kalevikamarainen

Otso Kivekäs ja vaihtoehdot

Helsingin kaupunginvaltuuston vihreän ryhmän puheenjohtaja Otso Kivekäs kirjoitti äskettäin blogissaan Sörnäisten autotunnelista. Kivekkään blogin kommentit julkaistaan vasta, kun ne on hyväksytty. Lohduttoman hyväksymisprosentin takia julkaisen palautteeni oman blogin muodossa.

Kivekäs kirjoittaa kauniisti Sörnäisten tunnelin huonosta HK-suhteesta ja esittää (halvempien) vaihtoehtojen selvittämistä:

”Sörnäisten tunnelin H/K-suhde on 0,8. Sitä ei siis laskelman mukaan kannata tehdä. Tekemällä erilaisia oletuksia saadaan H/K-luvuksi jotain väliltä 0,2 – 0,9. Millään oletuksilla tunneli ei ole kannattava.

H/K-laskelmaa kritisoidaan paljon ja ihan syystä. Helsingissä tehdään monia hankkeita, joiden H/K-suhde on alle yksi, mutta niillä on silloin merkittäviä muita hyötyjä. Esimerkiksi Raide-jokeri ja muut suunnitellut pikaratikat tuottavat kaupungille huomattavat tulot mahdollistaessaan kaavoitusta ja tonttien myymistä tai vuokraamista. Raide-jokerin on arvioitu tuottavan kaupungin kassaan noin 4 kertaa omien kustannustensa verran.

Sörnäisten tunnelilla ei tällaisia muita tuloja ole, vaan se on puhtasti autoliikennehanke. Ja autoliikennehankkeiden arvioimiseksi suunniteltu malli sanoo ettei sitä kannata tehdä. Hyöty on liian pieni.

- - -

Nykyinen liikenneratkaisu ei ole mitenkään täydellinen, ja on hyvä että siihen mietitään vaihtoehtoja. Jos parannuksia lähdettäisiin miettimään tämänhetkisin tiedoin ja niillä malleilla, joilla Helsinkiä viime vuosina on suunniteltu, päädyttäisiin luultavasti johonkin muuhun kuin juuri tähän tunneliin.

Ja juuri niin pitäisikin tehdä: miettiä uudelleen avoimin mielin eri tapoja järjestää idän ja koillisen autoliikennettä keskustaan. Paras ratkaisu saattaa olla jokin suunniteltua Sörnäistentunnelia pienempi muutos, tai saattaa se olla sitä suurempikin. Selvää kuitenkin on, että tätä tunnelia ei kannata tehdä. Tämä vanha suunnitelma toimii vain esteenä asian kunnolliselle harkinnalle.”

HK-suhteeltaan suunnilleen samanlaisesta (0,5; s. 3) ja hinta-arvioltaan aina vain nousevasta Pisara-radasta Kivekäs ei kuitenkaan kanna murhetta. Päinvastoin, hallitus sai kuulla kunniansa, kun ymmärsi panna hankkeen rahoittamisen jäihin:

” Sopimusta varten Helsingin seudun kunnat ovat yhdessä sopineet tärkeimmistä liikennehankkeista. Uusista hankkeista ykkösenä on Helsingin keskustan alla kulkeva Pisararata, Espoon keskukseen ulottuva kaupunkirata ja raidejokeri.

Näiden varrelle rakennettaisiin asuntoja. Suuruusluokasta kertoo, että yksin raidejokeri toisi asuntoja 80 000.

– Maan hallitus ei ymmärrä Helsinkiä tai Helsingin seudun ongelmia. Se satsaa metsäautoteiden parantamiseen pääkaupunkiseudun raideliikenteen sijaan. Toki tukkien ajo on tärkeää puuhaa, mutta ei se nosta jalostusastetta, kasvata vientiä tai kansantuotetta, puuskahtaa vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Otso Kivekäs Helsingistä.

Kivekkään mukaan valtiovallan tempoilu aiheuttaa harmia ja hidastaa Helsingin seudun kehitystä.”

Kivekkään logiikka lienee jotakuinkin tämä: valtiolta kannattaa lypsää osarahoitusta huonoihinkin raideliikennehankkeisiin, mutta kaupungin kokonaan kustantamiin huonoihin autoliikenneprojekteihin on syytä suhtautua nuivasti. Logiikka kuitenkin ontuu, koska Pisaran ja vaikkapa Länsimetron kaltaiset hankkeet syövät myös kunnallisia verovaroja, vaikka valtiolta saataisiin osarahoitusta numeroita peukaloimallakin ja kustannusylityksistä välittämättä.

Viime päivinä Länsisataman liikenneongelmat ovat nousseet  keskustelun aiheeksi. Facebookin Lisää kaupunkia Helsinkiin -ryhmän keskusteluketjussa Kivekäs aivan oikein toteaa ongelmanratkaisuvaihtoehdoista:

Otso Kivekäs Kalle Id ja erityisesti pitäisi arvioida erilaisia välimalleja eikä vain kaikki tai ei mitään”

Pisara-rataa on suunniteltu Kivekkään moittimalla kaikki tai ei mitään -periaatteella: lisää junia saadaan Helsingin päärautatieasemalle vain Pisaran avulla tai jättämällä osa junista Pasilaan. ”Välimalleja” miettimällä kuitenkin todennäköisesti säästettäisiin sekä kunnallisten että valtiollisten veronmaksajien rahoja. Ja yksi vaihtoehdoista voisi osaltaan tuoda helpotusta Länsisatamankin nykyisiin ongelmiin (s. 8/9). Kivekkäälläkin pitäisi siis tässäkin riittämän avointa mieltä: vanha suunnitelma toimii vain esteenä asian kunnolliselle harkinnalle.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

www.rautatiematkustajat.fi

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset