kalevikamarainen

Pisara-radan tarpeellisuudesta

 

Helsingin keskustaan suunnitellun ratalinkin tarvetta perusteltiin 19.3.2009 sillä, että
junia olisi ruuhka-aikaan vuonna 2015 42 kappaletta tunnissa (19 lähtevää ja 23 saapuvaa junaa).

http://www.prorautatie.net/PISARA-esitys%20-%20pro%20rautatie.pdf (sivut 8 – 10)

 

Kesäkuun 20. päivänä 2011 junien maksimimäärä ruuhka-aikaan oli 59 tunnissa.

Helsinki – Pasila:                                

06.00 – 06.59   26                                                           

07.00 – 07.59   28                                                           

08.00 – 08.59   23                                                               

Pasila – Helsinki:

06.00 – 06.59   20

07.00 – 07.59   31

08.00 – 08.59   36

Yhteensä:

06.00 – 06.59   46

07.00 – 07.59   59

08.00 – 08.59   59

http://www.vr.fi/fi/index/palvelut/palvelutasemilla/asemantiedot/asema.html.stx
(”Aseman aikataulu”)


Lontoon Victoria-asemalla on 19 raidetta Helsingin tapaan ja niin ikään Linnunlaulua
vastaava 10-raiteinen kapeikko Grosvenor Bridge.

http://www.networkrail.co.uk/documents/For%20Passengers/Station%20Maps/4510_Victoria%20Station%20Map.pdf

http://www.engineering-timelines.com/scripts/engineeringItem.asp?id=697


Victoria-asemalla junien maksimimäärä oli kesäkuun 13. päivänä 2011 80 tunnissa.

Lähtevät:                                   

15.00 – 15.59   40                           

16.00 – 16.59   40                           

Saapuvat:

15.00 – 15.59   40

16.00 – 16.59   40

http://ojp.nationalrail.co.uk/service/ldbboard/arr/VIC

(Aamuruuhkan aikana en ”päivystänyt” netissä. Junien lukumäärä kuitenkin korreloinee
pitkälti iltapäivän kanssa.)


Victorian raidejärjestelyistä todetaan:

“The track layout does not allow much swapping, with only a small number of connecting flyovers between the main lines in the Battersea area [Grosvenor Bridgen jälkeen Thamesin eteläpuolella], plus a single-track connection immediately outside the station. As the Brighton side [juutuubeissa oikeanpuoleiset raiteet] is the busier of the two, disruption on that line sometimes results in some of its suburban services using the eastern side. This is particularly true of the Gatwick Express, which travels along the Brighton Main Line, as it will often divert over Chatham-side tracks [juutuubeissa vasemmanpuoleiset raiteet] during engineering works in order to maintain service levels.”

http://en.wikipedia.org/wiki/London_Victoria_station

http://en.wikipedia.org/wiki/Battersea


Victoria-asemalta lähdettäessä ennen Grosvenor Bridgeä on junien säilytysraiteita, jotka näkyvät ainakin kahdessa juutuubinpätkässä. Toisaalta Victorian raiteiston todetaan
olevan varsin jäykkä muuttuvissa liikennetilanteissa (kehittämällä siis saanee joustavammaksi).


Näkymiä Victorialta:

http://www.youtube.com/watch?v=RU_e0eYY2Jw 

(Grosvenor Bridge ajassa 0:23)

http://www.youtube.com/watch?v=pOpIieyYLcM&feature=related
(säilytysraiteet vähän ennen ensimmäisen minuutin loppua)

http://www.youtube.com/watch?v=k8GTqKbZH4w
(lyhyitä säilytysraiteita näkyy myös pääraiteiden oikealla puolella)


Kun Lontoossa saadaan enemmän junia mahtumaan samalle raidemäärälle kuin Suomessa, onko Pisara todellakin ainoa mahdollisuus selvittää Helsingin päärautatieaseman kapasiteettiongelmat? Ja miten hanketta on alun perin perusteltu, koska vuoden 2015 junamaksimi ylittyy jo nyt? On myös arvioitu, että Linnunlauluun saisi mahtumaan vielä kaksi raidetta. Jos järjestely vaatii jonkinlaista läppäratkaisua, samalla voisi harkita koko
ratakuilun kattamista, jolloin kannen päälle saisi vaikka viheraluetta ja raiteet olisivat suojassa säiltä.

http://jlf.fi/f20/108-pisararata/index89.html#post111495 (Antero Alku 9.8.2011 18:35)


Myös toinen kiinnostava verrokki löytyy Lontoosta. Broad Streetin 18-raiteisen aseman junamäärä oli vuosisata sitten yli 60 kappaletta tunnissa sikäläisen ”Linnunlaulun” ollessa neljä raidetta (kts. “Expansion and development” sekä valokuvalinkit ratalinjalle sekä Shoreditchin asemalle karttoineen; ”platform” tarkoittaa yleensä kahta raidetta). Kuinka siis meillä ei nykyaikana pystytä parempaan, kun asemalle johtaa sentään 10 raidetta? Pisaran hinta on nimittäin aika kova, ja tällaisissa projekteissa yleensä joustaa ylöspäin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Broad_Street_railway_station_(London)

http://www.disused-stations.org.uk/b/broad_street/index92.shtml

http://www.disused-stations.org.uk/s/shoreditch/index.shtml


Kalevi Kämäräinen

www.rautatiematkustajat.fi

http://www.facebook.com/pages/Rautatiematkustajat/158345494253217

http://www.facebook.com/groups/108232592543581/


Lisää Pisara-kritiikkiä:

http://www.rautatiematkustajat.fi/Pisara2010.pdf

http://www.rautatiematkustajat.fi/Pisara2011_5.pdf

http://www.rautatiematkustajat.fi/Hesari20_04_2011.pdf

http://www.suli.org/fin/main.php?page=news_view&id=225#3

http://www.rautatiematkustajat.fi/Ruralia.pdf


Ja virallista totuutta (sekä meikäläistä päätöksenteon marssijärjestystä):

http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/article505504.ece

http://yle.fi/alueet/helsinki/2011/01/vehvilainen_kiirehtii_pisara-rataa_2271640.html

http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/kotimaa/2724678/kyllonen-edessa-satojen-miljoonien-investoinnit-rataverkkoon

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Matti Mäkinen

Hei Kalevi,

En tiedä onko tarkoitushakuista vai tahatonta, mutta olet kyllä tulkinnut tuota ensimmäisen linkin takana olevaa kalvosarjaa väärin. Siinähän sanotaan, että pääradan kaukoliikenneraiteiden liikenne on 11+7=18 junaa tunnissa. Kaupunkiliikenneradoilla on sekä rantaradan että pääradan suuntaan 12+12=24 junaa eli yhteensä 48 junaa (keskimäärin viiden minuutin vuorovälit sekä pää- että rantaradan suuntaan jo nykyisin). Eli tähän mennessä saatu jo 66 junaa. Kalvosarjassa ei puhuta mitään rantaradan kaukoliikenneraiteiden liikenteestä, joka taitaa nykyisellään olla ruuhka-aikana jotain 5+4 junaa. Tästä tulisi jo heittämällä 75 junaa eli likimäin Victorian junamäärä, tadaa...

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

VR:n netistä keräämiemme tietojen mukaan junia oli heinäkuussa 2011 todellisuudessa maksimissaan 59 tunnissa, mutta tarkistetaan tuo asia.

Vaikka junamäärä olisi esimerkiksi tuo 75 tunnissa, se ei selitä, kuinka yli vuosisata sitten Lontoossa on päästy yli 60 junaan tunnissa radalla, jossa "Linnunlaulu" oli neljä raidetta meikäläisen kymmenen sijasta (kirjoituksessa mainittu Broad Street).

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Tarkistin nyt tuon asian ja niinhän sivuilla 8 ja 9 mainittu junamäärä on 42 (11 + 7 ja 12 + 12). Kun katson sivun 8 graafista aikataulua, löydän itse asiassa 17 enkä 18 junaa, mutta sivun 9 grafiikan junamäärä on yhtä kuin tuo mainittu 12 + 12. Ja edelleen sivun 9 grafiikkaa katsottaessa voidaan havaita, että osa junista "katoaa" Huopalahden jälkeen; siinä ovat siis Rantaradan että nykyisen Martinlaakson radan junat.

Sivulla 11 taas todetaan:

"Pisara-rata
TAUSTA - HELSINKI
•Käynnissäoleva selvitystyö valmistuu vuoden 2009 syksyllä
•Jo tehty työ osoittaa, että Helsingin ratapihalle aikaisemmissa selvityksissä esitettyjen, välityskykyä parantavien pienten toimenpiteiden hyöty on tämän jälkeen ulosmitattu
•Tämän jälkeen Helsingin ratapihan kapasiteetin korottaminen edellyttäisi laituriraiteiden määrän kasvattamista, vaihdekujien laajentamista sekä uusien pysäköintiraiteiden rakentamista

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Jostain syystä ei mahdu yhteen kommenttilaatikkoon, joten jatkuu tässä:
"- - -

Matti Mäkinen

En malta olla vielä palaamatta tähän... Katselin viime marraskuun tilannetta, ja aamulla klo 8-9 näyttäisi olleen vilkkain aika ratapihalla. Saapuvien ja lähtevien junien summa oli pääradalla 39 junaa ja rantaradalla 37 junaa, eli yhteensä 76 junaa. Mutta, nyt on unohdettu vielä yksi "junaryhmä", nimittäin Ilmalan varikkoliikenne, joka ratapihan näkökulmasta on liikennettä sekin. Saman tunnin aikana tätä oli 11 "junan" verran, joten kokonaisjunamäärä nousee jo 87:ään. Siinä mentiin jo Victoriankin ohi... eipä ihme jos on ahdasta.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

No yritetäänpä vielä kerran; jatkuu tästä:
" - - -

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

No jos nyt ei onnistu, pitäköön tunkkinsa tämä blogialusta:
" - - -

Petri Krohn

Alppipuistossa järjestettiin marraskuussa Pisara-rataa vastustava tilaisuus ja asiantuntijakeskustelua aiheesta. Videoita tilaisuudesta löytyy täällä:
http://www.youtube.com/playlist?list=PLBC15441AF81B78BD

Äänessä muun muassa Antero Alku, Kari Ruohonen ja Jukka Tarkkala.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset