kalevikamarainen

Kiskobussiliikenteen kehittämisestä

  • Dm12-yksikkö Nurmeksessa. Matkustajakapasiteetti sinisen liitevaunun kanssa olisi hiukan suurempi kuin kahden Dm12-yksikön.
    Dm12-yksikkö Nurmeksessa. Matkustajakapasiteetti sinisen liitevaunun kanssa olisi hiukan suurempi kuin kahden Dm12-yksikön.

Yhdistyksemme on antanut Liikenne- ja viestintäministeriölle lausunnon ehdotuksesta osto- ja velvoiteliikenteen kehittämiseksi 2020 – 2022. Lisää lausuntoja on tulossa, ja osa niistä saattaa näkyä LVM:n netissä vasta tämänpäiväisen määräajan päättymisen jälkeen.

Lausunnossa kiinnitämme huomiota VR:n ristiriitaiseen toimintaan ns. kiskobussiliikenteen kehittämisessä, koska ongelmat tiedetään, mutta niiden ratkaisemiseksi ei kuitenkaan tehdä mitään konkreettista:

”Äskettäin on ainakin pohjoiskarjalaisissa viestimissä ollut useita uutisia ns. kiskobussiliikenteen ongelmista[i]. Aina eivät junat kulje eivätkä (istuma)paikat riitä ja joskus osa matkustajista pitää kuljettaa hitaammilla ja eri reittejä kulkevilla linja-autoilla. Lisäksi lippuautomaatit reistailevat ja lipuntarkastajia on nähty harvoin, jos koskaan. Ilmastointiakin kaivataan (kuljettajille tämä mukavuus on suotu alusta alkaen). Samanlaisia ongelmia lienee ympäri maata[ii].

Aihetta käsiteltiin Pohjois-Karjalan radiossa 19.10.2018, jolloin ensimmäisessä osassa haasta-teltiin VR-Yhtymän (VR) edustajaa, toisessa Liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) virkamiestä ja viimeisessä matkustajia välillä Joensuu – Lieksa. Sekä VR:n että LVM:n edustaja valitteli kaluston riittävyyttä ja uuden hankkimisen kalleutta. VR:n edustaja myös korosti yhtiön tietävän ongelmat ja "pyrkivän" kehittämään kiskobussiliikennettäkin. Kehittämisvaihtoehdot tosin jäävät hyvin vähäisiksi, jos kalustoa ei saada lisää.

Mainituista syistä esitämme, että LVM kertoo VR:n kanssa käytävissä neuvotteluissa erittäin selvin sanoin ja asiallisessa ympäristössä[iii] vanhan kaluston kehittämismahdollisuuksista. Esimerkiksi vielä jäljellä olevia ns. sinisiä vaunuja[iv] pitäisi muuttaa siten, että niitä voi käyttää ns. kiskobussien (Dm12[v]) liitevaununa. Dm12-yksikön 602 kilowatin teho riittänee hyvin helposti ainakin yhden sinisen vaunun vetoon nykyisten aikataulujen rajoissa verrattuna esimerkiksi vanhojen ns. lättähattujen 130 kilowatin tehoon[vi] liitevaunun[vii] kanssa.

Kaluston (myös kiskobussien) uusiokäyttöön on myös muita mahdollisuuksia. Esimerkiksi alueellisen valtalehden kirjoituksessa 10.9.2018 ”Miten Pohjois-Karjalan junayhteyksiä voisi parantaa?” toimittaja esittää, että Joensuun ratapihalla seisovien Sm-junien[viii] käytettävyyttä lisätään muuttamalla ne sekä diesel- että sähkövetoisiksi[ix]. Tällainen remontti vienee enemmän aikaa kuin sinisen vaunun muuttaminen liitevaunuksi, mutta olisi kuitenkin mahdollinen pidemmällä aikavälillä.

Muualla vanhan rautatiekaluston muokkaaminen uusiin tarpeisiin ei ole tavatonta ja usein muutoksia nimenomaan perustellaan halpana ratkaisuna. Esimerkiksi Tsekin tasavallassa yhdestä yksiköstä koostuvista dieselmoottorivaunuista on tehty monivaunuisia junia[x]. Yhdistyneessä kuningaskunnassa puolestaan Lontoon metrojunista on tehty paikallisliikenteeseen sopivia diesel- tai akkukäyttöisiä junayksiköitä[xi]. Onpa länsinaapurissammekin osattu muuntaa matkustajavaunuja kiinteän sähkömoottorijunayksikön välivaunuksi[xii]

VR on aikoinaan itsekin kokeilumielessä muuttanut yhden sinisen vaunun moottorivaunuksi[xiii]. Tähän verrattuna sinisen vaunun kytkinten sekä muun tekniikan muuttaminen Dm12-yksiköiden kanssa yhteensopiviksi ei voi olla vaativa, aikaa vievä eikä tavattoman kallis tehtävä (lipunmyyntiautomaatti voitaneen sijoittaa vaunuun poistamalla toinen käymälöistä). Mielestämme tämän uudistuksen pitäisi onnistua vuoden 2020 alkuun mennessä sikäli kuin todellista tahtoa on.  

Sinisten vaunujen muuttamista vaatimalla LVM voi testata ovatko VR:n puheet kiskobussiliikenteen kehittämishaluista vain huulten heiluttelua tuulessa. Esittämämme kalustoratkaisu mahdollistaa myös hiukan vuorolisäyksiä tai ainakin toimintavarmuuden kasvattamista. Nykyään kiskobussivuorot koostuvat enintään kahdesta Dm12-yksiköstä, joten "Dm12-vetureita" vapautuu muuhun käyttöön tai ainakin reserviin kalustorikkojen varalle[xiv]. Kaikkia ongelmia ei tämäkään ratkaisu poista, mutta olisi kuitenkin askel eteenpäin.  

- - -

Suomen Rautatiematkustajat ry.”

Terveisin Kalevi Kämäräinen

www.rautatiematkustajat.fi

 


[i] Esimerkiksi YLE 16.10.2018 ”Lieksa haluaa säilyttää nykyiset junayhteydet” (https://yle.fi/uutiset/3-10458762) ja Lieksan Lehti 12.10.2018  ”Joensuu-Nurmes-junayhteyden ongelmat puhuttavat matkustajia” (http://www.lieksanlehti.fi/uutiset/item/1481-joensuu-nurmes-junayhteyden-ongelmat-puhuttavat-matkustajia)

[ii] Kiskobussibingo: http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,11286.msg88250/topicseen.html?fbclid=IwAR1TLuE-jzEDfn8mHJl_7jag2EDffAwRBfCI2zXEmc6WN5-LP0KYE2P4YsI#msg88250

[iii] Aina eivät neuvottelutilat ole ainakaan ulkopuolisen silmissä herättäneet luottamusta hyvän hallinnon kannalta; kts.  http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/177110-heitettiinko-haukivuorelaiset-junasta-samppanjan-ja-kaviaarin-voimalla

[iv] https://fi.wikipedia.org/wiki/Siniset_vaunut

[v] https://fi.wikipedia.org/wiki/Dm12

[vi] https://fi.wikipedia.org/wiki/Dm6_ja_Dm7

[vii] http://vaunut.org/sarja/3802

[viii] https://fi.wikipedia.org/wiki/Sm1, https://fi.wikipedia.org/wiki/Sm2

[ix] https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/maakunta/item/194155-nakokulma-miten-pohjois-karjalan-junayhteyksia-voisi-parantaa?fbclid=IwAR2vBZlis3WP9L1b_8zRTOWgNznG-VB-3gi_CDF9uOn2XZXn_k6WAgD2Lq0

[x] https://en.wikipedia.org/wiki/%C4%8CD_Class_814, https://en.wikipedia.org/wiki/%C4%8CD_Class_810https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%A1_jednotka_814, https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%BD_v%C5%AFz_810

[xi] http://vivarail.co.uk/class-230-development/, https://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/marston-vale-d-train-contract-signed.html

[xii] http://www.jarnvag.net/vagnguide/x10p

[xiii] https://fi.wikipedia.org/wiki/Dm10

[xiv] Välillä Savonlinna – Parikkala liitevaunujen käyttö ei kuitenkaan onnistu ilman lisätoimia, koska Savonlinnan uudella asemalla ei ole sivuraiteita. 

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Tein laskelman, kuinka paljon Dm12-yksiköitä vapautuisi muuhun käyttöön, jos sinisiä vaunuja muutettaisiin liitevaunuiksi. Lukema on yhdeksän kappaletta kuudestatoista. Nettolisäys ei toki ole noin paljon, koska huoltokiertoonkin sitoutuu kalustoa.
http://www.rautatiematkustajat.fi/pdf/Dm12_kalusto...

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset