kalevikamarainen

Kaikki blogit puheenaiheesta Henkilöjunaliikenne

Kerava – Nikkilä -henkilöjunayhteydestä

1. Johdanto

Tämä julkaisu on jatkoa selvityksilleni Sivurata plus: Haapamäen kolmiosta kumpuavaa aikataulu- ym. harjoitusta sekä Sivurata plus-kaksi: Haapamäen kolmiosta Saarijärvelle. Niissä pohdin, kuinka uusia henkilöjunayhteyksiä luodaan mahdollisimman vähäisin kustannuksin olemassa olevalla infralla.

Junat kulkemaan uusin ajatuksin

Äänekosken kaupunginjohtaja Tuononen on pettynyt, koska junahaaveet vaipuvat horisonttiin (Sisis 29.5.2018 ”Henkilöjunaliikenne ei ala vuoden alussa”). Ministeriön edustajan mukaan henkilöjunat edellyttävät tavarajunien yhteensovittamisen lisäksi useiden miljoonien investointeja ja aikaa niiden tekoon.

Sipoon henkilöjunat saa liikkeelle halvemmallakin kuin on esitetty

Nimimerkki Lukija (SiSa 3.5) on oikeassa epäillessään HSL:n vuonna 2015 tekemän selvityksen investointivaatimuksia. Esitän kuitenkin muutamia lisähuomioita.

Aito avioliitto -ideologian pakkosyöttöä junamatkaajille

Vantaan Hiekkaharjun juna-aseman lähettyville on asetettu kaikille junamatkaajille näkyvä Aito avioliitto -yhdistyksen isokokoinen juliste, jonka sanoma on transsukupuolisia loukkaava. Silminnäkijöiden mukaan samalla paikalla on aikaisemminkin ollut Aito avioliitto -yhdistyksen julisteita.

"MIKÄÄN laki ei voi tehdä ... miehistä naisia eikä naisista miehiä! AITOAVIOLIITTO.FI”, toteaa juliste.

Töölönlahden Sanomat: Raideliikenne ei parane vastakkainasettelulla

Pääkaupunkimme valtalehti julkaisi eilen pääkirjoituksen, jossa käsitellään Helsingin ratapihan sekä lähi- että kaukojunia haittaavaa ahtautta. Kirjoituksessa myös kannatetaan Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän esitystä raidehankkeiden entistä pitkäjänteisemmästä suunnittelusta (nykyäänhän päättäjien ”visiot” rajoittuvat lähinnä oman vaalikauden mittaiseksi). Pitkäjänteisyyden tarpeesta on helppo olla samaa mieltä.

Lausunto liikenneinfran puurakentamisohjelmaluonnoksesta

Yhdistyksemme on antanut Liikenne- ja viestintäministeriölle lausunnon liikenneinfran puurakentamisohjelmaluonnoksesta. Määräaikaan mennessä lausuntoja tuli 15, mutta myöhästyneitäkin näkemyksiä saattaa vielä tulla.                

HJK:n junalla Jyväskylästä Saarijärvellekin

Tämä on jatkoa 22.1.2018 julkistamaani kirjoitukseen, jonka blogitiivistelmä kannattaa lukea ajatuksenjuoksun selvittämiseksi. Lyhykäisyydessään ajatus kulkee ikään kuin Haapamäen Junakolmio Oy (HJK) olisi valittu VR:n sijasta liikennöimään myös väliä Jyväskylä – Saarijärvi.

Sivurata plus

Tiivistelmä

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin suunnitelmiin avata henkilöjunaliikenne kilpailulle on suhtauduttu lähinnä kielteisesti. Ennakkoluulotta asiaan suhtaudutaan lähinnä vain Pohjanmaalla, jossa viimeinen pisara oli vain aikeeksi jäänyt liikenteen lakkauttaminen välillä Seinäjoki – Jyväskylä. Siksi teen rataosia Seinäjoki – Haapamäki – Jyväskylä ja Haapamäki – Tampere (Haapamäen kolmio) koskevan henkilöjunien aikataulullisen kehittämisesityksen.

Hallitus hutiloi liikenteen uudistukset

Liikenteen sujuvuus on yhteiskuntamme toiminnan perusedellytys. Valtiovallan tulee huolehtia siitä, että pitkien etäisyyksien ja harvan asutuksen maassamme ovat liikenneverkko ja edellytykset kansalaisten tasa-arvoiselle liikkumiselle kunnossa. Nykyinen hallitus on kerta toisensa jälkeen osoittanut tässä asiassa tempoilua ja ideologian asettamista tosiseikkojen edelle.

Terveisiä oppositiolle ja LVM:lle

Tämänpäiväisessä henkilöjunaliikenteen kilpailua koskevassa välikysymyskeskustelussa moni opposition edustaja väitti, ettei Suomen rataverkolle mahdu lisää (henkilö)junia ilman kalliita investointeja. Hallitus ja erityisesti ministeri Berner puolestaan väitti, että kyllä mahtuu.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä