kalevikamarainen

Maakunnille myös vastuuta junaliikenteestä

Toimittaja Timo Riistaniemi käsitteli (11.9.) ansiokkaasti vanhan rautatiekaluston uusiokäyttömahdollisuuksia. Mainittujen Joensuu – Pieksämäki/ Nurmes -junavuorojen lisäksi uudistetut Sm-yksiköt tosin kelpaisivat mainiosti myös vaihdottomalle yhteydelle Joensuu – Oulu. Näin junien sähkötekniikkakin tulisi hyödynnetyksi.  

Välin Oulu – Kontiomäki matkustajat ovat huvenneet. Matkoja tehtiin vuonna 2016 enää 100.000, kun viime aikojen huippuvuosina 2008 ja 2009 matkustajia oli 155.000.  Vaihdoton yhteys Joensuu – Oulu yhdessä osittain Kontiomäellä vaihdollisiksi muuttuvien junavuorojen kanssa ei voi kehitystä ainakaan pahemmaksi muuttaa. Päinvastoin, tämä olisi selvä uusi avaus matkustajamäärien lisäämiseksi.  

Riistaniemen kaipaama maakuntien sananvalta junayhteyksistä edellyttää toisaalta myös vastuuta. Siinä suhteessa ainakin meikäläisillä (ja todennäköisesti muillakin) maakuntaliitoilla on paljon parantamisen varaa. Yhteistyönä Kainuun liiton kanssa pari vuotta sitten valmistunut selvitys Joensuu – Kontiomäki -junayhteydestä on tästä mainio esimerkki.

Luonnollinen tarkastelukohde olisi ollut väli Joensuu – Oulu, jolloin elämälle vieras vaihtoehtoreitti Oulu – Helsinki – Joensuu – Vuokatti olisi ehkä jäänyt pohdiskelematta. Lisäksi ”koko lystin” hinnaksi arvioidulla 56 miljoonalla eurolla kiskoille lienee saatavissa kultadubleepinnoitus. Mutta onko tämä todella tarpeen henkilöjunaliikenteen mahdollistamiseksi?

Jos junayhteyksiä selviteltäisiin vastuuta kantamalla ja järkeä käyttämällä, niistä saattaisi tulla todellisuutta entistä helpommin. Riistaniemen esitys vanhan kaluston uusiokäytöstä on mainio esimerkki järjen käytöstä.

Vielä kun löytyisi se vastuuta kantava junayhteyden toteuttava viranomaistaho.      

Kalevi Kämäräinen

Puheenjohtaja

Suomen Rautatiematkustajat ry. 

Kirjoitus on julkaistu tänään Karjalaisessa ja se on palautetta toissapäiväiseen (maksumuurin takana olevaan) juttukokonaisuuteen Miten Pohjois-Karjalan junayhteyksiä voisi parantaa? Alkuperäinen maakuntaliittojen henkilöjunaselvitystä koskeva kritiikkini, jossa myös mainitsen hybridikaluston käyttömahdollisuuden, on luettavissa täällä.

Liikenne- ja viestintäministeriö on sattumoisin juuri eilen pyytänyt alueiden näkemyksiä  henkilöjunaliikenteen kehittämisestä. Vastausaikaa on 23.10.2018 asti.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

www.rautatiematkustajat.fi

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset