kalevikamarainen

Onko pormestari Vapaavuori sanojensa mittainen mies?

Eilispäivän Helsingin Sanomissa on Helsingin kaupungin ja valtion suhteita koskeva uutinen, jossa pormestari Vapaavuori kertoo mietteitään (”Yhä suurempi osa helsinkiläisistä putoaa kelkasta ja tilanne uhkaa pahentua, sanoo pormestari Jan Vapaavuori”). Ainakin periaatteessa ajatukset ovat raikkaita:

”Minua häiritsee vanhakantainen ajattelu, että aina pitää saada lisää rahaa jonnekin. Seuraavan hallituksen tulee miettiä kaupunkipolitiikka aivan uudella tavalla. Silloin ei voida lähteä pelkästään hankkeista ja rahoista, vaan tarvitaan syvempi filosofia.”

Muun muassa sosiaalisten ja ympäristökysymysten lisäksi Vapaavuori kiinnittää huomiota liikennehankkeisiin ja niiden kustannusten maksuun:

”ENSI VUOSIKYMMENELLÄ on edessä isoja päätöksiä uusista raideinvestoinneista, jotka kaikki hyödyttäisivät Helsinkiä. Pormestari Vapaavuori on kuitenkin lähtenyt yhdessä Tampereen pormestarin Lauri Lylyn kanssa kannattamaan ensisijaisesti uutta lentorataa ja nopeampaa junayhteyttä Tampereelle ja sitä kautta pohjoiseen Suomeen. Myös Vantaa pitää lentorataa ensisijaisen tärkeänä.

Lentorata toisi 12 minuutin yhteyden Helsingin keskustasta lentoasemalle. Siihen kytketty pääradan parannus auttaisi suurta osaa muusta Suomesta, Vapaavuori korostaa.

”Yhtäkään näistä raidehankkeista ei voi toteuttaa ilman, että Helsingin ratapihan ruuhkia helpotetaan”, hän muistuttaa.

Ratkaisu tähän olisi se, että lähijunaliikenne siirtyisi Pasilasta keskustaan päin Pisararadaksi nimettyyn tunneliin.

Esillä olevista raidehankkeista kertyisi kaikkiaan lähes kymmenen miljardin euron investoinnit.

”Seuraavalla hallituskaudella on katsottava näitä kaikkia rinnakkain, analysoitava edut ja haitat. Sen jälkeen on tehtävä kansantaloudelliseen hyötyyn perustuva ratkaisu eikä huutoäänestystä.”

Helsinki on Vapaavuoren mukaan periaatteessa valmis osallistumaan kustannuksiin, jos ratahanke oleellisesti hyödyttää kaupunkia.”

Helsingin Sanomat on avoimesti propagoinut h/k-suhteeltaan heikkoa ja kustannusarvioltaan aina vain nousevaa Pisara-rataa, joka ei myöskään suunnittelultaan osoita kovinkaan kummoista kehittyneisyyttä, vaihtoehtoja kun ei ole koskaan avoimesti selvitetty.

Nähtäväksi jääkin, onko pormestari Vapaavuori sanojensa mittainen mies, joka vaatii kaikkien ratahankkeiden (myös Pisaran) avointa selvittelyä huutoäänestysten sijasta. Valtion ja Helsingin kaupungin yhteistyönä löytyisi sivumennen sanottuna myös vaihtoehto Malmin lentoaseman pelastamiseksi tuholta. Tämäkään ei muuta vaatisi kuin apulaispormestari Sinnemäen omien agendojen kuriin laittamista.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset