kalevikamarainen

Junat kulkemaan uusin ajatuksin

Äänekosken kaupunginjohtaja Tuononen on pettynyt, koska junahaaveet vaipuvat horisonttiin (Sisis 29.5.2018 ”Henkilöjunaliikenne ei ala vuoden alussa”). Ministeriön edustajan mukaan henkilöjunat edellyttävät tavarajunien yhteensovittamisen lisäksi useiden miljoonien investointeja ja aikaa niiden tekoon.

En tiedä, mitä uutisessa mainittu työryhmä on kevään kuluessa saanut aikaan, mutta jonkun kannattaisi olla valppaana ja tarvittaessa kyseenalaistaa ministeriön mielessä olevat investointitarpeet. Näin lyhyessä kirjoituksessa ei pysty menemään yksityiskohtiin, mutta tarkkaan miettimällä investointien määrää voi kenties rajoittaa.

Myös kalustovalinta voi nopeuttaa liikenteen toteutumista. Toivotut Sm4-junat työllistyvät jo nyt etelämpänä eikä niitä siis ole vajaakäytössä. Entäpä jos esimerkiksi lyhyttä matkaa Äänekosken keskustaan ei tarvitsisikaan sähköistää oikean kalustovalinnan ansiosta?

Jos käyttöä vailla olevista Sm2-junista (suurin sallittu nopeus 120 km/h) tehdään sekä diesel- että sähkövoimalla kulkeva hybridiversio lisättynä matalalattiaisella ”välipalalla” liikuntarajoitteisia varten, sama juna voisi palvella matkustajia hyväkuntoista rataa Saarijärvelle asti.

Ulkomailla tuollaisia hybridejä valmistetaan myös vanhaa uudistamalla. Meilläkin on Valmetin valmistamiin Helsingin nivelraitiovaunuihin osattu lisätä matalalattiainen ”välipala”. Onkin lähinnä verukkeenomaista väittää, etteikö myös Valmetin valmistamia Sm2-junia pystyisi modernisoimaan.   

VR:äänkään ei pidä enää luottaa yhtään. Yhtiö on voinut näyttää kyntensä hyväkuntoisella Rauman sähköradalla, mutta henkilöjunia ei sielläkään näy: kokeilunhalu uusilla reiteillä on puhdas nolla. Kannattaisikin etsiä uusia operaattoreita, joiden löytymiseen luotetaan ainakin Pohjanmaalla sen lisäksi, että hallituksen henkilöjunareformia pidetään ylipäätään mahdollisuutena eikä uhkana. 

Kalevi Kämäräinen

Puheenjohtaja, Suomen Rautatiematkustajat ry                                                                                                               

Kirjoitus on julkaistu Sisä-Suomen Sanomissa 5.6.2018 (laajempaa ajattelua samasta aiheesta on täällä). Sitä edeltävässä uutisjutussa kaupunginjohtaja Tuononen keventää tuntojaan näin:

”- Ministerillä oli tahtotila, mutta ministeriöllä ja VR:llä ei, hän lataa.

Tuononen jatkaa, että tyrmäys hankkeen nopealle toteutukselle ei tullut kuitenkaan yllätyksenä.

Tuntui, että selvitys oli tehty tarkoitushakuisesti. Henkilöliikenteen palautus nähtiin kyllä mahdollisena, mutta aikaisintaan se taisi olla kirjattu vuodelle 2020. Toivotaan, että innostus asiaa kohtaan saadaan pidettyä yllä ja että maakunnan kansanedustajat lähtisivät asiaa ajamaan.” 

Terveisin Kalevi Kämäräinen

www.rautatiematkustajat.fi

https://www.facebook.com/Rautatiematkustajat-158345494253217/

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

”- Ministerillä oli tahtotila, mutta ministeriöllä ja VR:llä ei, hän lataa."

Onkos tuo ministeri paljon parjattu Berner? Edelleenkin, Sipilän parhaita valintoja.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Berneripä hyvinkin. Liekö ollut kiireitä oman junabisneksen hoidossa ;-).
https://www.derbund.ch/bern/kanton/Berner-Oberland...

Terv. KK

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Kaipa se oli aika alkaa suunnittelemaan kalustoinvestointeja, jos vielä on ajettu sata vuotta vanhalla kalustolla.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen Vastaus kommenttiin #3

Kertoo kuitenkin siitä, kuinka kestävää rautatiekalusto todellisuudessa on. Ja täällä meidän pitäisi uskoa, että esimerkiksi käytetty VR:n pääkonttorissa oleva
Iskun ergonominen Step-huipputyötuoli tai Samsung-näyttö 40" kelpaa huutokaupattavaksi, mutta vaunut vain romutettavaksi...
https://huutokaupat.com/pa-ri-materia-oy
http://vaunut.org/sarja/2396

Terv. KK

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset