kalevikamarainen

Sisämaan yöjunayhteyksistä

Työ- ja elinkeinoministeriö asetti Taloustutkimus Oy:n tutkimusjohtaja Pasi Holmin selvittämään yöjunayhteyttä Helsinki – Kajaani loppuvuodesta 2018. Aikataulu on tiukka, koska valmista pitäisi olla jo maaliskuun puoliväliin mennessä. Lisäksi selvittely on rajattu turhan tiukasti vain yhdelle yhteysvälille. Siksi lähetimme elinkeinoministeri Mika Lintilälle avoimen kirjeen, jossa esitämme yöjunaliikenteen laajempaa selvittämistä.   

Nähdäksemme yöjunien mahdollisimman laaja vaikutusalue korreloi niiden käyttäjämäärien ja vähäisemmän subventiotarpeen kanssa. Siksi valintojen merkitystä havainnollistetaan neljällä eri reitillä aikatauluineen:

A: Uusikaupunki – Turku – Tampere – Pieksämäki – Kuopio – Joensuu/Helsinki –Tampere – Pieksämäki – Kuopio – Kajaani – Oulu

B: Uusikaupunki – Turku – Tampere – Pieksämäki – Joensuu/Helsinki – Tampere – Pieksämäki – Kuopio – Kajaani – Oulu

C: Uusikaupunki – Turku – Tampere – Pieksämäki – Kuopio – Joensuu/Helsinki –Tampere – Pieksämäki – Kuopio – Kajaani ja  

D: Uusikaupunki – Turku – Tampere – Pieksämäki – Kuopio – Kajaani/Helsinki –Tampere – Pieksämäki – Kuopio – Kajaani.  

Kiinnitämme myös huomiota siihen, että henkilöjunaliikenteen kehittämisesitysten on tapana kilpistyä VR:n kielteiseen asenteeseen, jota ei osata kyseenalaistaa. Siksi korostamme selvitysmiehen kriittisen ajattelun tarvetta. Nykyhetken ongelmien ratkaisemiseksi ei voi myöskään vedota joskus tulevaisuudessa kenties tapahtuvaan kehitykseen kuten Itärataan.

Eduskuntavaalien alla pitäisi käydä laajemminkin keskustelua henkilöjunaliikenteestä ja VR:n asemasta. Yhtiön on esimerkiksi sallittu romuttaa käyttökelpoista kalustoa, vaikka kaluston hankkimisen tiedetään olevan alalle tulon ongelma. Asiaan puuttumista paheksutaan kuitenkin ”sosialisoimisena”.

Lähijunat eivät kulje pääkaupunkiseudullakaan VR:n omalla riskillä, mutta jostain syystä tällaisen tuetun liikenteen privilegio on suotu vain Helsingin seudulle ja VR:lle. Mitä järkeä tässäkään on? Radanpito eriytettiin liikennöinnistä jo vuonna 1995, joten usean henkilöjunaoperaattorin salliminen ei voi olla katastrofi vaan kaivattu lopputulos. 

Sattumoisin huomasin myös, että Skotlannissa suunnitellaan yöjunayhteyttä välille Edinburgh – Thurso (väkiluku pyöreästi 8.000 henkilöä). Arvioitu matkustajamäärä on 30.000 eli jotakuinkin sama kuin kirjeessä mainitulla Night Riviera – yhteydellä. Meillä taas sisämaan yöjunissa oli vuonna 2004 111.000 – 126.000 matkustajaa (s. 54). Kannattaisikin miettiä, mitä todella ovatkaan ne ”Suomen erityisolosuhteet” (s. 1)!

Kirjeen tiedote ja itse kirje karttaliitteineen on linkkien takana. Night Riviera -yhteyteen voi myös tutustua linkkien kautta.  

Terveisin Kalevi Kämäräinen

www.rautatiematkustajat.fi

http://www.facebook.com/pages/Rautatiematkustajat/158345494253217

http://www.facebook.com/groups/108232592543581/

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Kämäräinenhän on jo selvittänyt ne yhteydet?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset