kalevikamarainen

Sensori Soininvaara ja Malmin lentoasema

Kaupunginvaltuutettu Osmo Soininvaara kertoo tuoreissa blogeissaan helsinkiläispäättäjien käynnistä Torontossa Kanadassa. Sarjan kolmas blogi on ”Kaupunkiympäristölautakunta Torontossa(3) Pienlentokenttä”. Soininvaaran mukaan Torontossa on lähialueen matkustajakoneita varten city-lentokenttä, minkä jälkeen alkaa vertailu: ”Tässä on eräitä eroja Malmin lentokenttään.”

Tarkempi vertailu loppuu toteamukseen

”- Tämän lentokentän tarkoituksena on palvella reittiliikennettä, jota Malmilla ei ole eikä tule. Lähialueen lentoliikenne, joka siis palvelee kymmenien miljoonien asukkaidcen talousaluetta, tuottaa tätä lyhyen matkan liikennettä enemmän kuin koko Suomen liikenne tuottaisi. Ja koko Suomen matkustajaliikenne mahtuu kyllä Vantaalle.

- Suur-Toronton asukasluku on vähän suurempi kuin Suomen mutta kuitenkin Suomessa on enemmän lentokenttiä kuin Suur-Torontossa.

- Tärkein ero näkyy kuitenkin tuossa kuvassa. Tuo saarelle rakennettu kenttä vie tilaa korkeintaan 50 hehtaaria kun taas Malmi vie yli 300 hehtaaria, koska sen melualueet ja nousua varten varatut alueet ovat maan päällä.”

Myöhemmin Soininvaara kirjoittaa:

25.5.2018 at 17:37

Olen joutunut hylkäämään aika suuren määrän viestejä, joissa halutan Toronton sijasta keskustella Malmin kentästä, joka on aika kaukana Torontosta. Kuten olen aiemmin sanonut, en jatka keskustelua Malmin kentästä tällä blogilla, vaan kehotan siitä kiinnostuneita käyttämään muita kanavia, joita heillä on runsaasti tarjolla. Olen kyllästynyt Malmin puolustajien tapaan keskustella käyttäen henkilöön käyvää argumentointia ja viesntituojan kivittämistä.”

Kommentissa on ainakin neljä heikkoutta:

- Soininvaara itse vertailee Malmin lentoasemaa torontolaiseen kenttään,

- Soininvaara ei blogissa rajaa Malmia keskustelun ulkopuolelle, vaikka vetoaakin jossain muualla tehtyyn rajaukseen

- Soininvaara on päättäjä eikä viestintuoja

- Soininvaaran pitää päättäjänä sietää kovempaa kritiikkiä kuin ”tavallinen pulliainen”, vaikka päättäjienkään ei tarvitse sietää henkilökohtaisuuksia.

Soininvaaran ”puolustusjärjestelmässä” on kuitenkin facebookin mentävä aukko, jota Juha Krapinoja käyttää kommentin jäätyä sensuuriin itse blogissa. Pitkässä palautteessa on myös lukuisia kysymyksiä, mutta vain näiden voi kenties ajatella menevän henkilökohtaisuuksiin:

”Täytyypä "vähän" kommentoida muutamia asioita tuossa kirjoituksessasi:

- - -

5. “Jos Helsingin seudulle halutaan pienlentokenttä, se pitää rakentaa niin, että melualue on meren päällä. Siis saarelle. Koska Helsinki on tarjonnut ilmaiseksi maata tähän tarkoitukseen yli 80 vuoden ajan, nyt on Espoon vuoro. Yksi huvila-asutussaari lentokentäksi.”

Vihreä kaupunginvaltuutettu vaatii siis tuhottavaksi luontoympäristöä naapurikaupungista? Aika, no, “erikoista”.

- - -

Hieman ihmettelen, miksi et (vihreänä) ottanut tuohon tarkasteluusi lainkaan mukaan Malmin alueen luonto- ja kulttuuriperintöarvoja. Ne kun ovat niin merkittäviä, että ne olisi objektivisessa kokonaistarkastelussa todellakin syytä huomioida pelkkien ilmailuaspektien lisäksi. Samoin kuin kaupungin asukkaiden selkeän enemmistön mielipide, joka on aina ollut ilmailutoiminnan jatkumisen puolella.”

Jos siteeraamissani kohdissa on henkilökohtaisuuksia, ne eivät minusta mene sen yli, mitä poliitikon pitää sietää. Tällöinhän poliittista päättäjää ei voisi kyseenalaistaa oman puolueensa periaatteista käytännössä.

Jokainen toki isännöi blogiaan, miten haluaa. Kaupunginvaltuutettu Soininvaaran herkkähipiäisyys kuitenkin vahvistaa käsitystäni, että valtaosalla vihreistä helsinkiläispäättäjistä on vaihtoehdoista huolimatta pakkomielteinen vimma päästä tuhoamaan UNESCOn maailmanperintökohteeksikin todennäköisesti kelpaava Malmin lentoasema. Vaikka vihreät eivät ole asialla yksin, tätä vimmaa on paikallaan retostella sekä kotimaassa että ulkomailla sensuurihaluista huoimatta.

Terveisin Kalevi Kämäräinen 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän ilkkasiren62 kuva
Ilkka Sirén

Soininvaara Toronton Citylentokentän ja Malmin eroista:

”- Tämän lentokentän tarkoituksena on palvella reittiliikennettä, jota Malmilla ei ole eikä tule. "

Aivan näin. Selvitys kaupallisen "commuter" reittiliikenteen mahdollisuudesta vaiettiin kuoliaaksi. Selvityksen mukaan Malmilta voisi operoida potkuriturbinikoneet Tukholma-Hki, Pietari-Hki, Tallinna-Hki, Riika-Hki jne lentoreitit. Tämä edellyttäisi mittarilähestymislaitteiston hankkimista kentälle ja kiitotien muuttamista samansuuntaiseksi kuin Hki-Vantaan kentällä. Lennonjohtoa modernisoidaan ja tulevaisuudessa Malmin lennonjohto voitaisiin hoitaa Hki-Vantaalta.

Soininvaara jatkaa:

"Lähialueen lentoliikenne, joka siis palvelee kymmenien miljoonien asukkaidcen talousaluetta, tuottaa tätä lyhyen matkan liikennettä enemmän kuin koko Suomen liikenne tuottaisi. Ja koko Suomen matkustajaliikenne mahtuu kyllä Vantaalle."

Aivan näin. 1960-luvulla hankittiin Suomeen ensimmäinen tietokone. Silloin tiedettiin, että Suomeen tarvitaan pari tietokonetta koko maan laskentatarpeisiin. Kun sitten huomattiin, että ehkä sittenkin tarvittaisiin vielä pari kolme tietokonetta lisää niin se hoitui soittamalla IBM:lle ja eikun tilaus sisään. Puretun Malmin kentän kohdalla asia ei toimi noin vaivattomasti. Suomen sisäinen lentoliikenne mahtuu aivan varmasti Vantaalle. Vantaa on kehittynyt kansainvälisen lentoliikenteen osalta ja sen mahtuminen Vantaalle ei ole kirkossa kuulutettua. Ellei sitten liikennepainetta voida ohjata siten, että Suomen sisäisessä lentoliikenteessä potukriturbiinikoneilla operoitaisiin myös Malmilta.

Käyttäjän JuhaKrapinoja kuva
Juha Krapinoja

Sellainen täsmennys, että Malmille ei tarvisi "hankkia mittarilähestymislaitteita" vaan kyseessä olisi vain GPS-pohjaisten menetelmien käyttöönotto, joka olisi pelkkää paperityötä Trafilla ja hinnaltaan kymppitonnin, parin suuruusluokkaa. Myöskään kiitotien muuttaminen samansuuntaiseksi Helsinki-Vantaan kanssa ei olisi välttämätöntä.

Mitä Suomen sisäiseen liikenteeseen tulee, kannattaa katse pitää potkuriturbiinikoneiden sijasta ennen kaikkea sähkölentokoneissa. Norjassahan kaikki kotimaanlennot aiotaan sähköistää kokonaan vuoteen 2040 mennessä. https://www.theguardian.com/world/2018/jan/18/norw...

Kovin eri suuruisten koneiden toiminta samoilta kiitoteiltä Helsinki-Vantaalla huonontaisi Helsinki-Vantaan kapasiteetin hyödyntämistä, koska suurten koneiden voimakkaat jättöpyörteet edellyttävät pienten koneiden harvempaa porrastusta. Tämän takia pienemmän kaluston lennot eivät välttämättä "mahdu" Helsinki-Vantaalle yhtä hyvin, kuin jos ne keskitettäisiin omalle kentälleen pois häiritsemästä Helsinki-Vantaan raskaan liikenteen tehokkuutta.

Käyttäjän ilkkasiren62 kuva
Ilkka Sirén

Meidän kommenttimme lähtevät ajatuksesta, että olisi hyvä katsoa Malmin kentän kohtaloa tulevaisuuden ja kokonaisuuden näkökulmasta. Tämä ei ole valitettavasti muodissa. Kuten Erkki Tuomioja totesi, että hän muodosti kielteisen kannan Malmin suhteen jo 1980-luvulla, eikä hän johdonmukaisuuden vuoksi sitä muuta. Hän pohjaa kantansa menneisyyteen ja moni muu Malmin alasajoa kannattava katsoo muutaman vuoden päähän.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Kerrostalopelto on jokseenkin ikävännäköistä maisemaa. Siihen verrattuna lentokenttäkin on jotain parempaa. Mitä noihin melualueisiin tulee, niin onhan Suomessa pinta-alaa, osan siitä voinee uhrata lentokenttään ympäröivälle pelolle, puistolle, teollisuusalueelle yms.

Myönteinen vaihtoehtohan olisi ollut Malmin kentän kehittäminen edellä kommenteissakin mainituilla tavoilla, kulttuuriarvoja unohtamatta.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Vertailun vuoksi tarjoan esimerkin Soininvaaran hyväksymästä kommentista:
"Maurizio says: 26.5.2018 at 23:07

Itse olen jotensakin antivihreä, mutta Osmon kanssa Malmin kentän suhteen kyllä tasan samoilla linjoilla. Mopopoikien korttelirälläys asutuksen keskellä kun on syystäkin jo bännätty, niin aivan samoin perustein voidaan myös lopettaa ikuisesti teini-ikäisten paapparais-lapsinerojen uliseva pilluralli tuolla 100 metriä kattojen yläpuolellakin.

Joten ei kun äkkiä kiinni ja niitä kipeästi kaivattuja kämppiä tilalle, silvublee. Konservatiivina kannatan."
http://www.soininvaara.fi/2018/05/23/kaupunkiympar...

Siinähän niitä "asia-argumentteja" piisaa.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset