinkoja.”

Airaksinen jatkaa alaviitteessä 2:

”Länsimetro Oy:n päätöksenteon ja mahdollisten vastuukysymysten oikeudellinen arviointi edellyttäisi perinpohjaista asiakirjoihin ja haastatteluihin perustuvaa tutustumista Yhtiön hallituksen ja toimitusjohtajan toimintaan sekä tiedon ja ohjeiden kulkuun yhtäältä Yhtiön ja toisaalta sen osakkeenomistajien Espoon ja Helsingin kaupunkien välillä. Lisäksi olisi kyettävä arvioimaan toimenpiteiden tai laiminlyöntien mahdollisesti aiheuttamia vahinkoja. Koska tämä muistio on tehty nopealla aikataululla ja perustuu käytännössä yksinomaan EY:n Selvitykseen, tämän muistion sisältöä ei tule sellaisenaan miltään osin pitää esimerkiksi Yhtiön päätöksentekijöiden toimintaa tai vastuuta koskevana oikeudellisena arviona. Samasta syistä muistiossa esitettyihin näkökohtiin ei tule vedota mahdollisessa myöhemmässä oikeudenkäynnissä.”

Negatiivisista taloudellisista vaikutuksista huolimatta Espoossa on tehty häkellyttävä johtopäätös:

”Länsimetro Oy:n tilintarkastuskertomukset ovat olleet vakiomuotoisia ja yhtiön johdolle on myönnetty yhtiökokouksissa vastuuvapaus, viimeksi vuoden 2016 osalta yhtiökokouksessa 23.5.2017. Omistajat eli Espoon ja Helsingin kaupungit ovat myös halunneet hallituksen jatkavan tehtävässään. Selvityksessä ja konsultaatiossa on kattavasti käsitelty Länsimetrohankkeen kokonaisuutta, yhtiön johdon vastuuseen liittyviä yhtiöoikeudellisia periaatteita sekä vahingonkorvausvastuun edellytysten täyttymistä. Niiden perusteella ei ole nähtävissä tarvetta jatkoselvitykseen.”

Päättelyn kruunaa tuore Helsingin kaupungin pormestari Jan Vapaavuori:

KONSULTTIYHTIÖ Ernst & Youngin selvitys länsimetron aikatauluviiveistä ja kustannusylityksistä on kattava, arvioi Helsingin konsernijaosto maanantaina. 

”Selvitys antaa paljon ajattelemisen aihetta siitä, mitä matkan varrella on tapahtunut. On paljon hyviä ja ymmärrettäviä selityksiä sille, miksi kustannukset ovat ylittyneet”, sanoo konsernijaoston puheenjohtaja, pormestari Jan Vapaavuori (kok).”

Länsimetron 0,7 miljardista 1,2 miljardiin euroon nousseesta kokonaiskustannusarviosta pääsevät vastaamaan myös muut kuin espoolaiset ja helsinkiläiset. Tiedossa lienee valtiollisenkin asioidenhoitokulttuurin löperöys - päätökset kun esimerkiksi voivat muuttua matkan varrella itsekseen, vaikkei niitä virallisesti ole muutettu (kts. kappale 5). Tukkapöllyä ei siis liene luvassa miltään taholta.     

Tästä kaikesta tulee mieleen meillä yleisesti naureskeltu lavea venäläinen luonne. Pietari Suuren Venäjän länsimaistamispyrkimysten onnistumisesta voidaan keskustella, mutta eipä tunnu Vapaavuoren visiitti ”Euroopassaavanneen ikkunoita.

Sikäli kuin Helsingin ja Espoon päättäjien metrotouhuista voidaan tehdä yleistyksiä, kannattaisi mieltää, että juhlistamme piakkoin itsenäisen Länsivenäjänmaan satavuotista taivallusta.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Hakee melkein vertaistaan Merto-oikeudenkäynnistä Valtasta vastaan 80-luvulla. Ainoa rangaistuksen saanut oli silloinen Seura-lehden päätoimittaja, joka uskalsi sorkkia oikeudenkäynnin tuomareiden epäjohdomukaisuuksia ja riippuvuuksia.
Seurauksena hän sai 10 kk ehdollista ja potkut päätoimittajan tehtävästään siksi että, jos hän olisi vielä sohaissut lisää, olisi joutunut oikeaan poseen. Lehti suojeli häntä tällä keinolla.

Olin itse lehden edustajana todistajana.

Tässä tapauksessa "koirat pääsevät veräjästä".

Käyttäjän VinKuukka kuva
Väinö Kuukka

Konsultti ymmärsi tilaajan oikein.

Suomi on tällainen tänään. Se on muuten huono juttu. Pahuksen huono.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Airaksisen lausunto on nyt luettavissa yhtenä kokonaisuutena.
https://helsinginmetro.files.wordpress.com/2017/10...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Toimituksen poiminnat