kalevikamarainen

Helsingin vihreät talebanit

Tuoretta eduskuntavaalitulosta ilakoidaan Helsingissä erikoisesti. Vihreä varavaltuutettu Hannu Oskala tanssii Malmin lentoaseman haudalla:

Hannu Oskala‏ @hannuoskala

FollowFollow @hannuoskala

More

Yksi asia tuli eilisistä vaaleista selväksi: Malmin lentokenttä ei kiinnosta ketään. Puolue joka yritti nostaa Malmin vaalijipokseen jäi kokonaan ilman paikkaa Helsingissä. Hyvä. Lapio maahan. #malmi

Translate Tweet”

 Kollegansa kaupunginvaltuutettu Fatim Diarra panee paremmaksi:

”Kuten jo monesti olen sanonut! Kun ensimmäinen puskutraktori saapuu kentälle minä tuon lasit ja @hannuoskala shampanjan! #lisääkaupunkiakaupunkiin

Afganistanilainen uskonnollisfundamentalistinen Taleban-liike tuhosi vuosisatoja paikallaan seisseet harmittomat buddha-patsaat kansainvälisistä protesteista huolimatta vuonna 2001. Kaksi vuotta tihutyön jälkeen Yhdistyneiden kansakuntien kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö UNESCO lausui asiasta muun muassa:

“I – Recognition of the importance of cultural heritage 

The international community recognizes the importance of the protection of cultural heritage and reaffirms its commitment to fight against its intentional destruction in any form so that such cultural heritage may be transmitted to the succeeding generations.”

Oskala ja Diarra ovat harvoja ääneen ajattelijoita vaikenevassa vihreässä rintamassa. Ideologinen tuhoamisvimma on kuitenkin johdettavissa apulaispormestari Anni Sinnemäkeen asti, jolle valtion vaihtomaat eivät kelpaa Kehä I:n sisäpuolella, vaikka hän sinne asuntoja tahtookin.

Michael Portillo on meillekin televisiosta tuttu. Harva tietää hänen taustastaan Margaret Thatcherin hallituksen ministerinä, joka pelasti Settlen ja Carlislen välisen rautatien tuholta. Hänen urotekoaan  kommentoidaan (osittain omin sanoin omin sanoin):

 “- - -

When the closure notice was served in 1983 the line looked like just another victim of the hard-hearted economics associated with then-Prime Minister Margaret Thatcher. And to many observers, Michael Portillo – seen as a purist Thatcherite – was an unlikely saviour of the Settle-Carlisle.

“It was quite a political problem,” he admits. “The government was asking British Rail to make savings so that it would require less public subsidy. So why were we interested in saving the line? I think the Conservative government, right up to and including Margaret Thatcher, had two contrasting points of view. On the one hand we wanted more efficiency, but on the other hand we also valued national heritage.”

- - -

“Saving it,” he says, “was the greatest achievement of my political career.”

Vihreä tuhoamisvimma jättää siis jälkeensä Margaret Thatcherin arvot tunnustavan politiikan. Mistä löytyy Suomen Michael Portillo, ettei tarvitsisi loppuikäänsä hävetä suomalaisten talebanien töitä (perässähiihtäjien motiivit jätän arvailematta)?

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

12Suosittele

12 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (12 kommenttia)

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Luin Oskalan ja Diarran lällättelyn ja piti varmistaa, ovatko he aikuisia ihmisiä. Ilmeisesti ovat.

Yksi asia on ajaa vanhan kulttuurihistoriallisen kentän jyräämistä mutta toinen on sitten riemuita asiasta julkisesti. Jos heidän kommenteistaan poistaisi vittuilun niin jäisikö mitään jäljelle?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Taitavat olla strippareita ;-).

X

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Diarra tuntuu olevan onnettomuusaltis...

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

”Puolue joka yritti nostaa Malmin vaalijipokseen jäi kokonaan ilman paikkaa Helsingissä.” Tämä on kuitenkin totta. Kuinka monessa vaalissa on jo tullut todettua, että Malmin puolustajilla ei ole oikeasti kannatusta?

Ja on muuten aika sivistymätöntä verrata Bamiyanin 500-luvulla veistettyjä patsaita muutaman kymmenen vuoden ikäiseen pikkulentokenttään.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Onkin harmi, että vaaleissa sivistymättömyys jyllää.

On myös sivistymätöntä verrata asioita takaperoisesti: "pikkulentokenttä" on aikanaan hieno harvinaisuus, jos vain talebanien kynsistä saadaan pelastettua.
http://www.europanostra.org/7-endangered-2016-miss...

X

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Jos paikalliset vihreät olisivat pistäneet patsaat päreiksi jo 400 vuotta sitten, ei sekään tihutyö olisi tullut talebanien syyksi.
Vihreiden luulisi olevan kertakäyttökulttuuria vastaan.

Seppo Sipilä

Buddhalaisuuden historia on noin 2500 vuotta vanha. Bamiyanin tuhotut patsaat kattoivat siitä 1500 vuotta eli 60%.

Ilmaa raskaamman moottoroidun lentämisen historiaa on 115 vuotta, ja järjestäytyneen matkustajalentoliikenteen historiaa on vasta noin 100 vuotta. Malmin kenttä on 83 vuotta vanha. Se kattaa ilmailun maailmanhistoriasta 72% ja matkustajalentoliikenteen maailmanhistoriasta 83%. Oman inhimillisen toiminnan alansa historiaan suhteutettuna se on siis vanhempi kuin Bamiyanin buddhat.

Se on edelleen yksi Suomen vilkkaimmista lentokentistä ja pitkälti alkuperäisessä koossaan ja kuosissaan, niin että Museoviraston lisäksi kolme erillistä kansainvälistä kulttuuriperintöjärjestöä (World Monuments Fund, DoCoMoMo ja Europa Nostra) on rankannut sen merkittäväksi eläväksi kansainväliseksi kulttuuriperintökokonaisuudeksi.

Maailmanluokan kulttuuriperinnön näkökulmasta on aivan sama, tuhotaanko se dynamiitilla vai sievästi nuijankopautuksella. Ketä siis tulisi pitää sivistymättömänä?

Käyttäjän ilkkah kuva
Ilkka Huotari

Hienoa nähdä, että täällä on välillä oikeitakin (vastakohta väärälle) mielipiteitä!

Vihreiden (on siellä muutama kokoomuslainenkin) Malmin-lentokenttäviha on selvästi nähtävissä.

Käyttäjän lassinpalsta kuva
Lauri Turpeinen

Nimenomaan oikeata kannatusta Malmin kentän suojeluun on, siis ei perustu ideologiaan eikä uskontoon.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Grynderivihreyttä Helsingissä. Melko huolestuttavaa jo koko maankin kannalta, jos nuo pääsevät vihreässä puolueessa niskan päälle.

Käyttäjän jopali kuva
Johan Lindholm

Ja miksi Malmin kenttä olisi niin tärkeä?

Helsinkiläisenä pidän asiaa täysin mitättömänä. En ole puolesta enkä vastaan ja uskon useimpien yhtyvän tähän.

Talebanien liittäminen asiaan on muuten täysin naurettavaa.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Lentoaseman arvellaan kelpaavan UNESCOn maailmanperintökohteeksi, mikä ei vihreille tunnu sopivan sitten millään. Talebantyylisellä vimmalla päinvastoin halutaan sen tuhoa, kuten Oskalan ja Diarran esimerkit kertovat.
http://www.malmiairport.fi/malmin-lentoaseman-suoj...

X

Juha Silvennoinen

Arvostan tätä keskusteluketjua, koska se sisältää, harvinaista kyllä, varsin monta asiallista kommenttia puolesta ja vastaan. Ministeriötasoa myöten Suomea ajetaan uuden ajan liikennemuotojen edelläkävijämaaksi. Erityisesti sähköisen ja miehittämättömän ilmailun yhdistelmiä kehitetään ja testataan jo tänä vuonna pääkaupunkiseudun alueella ja läheisyydessä. Samaan aikaan julkisen vallan käytön toinen käsi hajottaa ja lopettaa tähän kehitystyöhön liittyvän kaikkein keskeisimmän elementin eli lentopaikan. Pyöriväsiipisten hyötykuorma on tarvittavaan tehoon nähden on huonoin mahdollinen. Siksi todelliset tulevaisuuden ilma-alukset ovat yhdistelmiä pystyyn tai lähes pystyyn nousevia/ laskevia kiinteäsiipisiä ilma-aluksia, jotka tarvitsevat nousu-ja lähestymisektorit. Malmilla ne ovat jo valmiina, mutta mistä löytyy korvaava paikka kanta-kaupungin alueelta ja millä hinnalla? Nyt ei ole vielä liian myöhäistä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset